Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 10.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége közleménye

"a zajló politikai események közepette nem jut elég figyelem sok fontos kérdésre, így a rokkantak ügyére sem. A kibontakozott piacgazdaság körülményei közepette a megszűnő munkahelyekről elsősorban egészségkárosodott emberek kerülnek utcára. "
SZER, Magyar híradó:

Cigány Népfőiskola Miskolcon

"Ma délután kettőkor kezdődött annak a cigánynépfőiskolának a nyitótábora, melynek a Miskolc melletti oktatási központ ad otthont az elkövetkezendő egy éven keresztül. A Phralipe miskolci tagozatának kezdeményezésére a megyei Művelődési- és Módszertani Központ szervezte a főleg cigány fiatalok képzését elősegítő tanfolyamot. Ma olyan 17 és 30 év közöttiek hallgatnak előadásokat, akik valahol már vettek részt szervező munkában, vagy érzik a tenniakarást. "

A privatizálásról, a tulajdonviszonyról

---------------------------------------


München, 1989. szeptember 17. (SZER, Párizsi magyar figyelő) - A
privatizálásról, az önigazgatásról és a tulajdonreformról tett közzé
tanulmányt Sós Károly Attila a Közgazdasági szemle július-augusztusi
számában. A cikk első fele azoknak a javaslatoknak a bírálata,
amelyek szerint a nagy- és középvállalatokat minél gyorsabban
részvénytársasággá kell átalakítani. Sós maga a gazdasági élet
liberalizálásának és a privatizálásnak a híve és meg van győződve
arról, hogy a távolabbi jövőben a nagyvállalatoknak
részvénytársasággá kell válniuk.

    Bírálata tehát nem a részvénytársasági forma, hanem annak
siettetése ellen irányul. Azt kérdezi, hogy a közeli jövőben kik
lehetnének a részvények tulajdonosai, és a föltett kérdésre az a
válasza, hogy a szó valódi értelmében csak kevés részvényt lehetne
eladni és a részvények legnagyobb részét mesterséges módon kellene
elhelyezni.

    Valódi vásárlók az ország lakói és a külföldiek lennének. Nem
szorul hosszas bizonyításra, hogy ezek a potenciális vevők egyelőre
nem sok részvényt fognak venni. Vásárlókedvük két feltételtől függ.
Az egyik a vállalati vagyonok újraértékelődése, amelyhez a gazdaság
liberalizálására van szükség; a másik a bizalom a részvények iránt.

    Az első feltételt - Sós szerint - gyorsan lehetne és kellene
teljesíteni, a második feltétel azonban csak hosszú idő alatt
valósulhat meg. A valódi vevők e két csoportjára tehát a közeli
jövőben csak kis mértékben lehet számítani.

    A továbbiakban a különböző javaslatokban szereplő mesterséges
vevők három csoportját veszi szemügyre Sós. A vállalatokat, a
vagyonpénztárakat és a non-profit intézményeket. A mai
vállalatoktól, mint részvénytulajdonosoktól nem sok jó várható.
Tartani kell például attól, hogy sztrájk esetén a bérköveteléseket
úgy elégítik ki, hogy nagy tömegben piacra dobják a részvényeket.
(folyt.)


1989. szeptember 17., vasárnap


Vissza »


- A privatizálásról, a tulajdonviszonyról - 1. folyt.

Felhívja a figyelmet a tanulmány a kereszt-tulajdonlás
veszélyére. Legkönnyebben ugyanis úgy vásárolhatnak részvényeket a
vállalatok, hogy maguk is részvényeket bocsátanak ki, illetve még
ennél is egyszerűbb módon, tudniillik egymás között egymás
részvényeit cserélhetik ki. Az ilyen kereszt-tulajdonlást nem
ellenőrizné a piac és a részvényárfolyamok fiktívek lennének. A
vállalati részvénytulajdonlással való kísérletezés ezért igen
veszélyes, és nemhogy elősegíteni, hanem inkább korlátozni kellene.

    Ez a meggondolás még nagyobb mértékben érvényes a bankok
részvénytulajdonára. A bankoknak ugyanis nem az a feladata, hogy
befektessenek, hanem az, hogy hitelezzenek. A két funkció keveredése
csak bajjal járhat.

    A mesterségesen létrehozott részvénytulajdonosok második
csoportja a vagyonpénztárak. Ilyenek még nincsenek, ezeket létre
kellene hozni, ami nem egyszerű dolog. Idézem Sós Mihály(sic) sorát:

    "Itt azonban gyökeresen más, összehasonlíthatatlanul nehezebb
kérdések merülnek fel, mint akkor, amikor egy már kialakult
intézményszerű piacgazdaságban hoznak létre egy-két állami
vagyonkezelő holdingot. 10, vagy 40 ilyen intézményt kell
létrehozni? Nem tudjuk megmondani, mint ahogy azt sem, hogy számuk
befolyásolja-e a rendszer működését, és ha igen: hogyan? Milyen
legyen a méretstruktúrájuk, hogyan épüljenek fel?"

    A továbbiakban arról ír Sós, hogy aligha lehetne ezeket a
vagyonpénztárakat az MSZMP-től, illetőleg többpártrendszer esetén a
politikai pártoktól függetleníteni. A vagyonpénztárak fantasztikus
gazdasági hatalommal rendelkeznének. Létrehozásuk az állam műve
lenne, hosszú időn át állami tulajdonban maradnának. Vezetőiket a
kormány, az Országgyűlés, vagy a köztársasági elnök nevezné ki és
ellenőrizné. Elképzelhetetlen, hogy a kinevezéseknél ne játsszon
döntő szerepet a politikai befolyás és az osztozkodás. (folyt.)


1989. szeptember 17., vasárnap


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A privatizálásról, a tulajdonviszonyról - 2. folyt.

Alig érdemes taglalni azt a gondolatot, hogy a vagyonpénztárak
vezetői akkor válhatnának függetlenné, ha kinevezésük
élethossziglanra szólna, és a rájuk bízott vagyon növekedésétől
függően kiugróan nagy jövedelmet biztosítanának számukra. De
csinálhat-e az állam kapitalistákat? - kérdezi Sós. Elfogadná-e az
ország, hogy buzgó hivatalnokok politikai döntés alapján egyszeriben
kapitalistává váljanak.

    Eltekintve most ettől a lehetőségtől említeni kell azt az érvet
is, amelyet Matolcsi György fejt ki Változatok a tulajdonreformra
című tanulmányában a Tulajdonreform című gyűjteményes kötetben. Ő
arra hívja fel a figyelmet, hogy az állam által létrehozott
vagyonpénztár, vagy állami vagyonfelügyelet éppen állami jellegénél
fogva kénytelen az állam érdekeire tekintettel lenni, vagyis nemcsak
a vagyon gyarapításával törődnék, hanem ellátási, külkereskedelmi,
honvédelmi, foglalkoztatási, területi stb. érdekekkel is.

    A mesterséges részvénytulajdonosok harmadik csoportja a
közintézmények, tehát a nyugdíjpénztárak, kórházak, betegsegélyzők,
egyetemek, iskolák, községek, városok és más hasonlók. Mint
ismeretes, ezek részvénytulajdonossá való átalakítását részben
Kopácsi Sándor, részben pedig Tardos Márton javasolta különböző
tanulmányokban. A két javaslat egy fontos ponton eltér egymástól, de
ezt most nem érintem, hanem azokat az ellenérveket adom elő, amelyek
mindkét javaslattal szemben felhozhatók. (folyt.)


1989. szeptember 17., vasárnap


Vissza »


- A privatizálásról, a tulajdonviszonyról - 3. folyt.

Az egyik ellenérv megfogalmazásánál Sós abból indul ki, hogy
ezek az intézmények a rájuk bízott pénzzel eddig is rosszul
gazdálkodtak, és semmi ok sincs annak feltételezésére, hogy a nekik
juttatott részvényekkel majd jól fognak gazdálkodni. Idézem Sóst:

    "Ezen intézmények jó része arra fog számítani haladó
hagyományaink alapján, hogy baklövéseik, rablógazdálkodásuk anyagi
következményeit az állami költségvetés valamilyen módon
társadalmasítani fogja. E közhit megváltoztatása nem lehetséges,
súlyos konfliktusok, áldozatok nélkül. A kormányzatnak nem elég
csupán kinyilvánítania, hogy nem fogja megmenteni azokat az
egyetemeket stb., amelyek gazdálkodási nehézségekbe jutnak, mert nem
jól sáfárkodtak vagyonukkal. Ezt csak a súlyos gazdálkodási zavarok
közé kerülő intézményeken következetesen nem segítő, nem
alkalmazkodás teheti hihetővé. Ebből viszont az következik, hogy az
olyan közintézményeket, például a kórházakat, amelyek gazdálkodási
nehézségeik érzékeny társadalmi problémákat okoznának, kezdetben ki
kellene zárni a vállalat tulajdonlására a vállalkozók köréből."

    Az igazság az, hogy ezektől az intézményektől nem is várható el,
hogy a részvényeket ügyesen forgassák. Matolcsi György írja említett
tanulmányában: "az iskolában oktatnak, a kórházban gyógyítanak.
Igencsak kérdéses, hogy a kórházigazgató vagy a főorvos hogyan fog
részvényekkel kereskedni?

    Matolcsitól származik az az ellenérv is, hogy a Kopácsi, avagy
Tardos által javasolt új intézmények semmilyen, ma meglévő
intézményhez nem fognak hasonlítani, mert tőkés logika szerint
kellene működniök, mindennemű előzmény nélkül. Mesterségesen
létrehozott képződmények lennének és minden valószínűség szerint
továbbra is azok maradnának. Tőkés logika szerint különben azért sem
működhetnének, mert többszörösen is állami intézmények lennének, az
állam által létrehozottak, az állam vagyonát átvevők, azzal
gazdálkodók és olyan közcélokat szolgálók, amelyek egyben állami
célok is. +++


1989. szeptember 17., vasárnap


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD