Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 08.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Közlemény az SZDSZ és a VDSZ vezetőinek megbeszéléséről

" Az SZDSZ támogatja a potenciálisan veszélyeztetett munkavállalóknál annak lehetőségét, hogy - a heti munkaidő - egyeztetések útján - csökkenjen, - az éves szabadságidő nőjön, - a műszakos dolgozók helyzetet javuljon, - a korkedvezményes nyugdíj-rendszert korszerűsítsék, - a nyugdíjasok helyzete kedvezően változzon. "
BBC, Panoráma:

A rubel leértékeléséhez vezethet a valutarendelet

"Becslések szerint jelenleg mintegy 200 millió úgynevezett keményvaluta-rubel van a szovjet lakosság zsebében. A kormány ezt az összeget szeretné a kétségbeejtő szovjet gazdasági helyzet fellendítésére használni. Remélvén, hogy lényegesen több keményvaluta kerül most forgalomba, a szovjet kormány bejelentette: január elsejétől valutatőzsdéket nyit. Ezek a Szovjet Állami Bank, a Külföldi Gazdasági Kapcsolatok Bankja, a Pénzügyminisztérium, és a köztársaságok minisztériumai által megállapított átváltási rátát alkalmaznák majd. "

Felcím: Politikai sérelmek - anyagi kárpótlás érnek az elvesztett évek? nélküli miniszterrel a Kárpótlási Hivatal megalakulásáról


Budapest, 1990. augusztus 8. Szerda (MTI-Press)

A közelmúltban kormányzati döntés született a törvénysértések
okozta egyéni sérelmek, a politikai okokra visszavezethető
következmények orvoslásáról. Az előző kormány működésének utolsó
szakaszában megtett tétova kezdőlépéseket felgyorsíthatja a
Kárpótlási Hivatal létrehozása. A szeptember 1-jétől működő hivatal
céljáról, feladatairól, munkamódszereiről Kiss Gyula tárca nélküli
miniszterrel, a politikai rehabilitációt felügyelő kormányzati
vezetővel beszélgettünk.
    - Mindenekelőtt arra a kérdésre szeretnénk választ kapni, hogy
milyen politikai igény hívta létre a Kárpótlási Hivatalt?
    - Egyáltalán a rehabilitációnak, a kárpótlásnak a politikai
indoka: ahhoz, hogy Magyarországon véghez vihető legyen az a
politikai rendszerváltás, amit az Antall-kormány fölvállalt,
előfeltétel a múlt politikai sérelmeinek orvoslása. Alapvető
igazságértékek húzódnak még mindig feszültségként a mélyben
kezeletlenül. S ilyen politikai múltra nem lehet ráépíteni egy
gyökeres rendszerváltást, ami pedig célunkat képezi. Ahhoz ezt a
politikai múltat kezelni kell. Ebben a koncepcióban jelenik meg,
ebbe a törekvésbe ágyazódik a politikai rehabilitáció. Ami a jelen
esetben nem jelent mást, mint a politikai meggyőződésük miatt
sérelmet szenvedettek anyagi kárpótlását. Mégpedig ez a kor jogilag
is pontosan behatárolható. Azok sérelmeinek rehabilitálásáról van
szó, akiket személyi szabadságukban jogtalanul korlátoztak, s emiatt
anyagi hátrányt szenvedtek.

    Alcím: Rendszerváltás és igazságtétel

    - Ennek szervezettebb formában történő kezelésére hivatott a
Kárpótlási Hivatal?
    - Igen. A Kárpótlási Hivatalt a kormány hozta létre. Maga a név
jogilag nem túl szakszerű, mert nem fedi pontosan azt a
tevékenységet, amit felvállalt. (folyt.)



1990. augusztus 8., szerda 15:29


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Kárpótlási Hivatal 2. rész


Tulajdonképpen kártérítési vagy kártalanítási hivatalnak kellene
nevezni, mégis a kárpótlás elnevezés mellett döntöttünk. Jelezvén
azt, hogy itt nem valamiféle teljes kártalanításról van szó, inkább
gesztus értékű, anyagi jellegű rehabilitációról.
    - Mi a rehabilitációs döntés alapelve?
    - A személyes szabadságot sértő fogvatartás időtartama alatt
kieső jövedelmet hivatott pótolni az egyszeri kárpótlási összeg. De
ezen kívül más formában is megjelenik, például társadalmi
biztosítási juttatás kiegészítéseként - gondolok itt arra a bizonyos
ötszáz forintra, ami az eltöltött idő arányában nő 250, illetve 200
forinttal, meghatározott időhatáron túl. Ebbe az intézményrendszerbe
illeszkedik a fogvatartás idejének szolgálati időként történő
elismerése is. Ezeknek az intézkedéseknek egy része már az előző
kormány nevéhez fűződik, azonban ebben a tevékenységében egyfajta
állandó lépéskényszer volt a jellemző. Mindig csak egy részterületet
szabályozott. Mi most úgy gondoljuk, hogy politikamentesen, egységes
elvek alapján az egész kérdéskört kezelni kell.

    Alcím: Egyéni kérelem alapján

    - A Kárpótlási Hivatal milyen módszer szerint végzi a munkát,
hivatalból vagy döntően egyéni kérelmek alapján jár el?
    - Azt a kérdést, hogy milyen sérelmek után kik kaphatnak
kárpótlást, a megalkotandó kárpótlási törvényben kell rendezni.
Ehhez képest működik a Kárpótlási Hivatal, mint új, országos
hatáskörű államigazgatási szerv; szervezetileg a tárca nélküli
miniszter, jelen esetben az én felügyeletem alatt. Ötven fős
apparátussal működő szervezetről van szó, amelynek élén az elnök
áll. A hivatal a Belügyminisztérium épületében van, a minisztérium
technikáját használja a munka végzéséhez. Munkáját a sérelmet
szenvedettek kérelmei alapján végzi, ezeket a kérelmeket bírálja el
a Kárpótlási Hivatal. Tehát konkrét kérelemre indul meg az eljárás
és megy végig azon a procedúrán, amelynek eredményeként
megállapítható a kárpótlás összege.
    - Államigazgatási szervről lévén szó, kapnak-e valamiféle
betekintést, netán beleszólási jogot a politikai rehabilitáció ügyét
felkaroló különböző társadalmi szervek?
    - Ez valóban lényeges kérdés. A hivatal mellett, szándékaink
szerint, föl kívánunk állítani egy társadalmi bizottságot. Ez a
társadalmi bizottság a sérelmet szenvedetteket tömörítő szervezetek
által delegált tagokból állna. (folyt.)



1990. augusztus 8., szerda 15:30


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Kárpótlási Hivatal 3. rész


Jelenleg konzultálnak, hogy milyen elvek alapján álljon föl ez a
bizottság, hogy miként tudnánk bekapcsolni magukat a sérelmet
szenvedetteket is.
    - Ez a párbeszéd, feltételezem, ma sem mentes a szenvedélyektől.
Hiszen a kárpótlásra szánható költségvetési keret mindenképpen szűk
ahhoz, hogy a sérelmet szenvedők teljes kártalanítást kapjanak.
    - A rehabilitáció korlátozza, hogy mit bír el jelenleg az
államháztartás. Ez nyilván az összegeket is meghatározza, de ami
természetesen a kérelmek számától is függ.
    - A Kárpótlási Hivatal majdani gyakorlatában mennyit ér egy
elvesztett év? Habár tudjuk, hogy ezt forintban aligha lehet
kifejezni. Igazodik-e a kárpótlás az egyéni kereseti lehetőségekhez
vagy pedig egy társadalmi átlagot vesznek alapul?
    - Igyekszünk objektív módon meghatározni ezt, ellenkező esetben
teljesen kezelhetetlenné válna a probléma. Jelen pillanatban
komolytalan lenne konkrét összeget mondani. Az azonban biztos:
amikor dönteni kell, alapvetően a kiesett jövedelmet igyekszünk
kárpótlás címén nyújtani mindazoknak, akik meghatározott időtartamra
elestek a jövedelemszerzéstől.

    Alcím: Bizonyítékok kellenek

    - Kell-e dokumentálni, hogyan kell bizonyítani a kérelmezőnek az
elszenvedett sérelmet? Be kell-e szerezni például az
ítéletmásolatot?
    - A jogsérelmet bizonyítani kell. A bizonyítást a kérelmezőnek
csatolnia kell a kérelméhez. Ebben az esetben nem lesz különösebb
gondja a hivatalnak. Ellenkező esetben a magyar jogrendben ismert
szabad bizonyítási rendszer szabályai szerint járnak el. Tehát az
okiraton kívül bármely más módon is bizonyítható a kérelmező
sérelme, jogosultsága. Azt hiszem, természetes dolog, hogy a
döntéshez, a határozathoz bizonyítékra mindenképpen szükség van.
    - Kell-e várni a kérelem benyújtásával a hivatal formális
megalakulásáig, szeptember 1-ig? S mit tanácsol a miniszter a vidék
lakosságának? Kaphatnak-e ügyükben lakóhelyükhöz közel is tanácsot?
(folyt.)



1990. augusztus 8., szerda 15:32


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Kárpótlási Hivatal 4. rész


- Ne várjanak
Már azért sem mondhatnám ezt, mert jelen
pillanatban is több mint 170 ezer kérelmet tartunk nyílván a
Belügyminisztérium Igazgatási Osztályának Rehabilitációs
Alosztályán. Jelen pillanatban is érkeznek ilyen kérelmek, melyeket
már iktatnak, rendszereznek, tehát előkészítenek a későbbi
elbírálásra. Ami a vidéki lakosságot illeti, számunkra is fontos,
hogy a hivatalról tudjanak az országban. Jelen pillanatban azonban
nem áll a szervezettségnek azon a szintjén, hogy vidéken is
fogadhatná a kérelmezőket. Csak most történik meg a hivatal
vezetőjének a kinevezése, s ezt követően épül ki szervezeti
értelemben is a hivatal. Azt azonban indokoltnak tartom, hogy a
Kárpótlási Hivatallal összefüggő információkhoz a politikai
meggyőződésük miatt sérelmet szenvedett állampolgárok mind a
fővárosban, mind vidéken, hozzá jussanak. (MTI-Press)



1990. augusztus 8., szerda 15:34


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD