|
|
|
|
Piaci szemléletű vasutat szeretne a MÁV - Februártól 80
százalékos belföldi tarifaemelés (1. rész)
|
1990. december 19., szerda - Meg kell teremteni az állam és
a nemzeti vasút közötti piaci kapcsolat feltételeit - ez volt a
legfontosabb megállapítása annak a sajtótájékoztatónak, melyet a MÁV
néhány hónapja kinevezett új vezérkara tartott szerdán, a MÁV
Vezérigazgatóságán.
Csárádi János, a MÁV vezérigazgatója elmondta: október 15-én miniszteri kollégium tárgyalta meg, s fogadta el annak a koncepciónak a megállapításait, mely várhatóan a jövő év elején kerül a kormány elé. E tervezet legfontosabb célja, hogy végre rendeződjék az állam és a vasút viszonya, vagyis szülessen meg a továbblépéshez nélkülözhetetlen vasúti törvény. Ez kimondaná: az állam és a vasút közötti viszonyt - a nyugat-európai gyakorlatnak megfelelően - piaci alapokra kell helyezni. Ebben a viszonyban tisztázódhatna, mely feladatok tartoznak az állam, és melyek a vasút hatáskörébe. Az elképzelések szerint például a pálya és felsővezeték fejlesztését, fenntartását az állam magára vállalná, cserébe a vasút pályahasználati díjat fizetne. Ugyancsak az államra hárulna a vasutasok bérének egyszeri emelése, melynek nyomán megszűnne a vasutasok bérelmaradása az ipari átlaghoz képest.
A piacorientált vasút visszaállításához természetesen a MÁV-on belül is jelentős szemlélet- és szerkezetváltásra van szükség. A vezérigazgató hangsúlyozta: nagymértékű decentralizálást követően vissza kell állítani az állomásfőnökök tekintélyét, tehát valódi jogkört kell kapniuk a rájuk háruló feladatok elvégzéséhez. A szemléletváltozást bizonyítja az is, hogy március végére elkészül a MÁV privatizációs terve, amelyet nyílt vitára bocsátanak majd. A privatizálás természetesen nem a vasút eladását jelenti, hanem a MÁV tulajdonában lévő nagyértékű ingatlanok hosszú távú bérbeadásáról van szó - tette hozzá Csárádi János.
A fejlesztési célokról szólva elhangzott: a szakemberek már dolgoznak azon, hogy a hét vonalból álló törzshálózatot óránkénti 160 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmassá tegyék. Mivel ehhez korszerű járműpark is kell, a Technoimpex-szel közösen nemzetközi pályázatot írtak ki 75 nagysebességű személykocsi beszerzésére. Az ajánlatok már beérkeztek, döntés még ebben az évben várható. (folyt. köv.)
1990. december 19., szerda 15:16
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Piaci szemléletű vasutat szeretne a MÁV - Februártól 80
százalékos belföldi tarifaemelés (2. rész)
|
Új tehervagonok beszerzése is szerepel a tervek között, mégpedig egy igen érdekes konstrukcióban. A MÁV 70 ezer tehervagonjából ugyanis 15 ezer - 180 kilóméter vágányt elfoglalva - félreállítva, üzemképtelen állapotban várakozik. Ezeket most ócskavasként egy olyan barterüzlet keretében kívánják értékesíteni, melyben ellenértékként új vagonokat kapnak. A vállalat nem feledkezik meg a belforgalmú személyvonatokról sem, májustól például a Budapest-Miskolc útvonalon forgalomba áll az InterCity motorvonat, amely háromóránkénti indulással, komfortos kiszolgálással 1 óra 47 perc alatt teszi meg a két város közötti távolságot.
Végül egy kellemetlen hírt is bejelentettek: február 1-től új egységes belföldi díjszabás lép életbe - a tarifák átlagosan 80 százalékkal emelkednek. Az áremelkedés egyik kiváltó oka, hogy a MÁV-nak nyújtott állami támogatás az idei 11 százalékról jövőre tovább csökken, a vasút pedig nem tudja a növekvő terheket egyedül magára vállalni. Csárádi János ezzel kapcsolaatban fontosnak tartotta megjegyezni: a nemzeti vasutak támogatásához az állam az NSZK-ban 34 százalékkal, Franciaországban 33, Olaszországban 68, Ausztriában 51, Belgiumban pedig 53 százalékkal járul hozzá. (folyt. köv.)
1990. december 19., szerda 15:20
|
Vissza »
|
|
Piaci szemléletű vasutat szeretne a MÁV - Februártól 80
százalékos belföldi tarifaemelés (3. rész)
|
A volt szocialista országok közötti rubelelszámolás megszűnése miatt januártól jelentős változások lesznek nemzetközi személydíjszabásban is. A MÁV - a többi kelet-európai országhoz hasonlóan - kilépett abból a szocialista vasutak közötti utazásokat szabályozó díjszabási rendszerből (SZMPSZ), amelynek 1951 óta volt tagja. A rendszerhez tartozó vasutak 1957-ben vezették be az egységes, rubelértékű tarifát, amely szerint minden tagvasút vonalára ugyanazon kilométertávolságra ugyanazt a rubelértékű menetdíjat kellett beszedni. Mivel az azóta eltelt időszakban mindössze egy alkalommal, 1981-ben volt 50 százalékos díjemelés, a MÁV számára e tarifarendszer egyre nagyobb veszteséget okozott. További bevételkiesést jelentett az is, hogy mivel a MÁV belföldi díjszintje jóval magasabb volt az SZMPSZ-ben megállapítottaknak, sokan a belföldi utazásokhoz is nemzetközi jegyeket váltottak. A Budapest-Debrecen 2. osztályú menetdíj például 240 forintba került, míg a Budapest-Arad vonalra ugyancsak másodosztályon mindössze 124 forintot kellett fizetni.
Mindezeket a körülményeket mérlegelve a MÁV javasolta a kormánynak az SZMPSZ-megállapodás felmondását. Az új díjszint - mely a nyugat-európai TCV tarifákat követi - az utasforgalom várható visszaesése ellenére is jelentős többletbevételt eredményez a vasútnak, ugyanakkor a magyar utazóközönségnek 600-800 millió forint többletköltséget jelent majd. A TCV díjszabási rendszerre való áttérést követően ugyanis az eddigi menetdíjak 5-10-szeresükre növekednek. A jelenlegi tarifa mellett egy Budapest-Varsó útvonalra szóló jegyért 404 forintot kell fizetni, a TCV tarifa szerint az új ár 1990 forint lesz. További árak, a teljesség igénye nélkül: a Budapest-Moszkva vonalon 531-ről 6164 forintra, a Budapest-Berlin vonalon 1043 forintról 3316 forintra, a Budapest-Prága vonalon pedig 313-ról 1154 forintra emelkednek a jegyárak. A felsorolt új tarifák teljesárú menetdíjak, de emellett természetesen a megszokott kedvezmények széles skálája is igénybe vehető lesz. A MÁV egyúttal azt is ígéri, hogy a jelentkező többletbevételből az eddigieknél többet tesz majd a kultúrált utazási színvonal megteremtéséért. (MTI)
1990. december 19., szerda 18:35
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|