|
|
|
|
Kemenes Ernő a KGST jövőjéről
|
-----------------------------
London, 1990. január 11. (BBC, Panoráma) - A KGST átalakításának kérdéseiről szól következő interjúnk.
Szófiában a tegnap befejezett 45-ik ülésszakon a magyar küldöttséget Németh Miklós miniszterelnök vezette. Tagja volt többek között Kemenes Ernő az Országos Tervhivatal elnöke, aki egyben a megválasztott koordináló bizottságban Magyarországot képviseli. Ezt a bizottságot kérték fel, hogy 6 hónap múlva tegye le a KGST asztalára arról a javaslatot, hogyan lehet a KGST-t átalakítani az új kívánalmaknak megfelelően.
Munkatársunk Szakonyi Péter ma délelőtt felkereste Kemenes Ernőt és azt kérdezte tőle, hogy milyen formában alakult ki ez a kompromisszum a 6 hónapos határidőről. Kemenes Ernő ezt válaszolta:
- Én úgy gondolom, a kompromisszumos jelzőt sokfajta módon lehet értelmezni, mert fel lehetne úgy is fogni, hogy különböző megközelítések, erővonalak közti kompromisszum. Én azonban egy más értelmezésben fogom fel: a körülmények hatalma meg a KGST-tagországok törekvései közötti kompromisszum. Én inkább ebben a felfogásban tudnám adekvált jelzőnek tekinteni a kompromisszumos jelzőt.
A kérdésben jelzett véleménykülönbségek és törekvésbeli különbségekre ez kevésbé illik, mert ezek között én nem tapasztaltam az ülésszaki megnyilvánulásokban olyan nagyon markáns különbségeket, amelyeknek valami kompromisszumos eredője lenne a döntés. Végső fokon abban teljes egyetértésben vannak a tagországok, hogy az együttműködés mai rendszere már nem felel meg az együttműködést illető mai ambícióknak és feltételeknek sem, nemhogy a jövő követelményeinek. (folyt.)
1990. január 11., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Kemenes Ernő - 1. folyt.
|
Tehát a változtatás szükségességét minden delegáció és minden küldöttségvezető hangsúlyozta. Másodszor atekintetben is tulajdonképpen lényeges véleménykülönbség nem mutatkozott az ülésszak vitájában, hogy az elmozdulás iránya az együttműködés piaci alapokra történő helyezése kell hogy legyen.
Itt egy megjegyzést tennék, hogy etekintetben lényegében csak a KGST-hez kapcsolódó fejlődő országok részéről mutatkoznak meg kérdőjelek, amelyeket magunk részéről természetesnek kell hogy tartsunk, hiszen egy piaci típusú gyüttműködés az nyilvánvalóan a differenciálódást erősíti, és nem a nivelláció irányába hat. Egy elmaradottabb helyzetben lévő, kevésbé fejlett gazdaságnak meg természetes igénye a felzárkóztatás.
Tehát végső fokon kérdőjelek, egy piaci típusú gyüttműködés felé való elmozdulásban csak a fejlődő tagországok részéről mutatkozott meg.
- Bocsásson meg, de a piacgazdaság alatt úgy vélem ma még az európai szocialista országok is mást és mást értenek. Arról nem is beszélve, hogy különböző fejlettségi szinten vannak.
- Ez természetesen így van, fejlettségi szintben vannak különbségek. De azért valljuk be azonos fejlődési intervallumban van ez a közép-kelet-európai régió azon országainak nagy többsége, amelyik a KGST-be tömörül. Természetesen eltérő strukturális adottságaik vannak és természetesen eltérő nemzeti mechanizmusaik vannak. Talán az utóbbi elem az, amelyik leginkább differenciál az országok között, egy piaci típusú együttműködés, tehát regionális együttműködés piaci típusának kiépítése tekintetében. (folyt.)
1990. január 11., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Kemenes Ernő - 2. folyt.
|
Ennek megfelelően - vagy ehhez igazodóan - született meg például a magyar álláspont is, amely gondolom nemcsak az üléstermben, hanem a szélesebb közvéleményben is érdeklődést keltett, amelynek körülbelül az a lényege, hogy amennyiben teljes körűen nem tudjuk egy lépésben megvalósítani vagy megteremteni egy piaci típusú együttműködés feltételrendszerét, akkor egyes országcsoportok körében próbálkozzunk meg ezzel, ahol erre objektívek a feltételek akár strukturális oldalról - és ehhez kapcsolódó érdekek oldaláról -, akár a nemzeti mechanizmusok oldaláról ma jobban megvan.
- Magyarországon hangot kapott a legutóbbi időkben olyan vélemény is, hogy hazánk csupán azért marad a KGST tagja, mivel több tízmilliárd rubeles kinnlevőségei vannak, és a nyugati adósság és a keleti aktívum szorításából egyelőre nem tud kitörni.
Aki ilyen álláspontot fogalmaz, hát csak egyre tudok belőle következtetni, hogy semmilyen ismerete nincs a tényleges viszonyokról.
Kemenes Ernő a továbbiakban azt mondta, hogy a magyar tagság nem a kereskedelmi aktívumtól vagy passzívumtól függ, hanem:
- Magyarország számára a KGST-régió egy természetes piacot jelent. Az ország importszükségleteinek jelentős részét ebből a régióból erősítjük meg. Ebböl tudjuk csak kielégíteni ma is és a jövőben is. Itt elsősorban az energia- és nyersanyag-igényeinkre kell gondolni, bár a magyar gazdaságpolitikának azt hiszem elég közismert az a törekvése, hogy diverzifikálni igyekszik az ilyen típusú beszerzési forrásait is, ma is és a jövőben is értelemszerűen, de ettől még nagyon fontos számunkra.
- A továbbiakban azt fejtegette Kemenes Ernő, hogy Magyarország számára természetesen nagyon fontos lenne a modern technológia importja is és ezt természetesen elősosrban a KGST-n kívül kell keresni. (folyt.)
1990. január 11., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Kemenes Ernő - 3. folyt.
|
De a KGST fontos az értékesítési piac szempontjából is. Egy-két évtizeddel ezelőtt a forgalom 70 százaléka bonyolódott le. Az arány most durván 40 százalék körüli. Most az együttműködési rendszer átrendezésénél arra vigyázunk, hogy a kapcsolatok ne leépüljenek, hanem tovább tudjanak fejlődni ezeken a regionális piacokon is. Amellett racionálisabb mércéket kellene teremteni - mondotta.
Kemenes Ernő szerint a féléves késés az átszervezésben nem lehet lényeges és az egész amúgy is nem egyszerűen felső döntéssel fog megtörténni, nem is történhet. -A kapcsolatok befagyasztásáról nincs szó. Bár a külkereskedelmi mérleg torzulásait továbbra is próbáljuk orvosolni - mondotta mai nyilatkozatában Kemenes Ernő, aki Magyarországot képviselte a KGST szófiai csúcstalálkozóján. +++
1990. január 11., csütörtök
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|