Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › december 19.
1989  1990
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1990. december
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Pályázati felhívás sítáborok szervezésére

" A Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Alapítvány Turisztikai Bizottsága pályázatot hirdet legalább 6 napos sítáborok szervezésére. Jogi személyiségű szervezetek (iskolák, egyesületek, sportkörök, egyéb társadalmi szervezetek) pályázhatnak. Az elnyerhető támogatás összege résztvevő tanulónként, hallgatónként 50 forint/nap. "
SZER, Világhíradó:

Jön a szükségállapot?

" A reformot bűnöző gazdasági árnyékcsoportok fékezik. Ezek nemzetellenesek és szocialistaellenesek. Végső céljuk pedig az, hogy tönkretegyék az országot. A levél biztosítja Gorbacsovot, hogy számíthat a kommunista párt és a világ vezető politikusainak a támogatására. Az 53 aláíró között szerepel a leningrádi pártvezető Csernavin, a hadiflotta parancsnoka, Mojszejev hadseregtábornok vezérkari főnök és Gubenko művelődési miniszter."

Piaci szemléletű vasutat szeretne a MÁV - Februártól 80 százalékos belföldi tarifaemelés (1. rész)

1990. december 19., szerda - Meg kell teremteni az állam és a nemzeti vasút közötti piaci kapcsolat feltételeit - ez volt a legfontosabb megállapítása annak a sajtótájékoztatónak, melyet a MÁV néhány hónapja kinevezett új vezérkara tartott szerdán, a MÁV Vezérigazgatóságán.


Csárádi János, a MÁV vezérigazgatója elmondta: október 15-én
miniszteri kollégium tárgyalta meg, s fogadta el annak a
koncepciónak a megállapításait, mely várhatóan a jövő év elején
kerül a kormány elé. E tervezet legfontosabb célja, hogy végre
rendeződjék az állam és a vasút viszonya, vagyis szülessen meg a
továbblépéshez nélkülözhetetlen vasúti törvény. Ez kimondaná: az
állam és a vasút közötti viszonyt - a nyugat-európai gyakorlatnak
megfelelően - piaci alapokra kell helyezni. Ebben a viszonyban
tisztázódhatna, mely feladatok tartoznak az állam, és melyek a vasút
hatáskörébe. Az elképzelések szerint például a pálya és felsővezeték
fejlesztését, fenntartását az állam magára vállalná, cserébe a vasút
pályahasználati díjat fizetne. Ugyancsak az államra hárulna a
vasutasok bérének egyszeri emelése, melynek nyomán megszűnne a
vasutasok bérelmaradása az ipari átlaghoz képest.

    A piacorientált vasút visszaállításához természetesen a MÁV-on
belül is jelentős szemlélet- és szerkezetváltásra van szükség. A
vezérigazgató hangsúlyozta: nagymértékű decentralizálást követően
vissza kell állítani az állomásfőnökök tekintélyét, tehát valódi
jogkört kell kapniuk a rájuk háruló feladatok elvégzéséhez. A
szemléletváltozást bizonyítja az is, hogy március végére elkészül a
MÁV privatizációs terve, amelyet nyílt vitára bocsátanak majd. A
privatizálás természetesen nem a vasút eladását jelenti, hanem a MÁV
tulajdonában lévő nagyértékű ingatlanok hosszú távú bérbeadásáról
van szó - tette hozzá Csárádi János.

    A fejlesztési célokról szólva elhangzott: a szakemberek már
dolgoznak azon, hogy a hét vonalból álló törzshálózatot óránkénti
160 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmassá tegyék. Mivel
ehhez korszerű járműpark is kell, a Technoimpex-szel közösen
nemzetközi pályázatot írtak ki 75 nagysebességű személykocsi
beszerzésére. Az ajánlatok már beérkeztek, döntés még ebben az évben
várható. (folyt. köv.)



1990. december 19., szerda 15:16


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Piaci szemléletű vasutat szeretne a MÁV - Februártól 80 százalékos belföldi tarifaemelés (2. rész)


Új tehervagonok beszerzése is szerepel a tervek között, mégpedig
egy igen érdekes konstrukcióban. A MÁV 70 ezer tehervagonjából
ugyanis 15 ezer - 180 kilóméter vágányt elfoglalva - félreállítva,
üzemképtelen állapotban várakozik. Ezeket most ócskavasként egy
olyan barterüzlet keretében kívánják értékesíteni, melyben
ellenértékként új vagonokat kapnak. A vállalat nem feledkezik meg a
belforgalmú személyvonatokról sem, májustól például a
Budapest-Miskolc útvonalon forgalomba áll az InterCity motorvonat,
amely háromóránkénti indulással, komfortos kiszolgálással 1 óra 47
perc alatt teszi meg a két város közötti távolságot.

    Végül egy kellemetlen hírt is bejelentettek: február 1-től új
egységes belföldi díjszabás lép életbe - a tarifák átlagosan 80
százalékkal emelkednek. Az áremelkedés egyik kiváltó oka, hogy a
MÁV-nak nyújtott állami támogatás az idei 11 százalékról jövőre
tovább csökken, a vasút pedig nem tudja a növekvő terheket egyedül
magára vállalni. Csárádi János ezzel kapcsolaatban fontosnak
tartotta megjegyezni: a nemzeti vasutak támogatásához az állam az
NSZK-ban 34 százalékkal, Franciaországban 33, Olaszországban 68,
Ausztriában 51, Belgiumban pedig 53 százalékkal járul hozzá. (folyt.
köv.)



1990. december 19., szerda 15:20


Vissza »


Piaci szemléletű vasutat szeretne a MÁV - Februártól 80 százalékos belföldi tarifaemelés (3. rész)


A volt szocialista országok közötti rubelelszámolás megszűnése
miatt januártól jelentős változások lesznek nemzetközi
személydíjszabásban is. A MÁV - a többi kelet-európai országhoz
hasonlóan - kilépett abból a szocialista vasutak közötti utazásokat
szabályozó díjszabási rendszerből (SZMPSZ), amelynek 1951 óta volt
tagja. A rendszerhez tartozó vasutak 1957-ben vezették be az
egységes, rubelértékű tarifát, amely szerint minden tagvasút
vonalára ugyanazon kilométertávolságra ugyanazt a rubelértékű
menetdíjat kellett beszedni. Mivel az azóta eltelt időszakban
mindössze egy alkalommal, 1981-ben volt 50 százalékos díjemelés, a
MÁV számára e tarifarendszer egyre nagyobb veszteséget okozott.
További bevételkiesést jelentett az is, hogy mivel a MÁV belföldi
díjszintje jóval magasabb volt az SZMPSZ-ben megállapítottaknak,
sokan a belföldi utazásokhoz is nemzetközi jegyeket váltottak. A
Budapest-Debrecen 2. osztályú menetdíj például 240 forintba került,
míg a Budapest-Arad vonalra ugyancsak másodosztályon mindössze 124
forintot kellett fizetni.

    Mindezeket a körülményeket mérlegelve a MÁV javasolta a
kormánynak az SZMPSZ-megállapodás felmondását. Az új díjszint - mely
a nyugat-európai TCV tarifákat követi - az utasforgalom várható
visszaesése ellenére is jelentős többletbevételt eredményez a
vasútnak, ugyanakkor a magyar utazóközönségnek 600-800 millió forint
többletköltséget jelent majd. A TCV díjszabási rendszerre való
áttérést követően ugyanis az eddigi menetdíjak 5-10-szeresükre
növekednek. A jelenlegi tarifa mellett egy Budapest-Varsó útvonalra
szóló jegyért 404 forintot kell fizetni, a TCV tarifa szerint az új
ár 1990 forint lesz. További árak, a teljesség igénye nélkül: a
Budapest-Moszkva vonalon 531-ről 6164 forintra, a Budapest-Berlin
vonalon 1043 forintról 3316 forintra, a Budapest-Prága vonalon pedig
313-ról 1154 forintra emelkednek a jegyárak. A felsorolt új tarifák
teljesárú menetdíjak, de emellett természetesen a megszokott
kedvezmények széles skálája is igénybe vehető lesz. A MÁV egyúttal
azt is ígéri, hogy a jelentkező többletbevételből az eddigieknél
többet tesz majd a kultúrált utazási színvonal megteremtéséért.
(MTI)



1990. december 19., szerda 18:35


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD