|
|
|
|
Felc.: Szabad György: Főc.: "Történelmi vállalásunk,
hogy a demokrácia ne csak vendég legyen"
|
alc.: Beszélgetés az Országgyűlés elnökével Budapest, 1990. augusztus 13. hétfő (MTI-Press) Az ember számos tevékenységét diktálhatja parancs. Utasításba adható, hogy mikor mit kell ünnepelni. A mostani nemzedék ily módon tanúja volt, hogy az ideológia zavarba került, amint a lélek naptára jelezte a történelmi emléknapot. Voltak tehát átértelmezett ünnepeink, mint például augusztus 20.
Nevezhették azonban bárminek, az volt, amit a magyarság nemzedékről nemzedékre hagyományozott; a nagy király életműve nem foglalható aktuálpolitikai keretbe.
Dr. Szabad György, az Országgyűlés augusztusban megválasztott elnöke, történész, ezt hangsúlyozta az ünnep alkalmából adott interjúban.
alc.: Szent István ünnepe kötelez
- Augusztus huszadika az a nap, melyet Magyarországon legelőször nyilvánított ünneppé törvény. Ez a döntés közel 900 éves. Szent László király idejében, 1092-ben a szabolcsi zsinat - ez gyakorlatilag országgyűlést jelentett - tette kötelezővé a Szent Király ünnepének megtartását. 1222-ben pedig az Aranybulla arról a királyi kötelezettségről szól, hogy ezen a napon a király Székesfehérvárott ülje meg az ünnepet, ahová minden tisztségviselő, sőt minden nemes - hiszen ez még a kiváltságok világa volt - elébe járulhasson és vitás ügyeikben az uralkodó igazságot oszthasson. A törvény kimondta, hogy ha az uralkodó akadályoztatása folytán ezen nem vesz részt, akkor helyette a nádorispán tegye. Tehát olyan, kezdetben inkább egyházi jellegű, de hamarosan világi szerephez jutó, az állami életben nagy jelentőségű ünnepről van szó, melyet - legyünk büszkék rá - 900 éve ül meg a magyarság. Mindehhez hozzáteszem, hogy jövőre lesz száz esztendeje, hogy a magyar országgyűlés munkaszüneti nappá változtatta augusztus huszadikát. Olyan nap ez, amelyen indokolt, hogy államalapító királyunkra, igazságosztó királyainkra és országnagyjainkra emlékezzünk S arra, hogy mindenre, amit teszünk, hogy jól tegyük, a múlt is kötelez, hiszen István király óta alig 33 nemzedék váltotta magát ezen a földdarabon. (folyt.)
1990. augusztus 13., hétfő 11:29
|
Vissza »
|
|
Történelmi vállalásunk 2.
|
Tehát minden egyes nemzedék elkötelezett a múlt, a magyar nemzet fennmaradása iránt, de még inkább a jövő iránt. Mert ha mi nem mentjük át legjobb hagyományainkat a jövőnek és ha nem teremtünk új hagyományokat, mit örökölnek utódaink? A legfontosabb teendőnk, hogy a demokrácia, melyért 200 esztendeje harcolnak a magyarság legjobbjai, ne csak vendég legyen Magyarországon, amint volt 1848-49-ben, 1918-ban, 1945-46-ban, 1956-ban, hanem a mi történelmi vállalásunk eredményeként örök kísérője legyen nemzetünk életének
- Elnök úr, Ön történész, hogyan látja, mit tart fontosnak az elmúlt hónapok sorsdöntő változásaiból?
- Államalapító királyunk ünnepe kapcsán én azt tartom a legfontosabbnak, hogy a magyar állam életének a megújításáért folyik a küzdelem. Ennek a megújulásnak az a tartalma, hogy a parancsok kormányozta ország helyébe a törvények kormányozta ország lépjen, hogy Magyarország sorsát ne önkény határozza meg, hanem a népakaratot érvényesítő képviseleti rendszer, amely törvényes úton mindig megújítható, az alkotmányosság követelményei szerint. A nép ezt leginkább abban érzékeli, hogy az egypárti uralmat több párt versengése, vitája váltotta fel. Nagyon remélem, hogy e fontos mozzanat lényegét is tapasztalni és értékelni fogja, azt, hogy a döntések az általa választott képviselők mérlegelésén alapuló döntések. Azaz, a szabadság nem anarchisztikus formában ölt testet, hanem mindenekelőtt a törvény uralmában.
- A pártállam letűnésével eufórikus állapot volt tapasztalható. Ennek a szükségszerű elmúlásával, a hétköznapi gondok közepette lát- e lehetőséget, hogy a politizálásról leszoktatott nép követni tudja azokat a vitákat, amelyek itt a Házban zajlanak sorsunk jobbításának jegyében?
alc.: A rendszer önmagát fogja igazolni
- Úgy gondolom, hogy az eufória, a mámor nem lehet olyan közeg, melyben a közélet tartósan létezhet. Természetesnek tartom, hogy a hétköznapi figyelem alapján alakul ki a nép véleménye. Azt remélem, hogy népünk józanul fogja figyelni a fejleményeket. Nem a mámor visszatérésére gondolva, de nem is amiatt, mert olyan gyermeteg lenne, hogy föltételezné: a több mint négy évtizedes diktatura után azonnal teljesülhet minden demokratikus remény. Ha már azt elérjük, hogy ez a figyelem józan, sokat elértünk. Azt ugyanis követni fogja a gondos mérlegelés. (folyt.)
1990. augusztus 13., hétfő 11:30
|
Vissza »
|
|
Történelmi vállalásunk 3.
|
Észre fogja venni, hogy a parlamenti viták, a politikai életet általában jellemző nézetkülönbségek, a szokatlan összecsapások döntően nemzetféltésből, jó szándékból erednek és azt célozzák, hogy ne egymás legyőzése, hanem meggyőzése révén szülessen a törvényhozói döntés. Ha a figyelem elvezeti a népet ahhoz, hogy a különféle álláspontokat mérlegelje, akkor remény van arra, hogy a döntések többségével a nép is egyetért.
- Mi történik akkor, ha nem ért egyet?
- Fennmarad a lehetősége, hogy korrigáljon a következő választáson, hiszen a demokrácia javításának ez a békés, az alkotmányos útja. Akkor majd megint a kezében lesz a döntés, de ez már nem lesz annyira alkalomszerű, mint a mostani választásokon. Ugyanis ha jól figyelt és jól mérlegelt, akkor az országgyűlési ciklus leteltével már tudni fogja, hogy miért arra a képviselőre szavaz, akire szavaz. Miért arra a pártra voksol, amelyiket előnyben részesít. A demokrácia meggyökeresedése a nép számára lehetőséget nyújt arra, hogy megerősítse korábbi állásfoglalását, vagy felülvizsgálja azt. A demokrácia ereje éppen abban van, hogy korrigálni tudja önmagát vér nélkül, felfordulás, bosszúhadjáratok, az azoktól való félelem nélkül. Ennek a ritmusnak ki kell alakulnia, miután most mindezt megalapoztuk. A rendszer önmagát fogja igazolni; abban is, hogy az egyenes folytatást kínálja és abban is, hogy a változtatás lehetőségét biztosítja. A demokráciának azonban két fontos pillére van. Létezik a többség bizalmát élvező felelős kormány, amely az Országgyűlésnek tartozik felelősséggel. Hiányzott azonban a harmadik pillér. És ez a helyi önkormányzatok demokratizálása.
alc.: A harmadik pillér az önkormányzat
- A Parlament az utolsó, hosszúra nyúlt ülésén elfogadta az önkormányzati törvényt. A szeptember végi választásokon érvényesül majd a hatalom - a helyi hatalom - megszerzésének eddig nem gyakorolt módszere. Ön az imént a demokrácia meggyökeresedéséről beszélt, a Parlament aspektusából; mit jelent mindez az önkormányzat helyi értelmezésében?
- Az ország kormányzását a Parlamentnek felelős kormány látja el. Vannak azonban olyan helyi igazgatási feladatok, amelyeket, ha a központra bizzuk, olyan kockázatot vállalunk, hogy elszakítjuk attól a közegtől, ahol a szabályozásra ténylegesen szükség van és a környezetismeret is adott. (folyt.)
1990. augusztus 13., hétfő 11:31
|
Vissza »
|
|
Történelmi vállalásunk 4.
|
A helyi jogszabályok alkotásához helyi önkormányzati szervek kellenek: megyei közgyűlés, városi elöljáróság, falusi-községi elöljáróság. S hogy legyenek olyan választott személyek, akik egyfelől e testületeknek felelősek a helyi rendelkezések érvényesítéséért, másfelől az országos kormányzati intézkedéseket érvényesítik. Két jellegzetességet tartok fontosnak: mindenekelőtt demokratikusan választott személyek legyenek - tehát nem fentről, akár nyiltan, akár fülbesúgással kijelölt emberek (ismerjük: "édes egykomám, ezt szeretném én polgármesternek"), hanem akiket ténylegesen lentről, szabályozott jelölési eljárással, demokratikusan választanak meg. És a második jellegzetesség: mint ahogy a kormányt felelősségre vonhatja az országgyűlés, úgy vonhassa felelősségre a helyi önkormányzat képviselőit is a helyi, demokratikusan megválasztott önkormányzati testület. Ennyi az egész. Ha ez a harmadik pillér is meglesz, akkor a demokratikus fordulat kiteljesedik, a nép azokkal szembesül, akiket a többség választott meg.
Hangsúlyozni kell azonban, hogy sem az országos, sem a helyi szinten választottakat politikai felelősségük mellett semmilyen választás sem menti fel a jogi felelősség alól. A politikai felelősség a kormány esetében azt jelenti, hogy az Országgyűlés előtt számol el, s ha magyarázatát a többség nem fogadja el, megbuktathatja a kormányt. Ilyen felelősséggel tartozik az önkormányzat minden tisztségviselője is. Jogrendszerünk, a magyar demokratikus igazságszolgáltatás gondoskodik arról, hogy a megtévedt köztisztiviselő a polgármestertől a köztársasági elnökig védve legyen a zaklatásoktól, de arról is intézkedik, hogy indokolt esetben bármelyikük bíróság elé állítható legyen. Ezért is van, hogy a vádat képviselő legfőbb ügyészt, a népakarat legfőbb letéteményesét az Országgyűlés választja; meg is tette. Ezért van, hogy a Legfelsőbb Bíróság elnökét is a Parlament választja; megtette. A jogrendszerről szólva itt emlékeztetek rá, hogy a többség dönt, de a kisebbség jogainak sérelme nélkül Ez azt jelenti, hogy az Alkotmány minden egyénnek és minden, az egyénekből önként formálódó közösségnek a jogait biztosítja, nemre, vallásra, nemzetiségre, etnikumra való tekintet nélkül. Ezekben az alapvető jogokban a többség nem sértheti a kisebbséget Jogrendszerünk biztosítja, hogy az esetleges jogsérelmekkel szemben bárki megtalálja a jogvédelmet. A többség érvényesítheti akaratát, de nem foszthatja meg a kisebbséget, vagyis az ellenzéket attól, hogy szabadon, tisztességesen bíráljon. (folyt. )
1990. augusztus 13., hétfő 11:31
|
Vissza »
|
|
Történelmi vállalásunk 5.
|
A többség akaratának érvényesülését a kisebbség nem akadályoztathatja, ám a többségnek biztosítani kell mindazokat a politikai feltételeket, amelyek a demokrácia alapelvét a gyakorlatban megtestesítik. Nevezetesen azt, hogy a nép döntése alapján a kisebbségből, törvényes formák között többség lehet, s a többségből pedig kisebbség.
alc.: "A többség, velem együtt kezdő"
- Professzor úr, Ön az egyetemi katedrát cserélte fel a Parlament elnöki pulpitusával. Ott a hallgatók szerették és tisztelték, nem tűnödött el azon, hogy voltaképpen hallgató korú honatyák érdes, netán tiszteletlen hangot ütnek meg?
- Alakuló intézményben működünk, ahol a többség, velem együtt kezdő. Ilyen körülmények között össze kell köszörülődnünk. Ez az egyik mozzanat. A másik: én tanárként sem álltam tekintélyelvi alapon, a Ház elnökeként sem. Amit biztosítani szeretnék, az egyedül az, hogy az Országgyűlés minél jobban ellássa jogszabályalkotó feladatát. S hogy segítsem azokat a képviselőtársaimat, akiknek talán lehetőségük van arra, hogy a jelenleginél többet tegyenek ennek érdekében. Ha azonban lenne olyasvalaki - és nincs okom feltételezni, hogy ilyen van -, aki fontosabbnak tartja a magamutogatást, az önreklámot, pártja céljainak a közcélok fölé emelését, azt megpróbálnám a házelnök számára adódó eszközökkel a jogszabályalkotás útjára terelni. A kisebb-nagyobb nézeteltérések nyilván az összeköszörülődés hiánya miatt fordultak elő. Öröklött házszabályokkal dolgozunk, amelyek még az egypárti parlament testére készültek. A lényeg, hogy az Országgyűlés május óta annyit produkált, amennyit kevés parlament mondhat el ilyen rövid idő alatt.
- Végül egy személyes kérdést engedjen meg. Össze tudja egyeztetni az itteni tevékenységét a történész-kutató munkájával? Egyáltalán van ideje, hogy folytassa, amit kutatóként eddig végzett?
- Nagyon nehéz pontot érintett, mert azt kell mondanom, hogy nem. Nem tudom folytatni, mert az ember életszakaszai sajnos, nem úgy váltják egymást, - hogy egy volt tanárom mondatát idézzem - mint az őrtálló katonák: az egyik jön, szalutál és átadja a helyét. A munkaidőm pillanatnyilag úgy oszlik meg, hogy 95 százalékot foglal le a parlamenti tevékenység és csak 5 százalék marad a vállalt, egyéb kötelezettségeim teljesítésére. (folyt.)
1990. augusztus 13., hétfő 11:32
|
Vissza »
|
|
Történelmi vállalásunk 6.
|
Az egyetemen fizetés nélküli szabadságot kértem az Országgyűlés megalakulásának napján. Már csak néhány órát tartottam, elbúcsúztam hallgatóimtól, akiket nem hagyhattam cserben. Az említett 5 százalék ezt jelentette, részben meg azt a munkát, amit a nyomda vár.
- Professzor úr, köszönöm a beszélgetést.
(MTI-Press)
kl
1990. augusztus 13., hétfő 11:33
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|