Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › december 18.
1989  1990
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1990. december
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A XI. kerületi Önkormányzat állásfoglalása a világkiállításról

"... igényt tartunk a világkiállítási területen lévő állami tulajdonú területek felett az önkormányzat rendelkezési jogára. Ezzel együtt vállaljuk az érintett beruházások külföldi tőkével közösen történő finanszírozását. Amennyiben nem lesz világkiállítás, úgy saját erőből vállalkozunk kiegészítő rendezvények lebonyolítására. "
BBC, Panoráma:

Andrew Sarlós Magyarországról

"Új miniszterek kinevezése politikai változásokat mindig jelent és én nem akarom lecsökkenteni az ország gazdasági helyzetének a változását és az egész világgazdasági válságnak a rosszabbodását. Ennek még mindig nincs vége és amely továbbra is sajnos rosszabbodik az egész világon. "

Hatpárti egyeztetés után: esély a valódi önkormányzatokra - Tölgyessy Péter nyilatkozata (1. rész)

1990. július 27., péntek - A parlamenti pártok megállapodása nyomán az Országgyűlés olyan önkormányzati törvényeket alkothat, amelyek az eredeti törvényjavaslat szerinti, felülről vezérelt és jelentősen centralizált önkormányzati rendszer helyett valódi önkormányzatok megalakulására és működésére adnak lehetőséget, esélyt. Ez a megállapodás tehát a szabadelvű erők nagy sikereként könyvelhető el, anélkül, hogy a kormánypártok vesztesek lennének - mondotta Tölgyessy Péter, a Szabad Demokraták Szövetsége parlamenti frakciójának vezetője az MTI munkatársának adott nyilatkozatában.


A tárgyalásokon elfogadott koncepció szerint minden településen
működik majd önkormányzati képviselőtestület annak érdekében, hogy a
helyi ügyek valóban helyben intéződjenek el. A legkisebb
képviselőtestületek három tagúak lesznek, a legnagyobbat - 89 taggal
- a fővárosban választják meg. A helyi önkormányzatoknak a
törvényben előírt kötelezően ellátandó feladataik lesznek, amelyek
megoldására társulásokat is létrehozhatnak. A megyei
képviselőtestületek szerepe erőteljesen korlátozott lesz, s ami a
legfontosabb: nem hozhatnak a helyi képviselőtestületekre kötelező
érvényű döntést, nem adhatnak utasításokat számukra. A jelenlegi
megyehatárok ugyan megmaradnak - de a törvényjavaslat értelmében -
az egyes településeknek lehetőségük, joguk lesz arra, hogy esetleg
kiváljanak egy-egy megyéből és másikhoz csatlakozzanak. Erről
azonban csak helyi népszavazás dönthet, s szükséges hozzá a befogadó
megye képviselőtestületének egyetértése is.

    A sokat vitatott főispáni intézményt a köztársasági biztos
intézménye váltja fel a javaslat szerint. Az elképzelés szerint a 8
köztársasági biztost a köztársasági elnök nevezi ki, természetesen
parlamenti meghallgatás után, a miniszterelnök javaslatára. Jogkörük
összehasonlíthatatlanul szűkebb lesz, mint a főispánoké lehetett
volna. Nem telepedhetnek rá területükre, nem gyakorolhatnak központi
felügyeletet, alárendeltként kezelve a megyéket, a településeket.
Törvényességi ellenőrzést végezhetnek, és törvénytelenség esetén
csupán felszólítják az érintett települést döntése
felülvizsgálatára. Dönteni azonban csak a településnek van joga. Ha
a köztársasági biztos továbbra is törvényellenesnek ítéli a döntést,
akkor fordulhat bírósághoz. Ezen túlmenően a köztársasági biztoshoz
bizonyos esetekben fellebbezni lehet, esetenként hivatali ügyekkel
foglalkozik majd - hangsúlyozta az ellenzéki politikus. (folyt.köv.)



1990. július 27., péntek 17:53


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Hatpárti egyeztetés után: esély a valódi önkormányzatokra - Tölgyessy Péter nyilatkozata (2. rész)


Tölgyessy Péter kitért arra is: a polgármester megbízatása négéy
évre szól, akár közvetlenül, akár közvetve választják. A törvény
megszabja azokat az eseteket, amikor a polgármester elveszti
megbízatását, de vissza nem hívható.

    - Sikerült megegyezni abban is, hogy az önkormányzati törvények
elfogadásához kéharmados többségre van szükség. A kormánypártok -
véleményem szerint - azért ,,hadakoztak,, ez ellen, mert kitöltetlen
csekket akartak kiállítatni maguknak, a kormány erőteljes
cenntralizációs törekvéseinek megvalósíthatósága érdekében. Ám a
választások után sem az MDF, sem pedig később a kormány nem arra
kapott felhatalmazást, hogy azt tegyen amit akar, hogy alapjogokat
állapítson meg, alapintézményeket hozzon létre. Ez utóbbiakhoz
ugyanis az SZDSZ-nek - mint a második legnagyobb, legtöbb szavazatot
kapott pártnak - ugyanúgy joga, méghozzá alkotmányban biztosított
joga van. Az MDF - és koalíciós pártjai - felhatalmazása arra szól,
hogy kormányozzon, azaz döntsön a napirenden lévő ügyekben.

    - Amikor egy törvény megalkotásához kétharmados többségre van
szükség, ez egyben azt is jelenti, hogy a javaslat automatikus
megszavazására nincs esély. A parlamenti vita azonban nem
feltétlenül a legalkalmasabb fórum arra, hogy az eltérő nézetek
közeledjenek egymáshoz. Ilyen fórum lehet viszont a kétoldalú, vagy
hatoldalú egyeztető tárgyalás, ahogyan ez most is történt. Ezután
nem állíthatja senki, hogy újólag megállapodást kötött a két nagy
párt. Az ilyen jellegű egyeztetőtárgyalások azonban nem válthatják
fel a parlamenti vitát, hiszen akkor megszűnne a Parlament. Ezt a
tárgyalási módot csak akkor lehet, szabad igénybe venni, ha az
országgyűlési vita megrekedt. A nyilvánosság előtt zajló és sokszor
hosszúnak, meddőnek tűnő, ám mégis minden nézet, vélemény, érv
felsorakoztatására lehetőséget adó képviselőházi vita nélkül talán
nem is lehetne konszenzusra jutni, még akkor sem, ha az nem
feltétlenül teljes körű.

    Tölgyessy Péter végezetül elmondta azt is: a szeptemberben
kezdődő, következő rendes ülésszak első és legfontosabb feladatai
közé tartozik az SZDSZ véleménye szerint az önkormányzatok
finanszírozásának és a föld kérdésének rendezése, s mielőbb egy
államháztartási törvény megalkotása. A tárgyalásokon ugyanis
egyelőre csak politikai kérdésekben sikerült megállapodni, mert ma
még nem ismeretes: mekkora tulajdonnal rendelkeznek majd az
önkormányzatok, lesz-e, s ha igen, mekkora bevételük. (MTI)



1990. július 27., péntek 17:57


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD