|
|
|
|
Interjú a földtulajdon rendezéséről
|
-----------------------------------
München, 1990. augusztus 5. (SZER, Földközelben) - Várkonyi Balázs interjúja:
- Tudomásom szerint semmiféle földje nem volt a családomnak soha. Egyetlen arasznyi sem, így aztán jusson sem lehet. Erre mondja azt Sós János, illési gazda, hogy boldog ember vagyok. Mert az ő véleménye szerint a földrendezés nagyon sok fájdalmat, feszültséget, szomorúságot fog még okozni az embereknek. Miközben egy csomóan a boldogságot érik el ezáltal. Dr. Mándy Endre földművelésügyi államtitkár, hogyan véli, az aggodalom jogos-e?
- Egy elrontott tulajdoni viszonyt, tulajdoni állapotot helyreállítani - biztosan, hogy igaza lesz a gazdának - sok nehézséget és bizonyos sérelmeket fogunk okozni. De meggyőződésem, hogy az igazságtevéshez hozzátartozó sérelmeket tudomásul kell vennünk. Végeredményben arról van szó, hogy a magyar parasztság olyan durva megpróbáltatásokon, olyan megaláztatásokon ment keresztül - és ez a parasztság többségére áll -, amelyet egy jogállam nem tarthat fenn. Ennek a jóvátételnek szerves része a tulajdonviszonyok rendezése. Hiszen ez a terület volt, ahol a legsúlyosabb sérelmek érték, ahol a pártállam a maga ötletgazdag jogtalanságának teljes fegyvertárát felvonultatta. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy alig tudtuk meghatározni azoknak a sérelmeknek a körét, ami egyáltalán érhette ezeket az embereket, mert ebben rendkívül leleményes volt a pártállam.
De visszatérve az esetleges sérelmekre: a mi elképzelésünk azért arra irányul, hogy ezeket a sérelemek a lehető legkisebbre szorítsuk. Összekapcsoltuk mi ezt a jóvétételt a tulajdonviszonyok általános rendezésével. Egy olyan tulajdoni struktúrát kívánunk felépíteni, amelyik alapja lehet egy korszerű agrárpolitikának is. (folyt.)
1990. augusztus 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Interjú a földtulajdon rendezéséről - 1. folyt.
|
Itt céloznék arra, hogy a földek visszaadására, illetve a tulajdonviszonyok rendezésére egy bizonyos sorrendet állítottunk fel. És ez a sorrend döntő szerepet játszik abban, hogy a sérelmeket a lehető legkisebbre szállítsuk le. Tulajdonképpen arról van szó, hogy legelőször azokat a termelőszövetkezeti tagokat, állami gazdasági dolgozókat akarjuk földhöz juttatni, akik úgy kerültek be ezekbe a mezőgazdasági üzemekbe, hogy már nem volt földjük. És a jelenlegi állami gazdasági dolgozók, illetve termelőszövetkezeti tagok túlnyomó többségének nincs semmiféle földtulajdona.
Alapvető fontossága van annak, hogy aki a földdel dolgozik, annak a tulajdonosi pozícióját megvalósítsuk. És én úgy gondolom, hogy ez a széles réteg, amely körülbelül 90 ezer állami gazdasági dolgozót és közel 300 ezer tsz-tagot jelent, ezeknek a földhöz való viszonyát - hiszen ezzel dolgoznak - ezeket akkor rendbe tudjuk tenni, ha földhöz, földtulajdonhoz juttatjuk őket.
- Mi lesz vajon a második lépcső, államtitkár úr?
- A második lépcsőben kerülhet sor arra a bizonyos történelmi igazságszolgáltatásra, hogy az eredeti tulajdonosok, akiktől 1947-től gyakorlatilag a múlt év végéig, a megváltás megszüntetéséig - a legkülönbözőbb fondorlattal elvonták a tulajdont -, ezek a még élő személyek visszakapják a tulajdonukat.
Na most itt mindjárt megérti, hogy nagyon sok változás történt, 40 év változásai a földviszonyokat is érintették. Félmillió hektár földet beerdősítettek, félmillió hektár föld körülbelül beépült, közel 600 ezer hektár legelő tönkrement. Ezek a változások megakadályozzák azt, hogy mindenki visszakaphassa az eredeti földjét. Tehát ez is egy bizonyos értelemben sérelemként fogható fel, hogy arra nem számíthat az a széles réteg, akik ezeknek a jogtalanságoknak a szenvedő alanyai voltak, hogy az eredeti földjüket visszakapják. Itt egy értékarányos jóvátételt kísérlünk megoldani, hogy legalább a föld értékében kapják vissza azt, amit elveszítettek. (folyt.)
1990. augusztus 5., vasárnap
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Interjú a földtulajdon rendezéséről - 2. folyt.
|
- Akkor következne egy harmadik lépcső: azoknak a kielégítése, akik csak örökséggel, illetve egy elvi dologgal bírnak. Ez lesz talán a legbonyolultabb. Hiszen alapvetően két szempontot kell figyelembe venni. Az egyik, hogy minden jogsérelem orvosoltassék, a másik, hogy garantálva legyen - és ez a földtörvény-tervezetben is benne van - ne legyen azé, aki nem tudja megművelni, vagy megműveltetni. Tehát bizonyítom például én, hogy megművelni nem tudom ugyan, de műveltetni igen?
- Egy nyilatkozatot kell tenni. Én úgy gondolom, hogy eljött azért annak az ideje is, hogy az adott szó szentségét bevigyük a magyar közéletbe. És ennek adminisztratív eszközökkel érvényt fogunk szerezni. Ennek a nyilatkozatnak az alapján, vagy a nyilatkozattétel után valaki nem tesz eleget a földművelési kötelezettségének, akkor ugyanez a földrendező bizottság, amelyik a tulajdonát visszaállította, ez meg is fogja tőle vonni a tulajdont.
- Én aggódom államtitkár úr, hogy ez óriási adminisztrációs terhet ró mindenféle testületre, helyhatóságra, minisztériumra, földrendező bizottságokra egyaránt és mire kiderül, hogy valakitől a lehetőséget el kell venni, mert nem él vele, addig esetleg óriási területek mennek tönkre.
- Minden településen lesz ilyen bizottság. Én úgy gondolom, hogy ezek a helybeli emberek, akik megfelelő helyi ismeretekkel is rendelkeznek, ezek számára nem lesz olyan bonyolult ügy ebben dönteni, hiszen a munkák elvégzésének naptár szerint megvan az időpontja, és ezek különböző időpontok, ezek figyelemmel kísérhetők, nyilván figyelemmel is fogják kísérni. Mi megfelelően ezeket a bizottságokat eligazítjuk és társadalmi alapon ezek a kérdések szerintem rendeződni fognak. (folyt.)
1990. augusztus 5., vasárnap
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Interjú a földtulajdon rendezéséről - 3. folyt.
|
További problémát látunk a földek kijelölésében, különösen ott, azokon a területeken, amelyek aglomerációs övezetekbe tartoznak, vagy üdülőterületeken vannak. Itt nyilvánvalóan nagyobb lesz a föld iránti érdeklődés. Hozzá szeretném azonban tenni azt, hogy meg fogjuk akadályozni, hogy ezeken a területeken parcellázások történjenek, mégpedig azzal, hogy a föld rendeltetését, tehát a mezőgazdaságból való kivonását a törvény meg fogja tiltani 5, vagy 10 évig - ezt majd a parlament dönti el, hogy ez az időtartam mennyi lesz.
- Államtitkár úr szavaiból számomra az derült ki, hogy a földtörvény egy olyan merev terv, amely egyrészt kizárja a bábáskodást, másrészt lehetőséget ad, hogy a helyi erők érvényesüljenek, hogy a demokratizmus megvalósuljon. És ez mindenképpen megnyugatónak tűnik. Hogyan gondolja ön, mennyi idő alatt mehet végbe a földrendezés Magyarországon?
- Én úgy gondolom, hogy a törvény 6 hónapos bejelentési határidőt írt elő, tehát 6 hónap áll az igénylők rendelkezésére, hogy az igényeket bejelentsék. De ezzel az igénybejelentéssel együtt már bizonyos előkészítőmunkák megindulhatnak. Én úgy gondolom, hogy a legrosszabb esetben két év alatt lebonyolítható ez az egész földtulajdon-rendezés. +++
1990. augusztus 5., vasárnap
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|