|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Magyarországon élő iraki demokratikus ellenzékiek nyilatkozata
" Az iraki rezsim lábbal tiporja az emberi jogokat, a népet
állandó elnyomás alatt tartja, a kurd nép ellen pedig vegyi
fegyverekkel is irtó háborút folytat. Ezek után Kuvait megszállása
csak újabb bizonyítékkal szolgál Szaddám Huszein, véres kezű
diktátor veszélyes politikájáról, amely szöges ellentétben áll
népünk és a szomszédos népek érdekeivel.
"
SZER, Magyar híradó:
Szállított-e fegyvert Iraknak Magyarország?
"A magyar hadiipari tevékenység keretén belül valóban folyik,
folyt - legalábbis az elmúlt időszakban - különböző fegyverek
előállítása. Gyalogsági fegyverekre, rádiótechnikai,
híradástechnikai berendezésekre, hadtápfelszerelési cikkekre
gondolok. Elképzelhető, hogy ezek exportja valamilyen irányban - ez
szinte minden országnak természetes törekvése - hogy exportra
kerülnek - hiszen ezek jelentős bevételt jelentenek minden ország
számára. Azonban ezek a tranzakciók Honvédelmi Minisztérium
közreműködése nélkül zajlódnak le. Erről semmiféle formában a
Honvédelmi Minisztériumot nem kötelesek az exportengedéllyel
rendelkező vállalatok tájékoztatni.
- Az állam kell, hogy vállalja a felelősséget Magyarországon a
fegyvereladásokért, mert szabályozás tiltja, hogy olyan országokba
történjen fegyverexport, ahol háborús feszültség van."
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés (11. rész)
|
- A társadalmi vita tanulsága az is, hogy ha azt komolyan akarjuk venni, akkor a vita időt, fáradságot és jó előkészítést igényel - hangsúlyozta Huszár István. Az tény, hogy az idő sürget. Ám ez nem lehet ok a kapkodásra, a formális megoldásokra. Ez utóbbi elkerülését az is segítheti, ha a társadalom a politikai reform lényeges elemeivel foglalkozó törvények elgondolásait nemcsak a tervezet elkészülte után ismerheti meg, hanem már az elvek kialakításakor. A társadalmi vita nem akkor a legeredményesebb, ha pusztán a szakmai nyelven kimunkált tervezet felett folyik a véleménycsere. A jövőben azonban még szélesebb rétegek véleményének ismerete szükséges. Nagyon fontos ez a választójogi törvénytervezet vitája megszervezésekor. A jelenlegi helyzet sajátossága, hogy még nem létezett egyesülési törvény, de már létrejöttek a különböző szervezetek, egyesülések, társaságok. A törvény átfogóan rendezi az emberi, állampolgári jogoknak ezt a területét, megteremti a megfelelő alkotmányos alapokat létrejöttükhöz, működésükhöz. Világos, egyértelmű helyzetet teremt, s így a demokratikus intézményrendszer kiépítésének fontos állomása. Átfogó törvényre van szükség, amely kiterjed az egyesületek valamennyi típusára, beleértve a pártalapítás, a szakszervezetek alapításának lehetőségét is. Ugyanakkor ki kell dolgozni azokat a speciális rendelkezéseket - a pártról szóló törvényt -, amelyekkel teljessé válhat a törvényi szabályozás. Sokan megfogalmazták: helyes-e ilyen nagy fontosságú kérdéseket az új alkotmány kidolgozása előtt törvénnyel szabályozni? Huszár István úgy foglalt állást, hogy a két törvénytervezet elfogadása nem nehezíti az új alkotmány megalkotását, ellenkezőleg, segíti azt. A két jogszabály elfogadása felfogható az új alkotmányhoz vezető úton tett fontos lépésként. A továbbiakban arról beszélt, hogy az előzetes vita alkalmat adott a különböző népfrontbizottságok és a képviselők közötti kapcsolatok továbbfejlesztésére. Mivel a Parlament törvényalkotási feladatai nagymértékben megszaporodtak, ezért mindenképpen gondoskodni kell a képviselők politikai, szakmai, társadalmi segítéséről. Ennek feltételeit teremti meg az, ha a megyei képviselőcsoportok tevékenysége mindinkább a népfront társadalmi bázisára épül. A népfrontmozgalom lehetőségeinek jobb hasznosításával a képviselők terhei csökkenthetők. Ezért támogatják képviselői klubok létrehozását, de megkezdődött a HNF égisze alatt szakértői csoportok szerveződése. Ezek független és pártatlan erőként állnak a képviselők rendelkezésére. (folyt. köv.)
1989. január 10., kedd 13:56
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|