|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az FKgP nyilatkozata
"... a Független Kisgazdapárt az ország kényes
pénzügyi egyensúlyáért és kormányozhatóságáért érzett felelősségtől
vezérelve a teljes rendszerváltás összes nehézségeit figyelembe véve
országgyűlési képviselőinek azt ajánlja, esetleges ellenvéleményüket
félretéve a koalíciós vállalástól vezéreltetve szavazzák meg a
költségvetést.
"
SZER, Forgószínpad:
A stradivari titka
"Stradivari saját fiai, Francesco és Omobono, akik 1737-ben
átvették apjuk Antonio örökségét, sem tudtak olyan mesterműveket
kreálni mint apjuk. Sőt, mondják a szakértők, maga Antonio
Stradivari sem volna képes ma ugyanolyan hegedűket előállítani, mint
amilyeneket a XVII. és XVIII. század fordulója körül készített
Cremonában.
A művészi hegedűk fővárosának levegőjét is megrontotta a szmog.
A fa minősége sem az, ami Stradivari idejében volt, és sok egyéb
alapvető körülmény is megváltozott. "
|
|
|
|
|
|
|
Felcím: Januártól nyolc régióban Főcím: Mi a dolga a
köztársasági megbízottnak?
|
Budapest, 1990. december 5. Szerda (MTI-Press)
A köztársasági megbízott jogállásáról, hivataláról és egyes feladatairól szóló törvényt december 3-án fogadta el az Országgyűlés. A megbízottak megyék feletti működési területét augusztusban határozta meg a Parlament. A határozat nyolc régiót alakított ki az önálló főváros mellett: Győr, Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Veszprém és Budapest székhellyel. A köztársasági megbízott és hivatala az említett városokban székel majd, és a régión belül megyénként területi hivatalt hoz létre. A parlamenti ellenzék által vitatott területi hivatalt a törvény indoklása a racionalitással, az igazgatási tevékenység gyorsabb és eredményesebb ellátásával, az állampolgár ahhoz való közelséggel magyarázza. A köztársasági megbízott - bár őt az államfő nevezi ki s a jelölteket az Országgyűlés bizottsága is meghallgatja előzetesen - valójában a kormány bizalmi embere, szervezetileg a kormány "meghosszabbított karja". A köztársasági megbízottat a miniszterelnök javaslatára lehet kinevezni és idő előtt felmenteni, felette a fegyelmi jogkört a miniszterelnök, az egyéb munkáltatói jogokat a belügyminiszter gyakorolja. A köztársasági megbízott hivatala tehát afféle "kormánykirendeltség", félemelet az önkormányzatok és a központi kormányzat között. A köztársasági megbízottnak, aki címzetes államtitkári rangot visel, határozott politikai profilja van azáltal, hogy kinevezése - eltérően általában az államtitkároktól - a köztársasági elnök megbizatásának időtartamára szól. A köztársasági megbizottat akadályoztatása esetén a belügyminiszterrel egyetértésben határozatlan időre kinevezett hivatalvezető helyettesíti. A köztársasági megbízott másrészt állami hivatalnok, szakember is, akire szigorú összeférhetetlenségi szabályok vonatkoznak /pl. pártban tisztséget nem viselhet, nem lehet parlamenti és helyi önkormányzati képviselő/, s akit csak képesítési előírások /állam- és jogtudományi egyetemi végzettség/ alapján lehet kinevezni. (folyt.)
1990. december 5., szerda 13:43
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Köztársasági megbízott 2. rész
|
Az önkormányzati törvény garantálja a helyi önkormányzatok teljes szervezeti és hatásköri önállóságát: döntéseiket csak az Alkotmánybíróság illetve - kizárólag jogszabálysértés esetén - bíróság bírálhatja felül. A központi állami-kormányzati szervek csak normatív alapon irányíthatják az önkormányzatokat. Ezek a rendezőelvek megszabják a köztársasági megbízott intézményét is, amely már nem a régi járásokra, megyékre emlékeztető felülről irányító szerv, hanem az önkormányzati önállóságot tiszteletben tartó, - más törvényességi feladatot ellátó szervekhez is kapcsolódó - a törvényesség képviseletére hivatott szerv. A köztársasági megbízottnak az önkormányzati törvény szerint lényegében két fő feladatköre van: egyrészt ellátja a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését, másrészt első és másodfokú hatósági jogkört gyakorol. Harmadrészt ellát egyéb államigazgatási és koordinációs feladatokat is, pl. a központi államigazgatási szervek számára. A köztársasági megbízott közjogilag legfőbb jogköre a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzése. Az ellenőrzés során a megbízott azt vizsgálja, hogy a helyi önkormányzat szervezete, működése, belső szabályzatai, rendeletei, határozatai összhangban vannak-e a jogszabályokkal és a belső szabályzatokkal. Törvénysértés észlelésekor a köztársasági megbízott határidő kitűzésével felhívja a helyi képviselőtestületet a "hiba" megszüntetésére. A helyi önkormányzat köteles a megadott határidőn belül a törvényesség tükrébe nézni. Ha ezt elmulasztja, a köztársasági megbízott kezdeményezheti például a törvénysértő önkormányzati rendelet megsemmisítését az Alkotmánybíróság előtt. A köztársasági megbízott perre viheti az ügyet, kezdeményezheti a törvénysértő határozat bírósági felülvizsgálatát. Kezdeményezheti továbbá a képviselőtestület összehívását a törvénysértés megszüntetésére, s a tisztségviselő felelősségének megállapítását is. (folyt.)
1990. december 5., szerda 13:44
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Köztársasági megbízott 3. rész
|
A köztársasági megbízottak várható, 1991. január 1-jei belépéséig átmeneti szabályok érvényesek: feladataikat, hatáskörüket, hatósági jogkörüket a főjegyző látja el. A működésüket megkezdő önkormányzatok a rendszerváltás meglehetősen bizonytalan közjogi viszonyai között dolgoznak. Ebben a jogi-politikai környezetben törvénysértő határozatok is születhetnek. Jelzi ezt a nagy port kavaró törvénysértő lakitelki önkormányzati határozat is. Lesz tehát dolga a jogállam védelmére rendelt, modernizált "legfőbb ispánoknak". (MTI-Press)
1990. december 5., szerda 13:44
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|