Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 13.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Józan Élet Szövetség közleménye

"A szenvedélybetegségek pusztító következményeit reálisan számbavevő és éppen ezért a megelőzésükön - megfékezésükön munkálkodó országos mozgalomnak immár a legitim parlamentben is van képviselete. "
SZER, Magyar híradó:

Az iraki válság hatása a magyar gazdaságra

"...a nyolcvanas évek elején valóban Irakkal nagyon nagy volt a forgalom. Volt olyan év, hogy a magyar export a 300 millió dollárt is elérte, akkor Irak volt a harmadik világban az első számú kereskedelmi partnere Magyarországnak. De már az iráni-iraki háború időszakában és annak következtében ez a forgalom összeomlott, 1988-ban az utolsó háborús évben 16 millió dollárra zsugorodott a magyar export. És ennek mindenképpen vége van, mert ez az intenzív kapcsolat Irakkal - és itt most nemcsak Magyarország vonatkozásában volt ez érvényes, hanem az összes kelet-európai ország vonatkozásában - ez arra épült, hogy Irak volt kiszemelt partnere a Közel-Keleten a Szovjetuniónak."

Felc.: Szabad György: Főc.: "Történelmi vállalásunk, hogy a demokrácia ne csak vendég legyen"


alc.: Beszélgetés az Országgyűlés elnökével
Budapest, 1990. augusztus 13. hétfő (MTI-Press)
Az ember számos tevékenységét diktálhatja parancs. Utasításba
adható, hogy mikor mit kell ünnepelni. A mostani nemzedék ily módon
tanúja volt, hogy az ideológia zavarba került, amint a lélek naptára
jelezte a történelmi emléknapot. Voltak tehát átértelmezett
ünnepeink, mint például augusztus 20.

    Nevezhették azonban bárminek, az volt, amit a magyarság
nemzedékről nemzedékre hagyományozott; a nagy király életműve nem
foglalható aktuálpolitikai keretbe.

    Dr. Szabad György, az Országgyűlés augusztusban megválasztott
elnöke, történész, ezt hangsúlyozta az ünnep alkalmából adott
interjúban.

     alc.: Szent István ünnepe kötelez

    - Augusztus huszadika az a nap, melyet Magyarországon legelőször
nyilvánított ünneppé törvény. Ez a döntés közel 900 éves. Szent
László király idejében, 1092-ben a szabolcsi zsinat - ez
gyakorlatilag országgyűlést jelentett - tette kötelezővé a Szent
Király ünnepének megtartását. 1222-ben pedig az Aranybulla arról a
királyi kötelezettségről szól, hogy ezen a napon a király
Székesfehérvárott ülje meg az ünnepet, ahová minden tisztségviselő,
sőt minden nemes - hiszen ez még a kiváltságok világa volt - elébe
járulhasson és vitás ügyeikben az uralkodó igazságot oszthasson. A
törvény kimondta, hogy ha az uralkodó akadályoztatása folytán ezen
nem vesz részt, akkor helyette a nádorispán tegye. Tehát olyan,
kezdetben inkább egyházi jellegű, de hamarosan világi szerephez
jutó, az állami életben nagy jelentőségű ünnepről van szó, melyet -
legyünk büszkék rá
- 900 éve ül meg a magyarság. Mindehhez
hozzáteszem, hogy jövőre lesz száz esztendeje, hogy a magyar
országgyűlés munkaszüneti nappá változtatta augusztus huszadikát.
Olyan nap ez, amelyen indokolt, hogy államalapító királyunkra,
igazságosztó királyainkra és országnagyjainkra emlékezzünk
S arra,
hogy mindenre, amit teszünk, hogy jól tegyük, a múlt is kötelez,
hiszen István király óta alig 33 nemzedék váltotta magát ezen a
földdarabon. (folyt.)



1990. augusztus 13., hétfő 11:29


Vissza »


Történelmi vállalásunk 2.


Tehát minden egyes nemzedék elkötelezett a múlt, a magyar nemzet
fennmaradása iránt, de még inkább a jövő iránt. Mert ha mi nem
mentjük át legjobb hagyományainkat a jövőnek és ha nem teremtünk új
hagyományokat, mit örökölnek utódaink? A legfontosabb teendőnk, hogy
a demokrácia, melyért 200 esztendeje harcolnak a magyarság
legjobbjai, ne csak vendég legyen Magyarországon, amint volt
1848-49-ben, 1918-ban, 1945-46-ban, 1956-ban, hanem a mi történelmi
vállalásunk eredményeként örök kísérője legyen nemzetünk életének

    - Elnök úr, Ön történész, hogyan látja, mit tart fontosnak az
elmúlt hónapok sorsdöntő változásaiból?

    - Államalapító királyunk ünnepe kapcsán én azt tartom a
legfontosabbnak, hogy a magyar állam életének a megújításáért folyik
a küzdelem. Ennek a megújulásnak az a tartalma, hogy a parancsok
kormányozta ország helyébe a törvények kormányozta ország lépjen,
hogy Magyarország sorsát ne önkény határozza meg, hanem a
népakaratot érvényesítő képviseleti rendszer, amely törvényes úton
mindig megújítható, az alkotmányosság követelményei szerint. A nép
ezt leginkább abban érzékeli, hogy az egypárti uralmat több párt
versengése, vitája váltotta fel. Nagyon remélem, hogy e fontos
mozzanat lényegét is tapasztalni és értékelni fogja, azt, hogy a
döntések az általa választott képviselők mérlegelésén alapuló
döntések. Azaz, a szabadság nem anarchisztikus formában ölt testet,
hanem mindenekelőtt a törvény uralmában.

    - A pártállam letűnésével eufórikus állapot volt tapasztalható.
Ennek a szükségszerű elmúlásával, a hétköznapi gondok közepette lát-
e lehetőséget, hogy a politizálásról leszoktatott nép követni tudja
azokat a vitákat, amelyek itt a Házban zajlanak sorsunk jobbításának
jegyében?

    alc.: A rendszer önmagát fogja igazolni

    - Úgy gondolom, hogy az eufória, a mámor nem lehet olyan közeg,
melyben a közélet tartósan létezhet. Természetesnek tartom, hogy a
hétköznapi figyelem alapján alakul ki a nép véleménye. Azt remélem,
hogy népünk józanul fogja figyelni a fejleményeket. Nem a mámor
visszatérésére gondolva, de nem is amiatt, mert olyan gyermeteg
lenne, hogy föltételezné: a több mint négy évtizedes diktatura után
azonnal teljesülhet minden demokratikus remény. Ha már azt elérjük,
hogy ez a figyelem józan, sokat elértünk. Azt ugyanis követni fogja
a gondos mérlegelés. (folyt.)



1990. augusztus 13., hétfő 11:30


Vissza »


Történelmi vállalásunk 3.


Észre fogja venni, hogy a parlamenti viták, a politikai életet
általában jellemző nézetkülönbségek, a szokatlan összecsapások
döntően nemzetféltésből, jó szándékból erednek és azt célozzák, hogy
ne egymás legyőzése, hanem meggyőzése révén szülessen a törvényhozói
döntés. Ha a figyelem elvezeti a népet ahhoz, hogy a különféle
álláspontokat mérlegelje, akkor remény van arra, hogy a döntések
többségével a nép is egyetért.

    - Mi történik akkor, ha nem ért egyet?

    - Fennmarad a lehetősége, hogy korrigáljon a következő
választáson, hiszen a demokrácia javításának ez a békés, az
alkotmányos útja. Akkor majd megint a kezében lesz a döntés, de ez
már nem lesz annyira alkalomszerű, mint a mostani választásokon.
Ugyanis ha jól figyelt és jól mérlegelt, akkor az országgyűlési
ciklus leteltével már tudni fogja, hogy miért arra a képviselőre
szavaz, akire szavaz. Miért arra a pártra voksol, amelyiket előnyben
részesít. A demokrácia meggyökeresedése a nép számára lehetőséget
nyújt arra, hogy megerősítse korábbi állásfoglalását, vagy
felülvizsgálja azt. A demokrácia ereje éppen abban van, hogy
korrigálni tudja önmagát vér nélkül, felfordulás, bosszúhadjáratok,
az azoktól való félelem nélkül. Ennek a ritmusnak ki kell alakulnia,
miután most mindezt megalapoztuk. A rendszer önmagát fogja igazolni;
abban is, hogy az egyenes folytatást kínálja és abban is, hogy a
változtatás lehetőségét biztosítja. A demokráciának azonban két
fontos pillére van. Létezik a többség bizalmát élvező felelős
kormány, amely az Országgyűlésnek tartozik felelősséggel. Hiányzott
azonban a harmadik pillér. És ez a helyi önkormányzatok
demokratizálása.

    alc.: A harmadik pillér az önkormányzat

    - A Parlament az utolsó, hosszúra nyúlt ülésén elfogadta az
önkormányzati törvényt. A szeptember végi választásokon érvényesül
majd a hatalom - a helyi hatalom - megszerzésének eddig nem
gyakorolt módszere. Ön az imént a demokrácia meggyökeresedéséről
beszélt, a Parlament aspektusából; mit jelent mindez az önkormányzat
helyi értelmezésében?

    - Az ország kormányzását a Parlamentnek felelős kormány látja
el. Vannak azonban olyan helyi igazgatási feladatok, amelyeket, ha a
központra bizzuk, olyan kockázatot vállalunk, hogy elszakítjuk attól
a közegtől, ahol a szabályozásra ténylegesen szükség van és a
környezetismeret is adott. (folyt.)



1990. augusztus 13., hétfő 11:31


Vissza »


Történelmi vállalásunk 4.


A helyi jogszabályok alkotásához helyi önkormányzati szervek
kellenek: megyei közgyűlés, városi elöljáróság, falusi-községi
elöljáróság. S hogy legyenek olyan választott személyek, akik
egyfelől e testületeknek felelősek a helyi rendelkezések
érvényesítéséért, másfelől az országos kormányzati intézkedéseket
érvényesítik. Két jellegzetességet tartok fontosnak: mindenekelőtt
demokratikusan választott személyek legyenek - tehát nem fentről,
akár nyiltan, akár fülbesúgással kijelölt emberek (ismerjük: "édes
egykomám, ezt szeretném én polgármesternek"), hanem akiket
ténylegesen lentről, szabályozott jelölési eljárással,
demokratikusan választanak meg. És a második jellegzetesség: mint
ahogy a kormányt felelősségre vonhatja az országgyűlés, úgy vonhassa
felelősségre a helyi önkormányzat képviselőit is a helyi,
demokratikusan megválasztott önkormányzati testület. Ennyi az egész.
Ha ez a harmadik pillér is meglesz, akkor a demokratikus fordulat
kiteljesedik, a nép azokkal szembesül, akiket a többség választott
meg.

    Hangsúlyozni kell azonban, hogy sem az országos, sem a helyi
szinten választottakat politikai felelősségük mellett semmilyen
választás sem menti fel a jogi felelősség alól. A politikai
felelősség a kormány esetében azt jelenti, hogy az Országgyűlés
előtt számol el, s ha magyarázatát a többség nem fogadja el,
megbuktathatja a kormányt. Ilyen felelősséggel tartozik az
önkormányzat minden tisztségviselője is. Jogrendszerünk, a magyar
demokratikus igazságszolgáltatás gondoskodik arról, hogy a megtévedt
köztisztiviselő a polgármestertől a köztársasági elnökig védve
legyen a zaklatásoktól, de arról is intézkedik, hogy indokolt
esetben bármelyikük bíróság elé állítható legyen. Ezért is van, hogy
a vádat képviselő legfőbb ügyészt, a népakarat legfőbb
letéteményesét az Országgyűlés választja; meg is tette. Ezért van,
hogy a Legfelsőbb Bíróság elnökét is a Parlament választja;
megtette. A jogrendszerről szólva itt emlékeztetek rá, hogy a
többség dönt, de a kisebbség jogainak sérelme nélkül
Ez azt
jelenti, hogy az Alkotmány minden egyénnek és minden, az egyénekből
önként formálódó közösségnek a jogait biztosítja, nemre, vallásra,
nemzetiségre, etnikumra való tekintet nélkül. Ezekben az alapvető
jogokban a többség nem sértheti a kisebbséget
Jogrendszerünk
biztosítja, hogy az esetleges jogsérelmekkel szemben bárki
megtalálja a jogvédelmet. A többség érvényesítheti akaratát, de nem
foszthatja meg a kisebbséget, vagyis az ellenzéket attól, hogy
szabadon, tisztességesen bíráljon. (folyt. )



1990. augusztus 13., hétfő 11:31


Vissza »


Történelmi vállalásunk 5.


A többség akaratának érvényesülését a kisebbség nem
akadályoztathatja, ám a többségnek biztosítani kell mindazokat a
politikai feltételeket, amelyek a demokrácia alapelvét a
gyakorlatban megtestesítik. Nevezetesen azt, hogy a nép döntése
alapján a kisebbségből, törvényes formák között többség lehet, s a
többségből pedig kisebbség.

    alc.: "A többség, velem együtt kezdő"

    - Professzor úr, Ön az egyetemi katedrát cserélte fel a
Parlament elnöki pulpitusával. Ott a hallgatók szerették és
tisztelték, nem tűnödött el azon, hogy voltaképpen hallgató korú
honatyák érdes, netán tiszteletlen hangot ütnek meg?

    - Alakuló intézményben működünk, ahol a többség, velem együtt
kezdő. Ilyen körülmények között össze kell köszörülődnünk. Ez az
egyik mozzanat. A másik: én tanárként sem álltam tekintélyelvi
alapon, a Ház elnökeként sem. Amit biztosítani szeretnék, az egyedül
az, hogy az Országgyűlés minél jobban ellássa jogszabályalkotó
feladatát. S hogy segítsem azokat a képviselőtársaimat, akiknek
talán lehetőségük van arra, hogy a jelenleginél többet tegyenek
ennek érdekében. Ha azonban lenne olyasvalaki - és nincs okom
feltételezni, hogy ilyen van -, aki fontosabbnak tartja a
magamutogatást, az önreklámot, pártja céljainak a közcélok fölé
emelését, azt megpróbálnám a házelnök számára adódó eszközökkel a
jogszabályalkotás útjára terelni. A kisebb-nagyobb nézeteltérések
nyilván az összeköszörülődés hiánya miatt fordultak elő. Öröklött
házszabályokkal dolgozunk, amelyek még az egypárti parlament testére
készültek. A lényeg, hogy az Országgyűlés május óta annyit
produkált, amennyit kevés parlament mondhat el ilyen rövid idő
alatt.

    - Végül egy személyes kérdést engedjen meg. Össze tudja
egyeztetni az itteni tevékenységét a történész-kutató munkájával?
Egyáltalán van ideje, hogy folytassa, amit kutatóként eddig végzett?

    - Nagyon nehéz pontot érintett, mert azt kell mondanom, hogy
nem. Nem tudom folytatni, mert az ember életszakaszai sajnos, nem
úgy váltják egymást, - hogy egy volt tanárom mondatát idézzem - mint
az őrtálló katonák: az egyik jön, szalutál és átadja a helyét. A
munkaidőm pillanatnyilag úgy oszlik meg, hogy 95 százalékot foglal
le a parlamenti tevékenység és csak 5 százalék marad a vállalt,
egyéb kötelezettségeim teljesítésére. (folyt.)



1990. augusztus 13., hétfő 11:32


Vissza »


Történelmi vállalásunk 6.


Az egyetemen fizetés nélküli szabadságot kértem az Országgyűlés
megalakulásának napján. Már csak néhány órát tartottam, elbúcsúztam
hallgatóimtól, akiket nem hagyhattam cserben. Az említett 5 százalék
ezt jelentette, részben meg azt a munkát, amit a nyomda vár.

    - Professzor úr, köszönöm a beszélgetést.

    (MTI-Press)

kl



1990. augusztus 13., hétfő 11:33


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD