|
|
|
|
Piaci szemléletű vasutat szeretne a MÁV - Februártól 80
százalékos belföldi tarifaemelés (1. rész)
|
1990. december 19., szerda - Meg kell teremteni az állam és
a nemzeti vasút közötti piaci kapcsolat feltételeit - ez volt a
legfontosabb megállapítása annak a sajtótájékoztatónak, melyet a MÁV
néhány hónapja kinevezett új vezérkara tartott szerdán, a MÁV
Vezérigazgatóságán.
Csárádi János, a MÁV vezérigazgatója elmondta: október 15-én miniszteri kollégium tárgyalta meg, s fogadta el annak a koncepciónak a megállapításait, mely várhatóan a jövő év elején kerül a kormány elé. E tervezet legfontosabb célja, hogy végre rendeződjék az állam és a vasút viszonya, vagyis szülessen meg a továbblépéshez nélkülözhetetlen vasúti törvény. Ez kimondaná: az állam és a vasút közötti viszonyt - a nyugat-európai gyakorlatnak megfelelően - piaci alapokra kell helyezni. Ebben a viszonyban tisztázódhatna, mely feladatok tartoznak az állam, és melyek a vasút hatáskörébe. Az elképzelések szerint például a pálya és felsővezeték fejlesztését, fenntartását az állam magára vállalná, cserébe a vasút pályahasználati díjat fizetne. Ugyancsak az államra hárulna a vasutasok bérének egyszeri emelése, melynek nyomán megszűnne a vasutasok bérelmaradása az ipari átlaghoz képest.
A piacorientált vasút visszaállításához természetesen a MÁV-on belül is jelentős szemlélet- és szerkezetváltásra van szükség. A vezérigazgató hangsúlyozta: nagymértékű decentralizálást követően vissza kell állítani az állomásfőnökök tekintélyét, tehát valódi jogkört kell kapniuk a rájuk háruló feladatok elvégzéséhez. A szemléletváltozást bizonyítja az is, hogy március végére elkészül a MÁV privatizációs terve, amelyet nyílt vitára bocsátanak majd. A privatizálás természetesen nem a vasút eladását jelenti, hanem a MÁV tulajdonában lévő nagyértékű ingatlanok hosszú távú bérbeadásáról van szó - tette hozzá Csárádi János.
A fejlesztési célokról szólva elhangzott: a szakemberek már dolgoznak azon, hogy a hét vonalból álló törzshálózatot óránkénti 160 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmassá tegyék. Mivel ehhez korszerű járműpark is kell, a Technoimpex-szel közösen nemzetközi pályázatot írtak ki 75 nagysebességű személykocsi beszerzésére. Az ajánlatok már beérkeztek, döntés még ebben az évben várható. (folyt. köv.)
1990. december 19., szerda 15:16
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|