Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › augusztus 06.
1989  1990
1990. június
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Magyar Lovar Egylet állásfoglalása

"... Magyar Lovar Egylet elnöksége kinyilvánítja igényét a két jogelőd egyesület 1950-ben államosított teljes vagyonára. A Magyar Lovar Egylet kötelezettséget vállal arra, hogy ezt a vagyont kizárólag a magyar lóversenyzés és lótenyésztés fejlesztésére használja fel."
SZER, Magyar híradó:

Romániai főispánok

"Az utóbbi hetekben sok izgalmat okozott a székelyföldi lakosság számára, hogy a kormány által kinevezett megyevezetők, prefektusok - magyarul főispánnak megfelelő funkciót jelentő állás - kinevezése nem a lakosság kívánsága, nem a lakosság etnikai összetételének megfelelően történt. Kovászna megyében élesedett ki legjobban a helyzet, ahol egy tüntetés is kilátásban volt. Végül többnapos huza-vona után - miután az RMDSZ hivatalosan állást foglalt ebben a kérdésben és Iliescu elnökhöz, valamint Roman miniszterelnökhöz fordult, feltüntetve az erdélyi megyében az RMDSZ-tagok, illetve a magyar lakosság százalékarányát, és egyértelműen megfogalmazta az igényt a különböző kinevezett tisztségviselők etnikai elosztására, megoszlására - sikerült Kovászna megyében is egy köztiszteletben álló személyt, Fodor urat prefektusnak kineveztetni."

Decentralizálás és önkormányzat - Franciaországban 1.

Párizs, 1990. augusztus 6. hétfő (MTI-Panoráma) - Legyen nagyobb a helyi, a körzeti önkormányzatok jogköre, legyen demokratikusabb a helyi döntések meghozatala - ezt célozza a hivatalos indoklás szerint az az új törvénytervezet, amelyet a szokásos augusztusi szünet előtti utolsó ülésen fogadott el a francia minisztertanács. A tervezet majd a parlament őszi ülésszaka elé kerül, s bár az ellenzék képviselői móris hevesen bírálják, alapelveit nem vitatják. Így valószínű, hogy a korábbi kormányzatok által elindított, valamennyi politikai irányzat által támogatott decentralizációs folyamat, az önkormányzatok jogainak bővítése tovább lép az országban.


A központi hatalom jogköreinek bizonyos mértékű átadása nem
ezzel a javaslattal kezdődött meg a franciáknál - ennek a
folyamatnak régi hagyományai vannak, de jelentős ellenfelei is, akik
a központi államapparátus hatalmát féltik tőle. Az ilyen ellenállás
azonban nem gátolhatta meg a decentralizálás előrehaladtát, azt,
hogy a központi jogokból mind több és több kerüljön át a különböző
választott helyi és körzeti testületek jogkörébe. Ezek főként a
helyi gazdaságra vonatkoznak, de számos adminisztrációs, korábban az
államigazgatás kizárólagos jogkörébe tartozó feladat is átkerült már
a választott testületek kezébe.

    A legutóbbi törvény, amelyet kezdeményezőjéről, a szocialista
párti akkori belügyminiszterről csak Deferre-törvény néven szokták
emlegetni, 1982-ben született meg. A központi adminisztráció egyes
feladatait három, különböző szintű önkormányzatnak, választott
testületnek adták át: egyrészt a helyi - városi, falusi, -
közigazgatásnak, másrészt a departement-ek, - a mi fogalmaink
szerint a megyéknek megfelelő testületek - választott tanácsainak, s
egyes vonatkozásokban a körzetek, a több, általában gazdaságilag és
földrajzilag egymáshoz szorosan kapcsolódó departementből álló
region-ok tanácsainak. Megyéből a francia anyaország területén 95,
körzetből 22 van, de egyes városok, különleges adottságú területek
ezen felül is kaptak bizonyos önkormányzatot. Míg a körzet tanácsa
nem közvetlen választás útján jön létre, mert tagjai a körzethez
tartozó megyék képviselői, illetve az oda tartozó
választókerületekben az országos törvényhozásba megválasztott
képviselők, a helyi, illetve megyei tanácsok tagjait a lakosság
választja. (folyt.)



1990. augusztus 6., hétfő 10:39


Vissza »


Decentralizálás és önkormányzat - Franciországban - 2


A helyi önkormányzat jogai elsősorban a saját terület
fejlesztésére vonatkoznak. A francia állam például nem helyezte a
helyi testületek irányítása alá sem az oktatásügyet, sem az
egészségügyet: ezek szigorúan központosított jellegűek, az országos
minisztériumok illetékességébe tartoznak. Ugyancsak igen korlátozott
a helyi önkormányzatok jogköre a rendőri feladatok ellátásában: bár
sok helyütt mód van városi rendőrség felállítására - Párizs és több
más nagyváros számára ez jelenleg nem lehetséges, - annak
feladatköre korlátozott és a fontosabb rendőri feladatok továbbra is
a belügyminisztérium irányítása alá tartozó országos rendőri
szervek, illetve a védelmi minisztériumhoz tartozó csendőrség
kezében maradnak.

    A gazdasági feladatokba, a helyi fejlesztésére szolgáló
programok kialakításában és megvalósításában viszont szinte
kizárólag a helyi testületek dönthetnek. Igaz, az állam közvetve
fenntartja beleszólási jogát: megyei szinten a prefektusok
kinevezésével, helyi szinten a polgármesterek fölötti felügyeleti
jog fenntartásával. A prefektus sajátos jogkörű és feladatú
adminisztrátor: egyrészt ő a központi kormányzat képviselője,
másrészt a választott testület által létrehozott helyi
adminisztráció vezetője is. A polgármesterek feletti felügyelet azt
jelenti, hogy a kormányzati intézkedésekkel ellentétesen eljáró
polgármestereket fel lehet függeszteni, a központi szervek
döntésével.

    A gazdasági, területfejlesztési, kommunális fejlesztési
programok megvalósításához természetesen eszközök kellenek.
Franciaországban az adók bizonyos része automatikusan a helyi
testületekhez kerül: az ingatlanok adója mellett részesednek a
jövedelemadóból és a forgalmi adóból is. Ugyanakkor a kormány
támogatást is ad a központi bevételekből a fejlesztési programok
végrehajtásához és természetesen az önkormányzati testületek
szabadon rendelkeznek saját bevételeikkel. Ez biztos alapot ad a
programok megvalósításához. A probléma ott van, hogy az
adminisztratív közösségek száma igen nagy: mintegy 38 ezer olyan
lakott terület van, amelynek élén választott testület áll, de ezek
igen jelentős része 500 lakosnál kisebb lélekszámú települése. Ezért
a decentralizálás keretében lehetőséget kaptak az önálló - nem
adminisztratív, hanem gazdasági célokat szolgáló - társulásra,
hiszen önállóan nem lennének képesek nagyobb feladatok
megoldására.(folyt.)



1990. augusztus 6., hétfő 10:41


Vissza »


Decentralizálás és önkormányzat - Franciaországban - 3.


Az új törvény most ezeket a jogköröket kívánja tovább bővíteni.
Három területen javasol változásokat: egyrészt a központi
adminisztráció beavatkozásának további csökkentését, másrészt a
helyi demokrácia fejlesztését, harmadrészt a helyi együttműködés
továbbfejlesztését kívánja ösztönözni.

    A viták főként az első pont körül összpontosulnak: a törvény
ugyanis, a jobb együttműködés érdekeire hivatkozva, tulajdonképpen
megnöveli az államot képviselő prefektusok jogkörét s az ellenzék -
jobb és baloldalon egyaránt - ezt visszatérésnek minősíti az állami
gyámkodáshoz az önkormányzati testületek felett. Bár a
törvénytervezet szerint a központi államapparátusnak ,,csupán azokat
a funkciókat kell gyakorolnia, amelyek nem adhatók át a a helyi
hatóságoknak,,, a körzetek prefektusa ezentúl nagyobb beleszólást
kap a megyei ügyekbe, mintegy felettes hatósága lesz a megyéknek a
területfejlesztési, közigazgatási ügyekben. Igaz, hogy a
hatásköröket egy később kialakítandó charta keretében újra
szabályoznák, ez a charta azonban nem része a törvénytervezetnek,
vagyis a körzeti prefektus jogait nem határolják körül.

    A helyi demokrácia fejlesztésére irányuló passzus
,,átlátszóbbá,, akarja tenni a helyi közigazgatás tevékenységét s
egyúttal nagyobb beleszólást kíván biztosítani a lakosságnak. Ezt
elsősorban a helyi népszavazásokkal szándékozik elérni: megnöveli a
választott testületek tagjainak, vagy a lakosság csoportjainak
lehetőségét arra, hogy a döntésekről népszavazást eredményezzenek,
előírja, hogy a választott testületek tagjainak nagyobb
tájékoztatást kell kapniok a helyi döntésekről és a fontosabb
gazdasági jellegű döntéseket, például a fejlesztési programba
kapcsolódó szerződéseket előzetesen nyilvánosságra kell hozni.

    A legfontosabb intézkedés a tervezetben a kormány képviselői
szerint a helyi önkormányzatok együttműködése lehetőségének
kiszélesítése. A közös intézmények létrehozásának joga kibővül,
lehetőség nyílik a települések együttműködési szervezeteinek
létrehozására, az egymással szomszédos körzetek együttes fejlesztési
programjainak kialakítására és megvalósítására, sőt arra is, hogy a
területi egységek együttműködést alakítsanak ki más országok hasonló
egységeivel. Hogy az pontosan mit jelent, a törvénytervezet nem
szabja meg, de természetesen kizárólag gazdasági jellegű
együttműködési megállapodásokra gondol, amelyek az 1992 után
létrejövő nyugat-európai együttműködésben többé-kevésbé
természetesen lesznek majd.+++

Kis Csaba - MTI-Panoráma



1990. augusztus 6., hétfő 10:47


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD