|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Magyar Lovar Egylet állásfoglalása
"... Magyar Lovar Egylet elnöksége kinyilvánítja
igényét a két jogelőd egyesület 1950-ben államosított teljes
vagyonára.
A Magyar Lovar Egylet kötelezettséget vállal arra, hogy ezt a
vagyont kizárólag a magyar lóversenyzés és lótenyésztés
fejlesztésére használja fel."
SZER, Magyar híradó:
Romániai főispánok
"Az utóbbi hetekben sok izgalmat okozott a székelyföldi
lakosság számára, hogy a kormány által kinevezett megyevezetők,
prefektusok - magyarul főispánnak megfelelő funkciót jelentő állás -
kinevezése nem a lakosság kívánsága, nem a
lakosság etnikai összetételének megfelelően történt.
Kovászna megyében élesedett ki legjobban a helyzet, ahol egy
tüntetés is kilátásban volt. Végül többnapos huza-vona után - miután
az RMDSZ hivatalosan állást foglalt ebben a kérdésben és Iliescu
elnökhöz, valamint Roman miniszterelnökhöz fordult, feltüntetve az
erdélyi megyében az RMDSZ-tagok, illetve a magyar lakosság
százalékarányát, és egyértelműen megfogalmazta az igényt a különböző
kinevezett tisztségviselők etnikai elosztására, megoszlására -
sikerült Kovászna megyében is egy köztiszteletben álló személyt,
Fodor urat prefektusnak kineveztetni."
|
|
|
|
|
|
|
Decentralizálás és önkormányzat - Franciországban - 2
|
A helyi önkormányzat jogai elsősorban a saját terület fejlesztésére vonatkoznak. A francia állam például nem helyezte a helyi testületek irányítása alá sem az oktatásügyet, sem az egészségügyet: ezek szigorúan központosított jellegűek, az országos minisztériumok illetékességébe tartoznak. Ugyancsak igen korlátozott a helyi önkormányzatok jogköre a rendőri feladatok ellátásában: bár sok helyütt mód van városi rendőrség felállítására - Párizs és több más nagyváros számára ez jelenleg nem lehetséges, - annak feladatköre korlátozott és a fontosabb rendőri feladatok továbbra is a belügyminisztérium irányítása alá tartozó országos rendőri szervek, illetve a védelmi minisztériumhoz tartozó csendőrség kezében maradnak.
A gazdasági feladatokba, a helyi fejlesztésére szolgáló programok kialakításában és megvalósításában viszont szinte kizárólag a helyi testületek dönthetnek. Igaz, az állam közvetve fenntartja beleszólási jogát: megyei szinten a prefektusok kinevezésével, helyi szinten a polgármesterek fölötti felügyeleti jog fenntartásával. A prefektus sajátos jogkörű és feladatú adminisztrátor: egyrészt ő a központi kormányzat képviselője, másrészt a választott testület által létrehozott helyi adminisztráció vezetője is. A polgármesterek feletti felügyelet azt jelenti, hogy a kormányzati intézkedésekkel ellentétesen eljáró polgármestereket fel lehet függeszteni, a központi szervek döntésével.
A gazdasági, területfejlesztési, kommunális fejlesztési programok megvalósításához természetesen eszközök kellenek. Franciaországban az adók bizonyos része automatikusan a helyi testületekhez kerül: az ingatlanok adója mellett részesednek a jövedelemadóból és a forgalmi adóból is. Ugyanakkor a kormány támogatást is ad a központi bevételekből a fejlesztési programok végrehajtásához és természetesen az önkormányzati testületek szabadon rendelkeznek saját bevételeikkel. Ez biztos alapot ad a programok megvalósításához. A probléma ott van, hogy az adminisztratív közösségek száma igen nagy: mintegy 38 ezer olyan lakott terület van, amelynek élén választott testület áll, de ezek igen jelentős része 500 lakosnál kisebb lélekszámú települése. Ezért a decentralizálás keretében lehetőséget kaptak az önálló - nem adminisztratív, hanem gazdasági célokat szolgáló - társulásra, hiszen önállóan nem lennének képesek nagyobb feladatok megoldására.(folyt.)
1990. augusztus 6., hétfő 10:41
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|