|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Magyar Lovar Egylet állásfoglalása
"... Magyar Lovar Egylet elnöksége kinyilvánítja
igényét a két jogelőd egyesület 1950-ben államosított teljes
vagyonára.
A Magyar Lovar Egylet kötelezettséget vállal arra, hogy ezt a
vagyont kizárólag a magyar lóversenyzés és lótenyésztés
fejlesztésére használja fel."
SZER, Magyar híradó:
Romániai főispánok
"Az utóbbi hetekben sok izgalmat okozott a székelyföldi
lakosság számára, hogy a kormány által kinevezett megyevezetők,
prefektusok - magyarul főispánnak megfelelő funkciót jelentő állás -
kinevezése nem a lakosság kívánsága, nem a
lakosság etnikai összetételének megfelelően történt.
Kovászna megyében élesedett ki legjobban a helyzet, ahol egy
tüntetés is kilátásban volt. Végül többnapos huza-vona után - miután
az RMDSZ hivatalosan állást foglalt ebben a kérdésben és Iliescu
elnökhöz, valamint Roman miniszterelnökhöz fordult, feltüntetve az
erdélyi megyében az RMDSZ-tagok, illetve a magyar lakosság
százalékarányát, és egyértelműen megfogalmazta az igényt a különböző
kinevezett tisztségviselők etnikai elosztására, megoszlására -
sikerült Kovászna megyében is egy köztiszteletben álló személyt,
Fodor urat prefektusnak kineveztetni."
|
|
|
|
|
|
|
Decentralizálás és önkormányzat - Franciaországban - 3.
|
Az új törvény most ezeket a jogköröket kívánja tovább bővíteni. Három területen javasol változásokat: egyrészt a központi adminisztráció beavatkozásának további csökkentését, másrészt a helyi demokrácia fejlesztését, harmadrészt a helyi együttműködés továbbfejlesztését kívánja ösztönözni.
A viták főként az első pont körül összpontosulnak: a törvény ugyanis, a jobb együttműködés érdekeire hivatkozva, tulajdonképpen megnöveli az államot képviselő prefektusok jogkörét s az ellenzék - jobb és baloldalon egyaránt - ezt visszatérésnek minősíti az állami gyámkodáshoz az önkormányzati testületek felett. Bár a törvénytervezet szerint a központi államapparátusnak ,,csupán azokat a funkciókat kell gyakorolnia, amelyek nem adhatók át a a helyi hatóságoknak,,, a körzetek prefektusa ezentúl nagyobb beleszólást kap a megyei ügyekbe, mintegy felettes hatósága lesz a megyéknek a területfejlesztési, közigazgatási ügyekben. Igaz, hogy a hatásköröket egy később kialakítandó charta keretében újra szabályoznák, ez a charta azonban nem része a törvénytervezetnek, vagyis a körzeti prefektus jogait nem határolják körül.
A helyi demokrácia fejlesztésére irányuló passzus ,,átlátszóbbá,, akarja tenni a helyi közigazgatás tevékenységét s egyúttal nagyobb beleszólást kíván biztosítani a lakosságnak. Ezt elsősorban a helyi népszavazásokkal szándékozik elérni: megnöveli a választott testületek tagjainak, vagy a lakosság csoportjainak lehetőségét arra, hogy a döntésekről népszavazást eredményezzenek, előírja, hogy a választott testületek tagjainak nagyobb tájékoztatást kell kapniok a helyi döntésekről és a fontosabb gazdasági jellegű döntéseket, például a fejlesztési programba kapcsolódó szerződéseket előzetesen nyilvánosságra kell hozni.
A legfontosabb intézkedés a tervezetben a kormány képviselői szerint a helyi önkormányzatok együttműködése lehetőségének kiszélesítése. A közös intézmények létrehozásának joga kibővül, lehetőség nyílik a települések együttműködési szervezeteinek létrehozására, az egymással szomszédos körzetek együttes fejlesztési programjainak kialakítására és megvalósítására, sőt arra is, hogy a területi egységek együttműködést alakítsanak ki más országok hasonló egységeivel. Hogy az pontosan mit jelent, a törvénytervezet nem szabja meg, de természetesen kizárólag gazdasági jellegű együttműködési megállapodásokra gondol, amelyek az 1992 után létrejövő nyugat-európai együttműködésben többé-kevésbé természetesen lesznek majd.+++
Kis Csaba - MTI-Panoráma
1990. augusztus 6., hétfő 10:47
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|