|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1990_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Az olajárrobbanás hatása Japánban (1.rész)
|
![](../img/spacer.gif)
Marton János, az MTI tudósítója jelenti:
Tokió, 1990. október 29. hétfő (MTI-tud) - Az importált
nyersolaj áremelkedése mindössze 0,2 százalékkal járul hozzá a
fogyasztói árak drágulásához Japánban - tette közzé előrejelzését a
japán gazdaságtervezési hivatal.
A szigetországban tehát rendkívüli mértékben ,,kézben tartják,, az árdrágulásokat pénzügyi eszközökkel, így az infláció éves szinten számolva szeptemberben 2,9 százalékot tett ki, ami a legjobb eredmény a fejlett ipari országok között. Az ügynökség 30 dolláros olajárral - és a mostanában taapsztalható 130 jen-dollár árfolyammal számolt. Mint a jelentésből kiderül: rendkívüli szerepe van az eredményben a kormány antiinflációs politikájának, a hiteldrágításnak és annak, hogy hagyta a vezetés a jent felértékelődni, mert így a drága olajimport hatását nagyrészt közömbösíteni lehetett. Enélkül a számítások szerint 1 százalékkal magasabbra ugrottak volna az árak. Több szakértő éppenséggel azt kifogásolja, miért nem estek a japán belső árak a jen rohamos felértékelődésének hatására és ennek okát a japán piaci szabályozás merevségében, a kereskedelmi vállalatok alkuiban látják. A tervezési hivatal arra számít, hogy a jen erősségében rejlő tartalékok miatt az árak csak főként egyes szolgáltatásokban fognak visszaesni.
Ami a benzin és a fűtőanyagok árát illeti, ezekre a japán ,,gazdaságpolitika tartalékain,, túl főként az hatott, hogy az ország felkészült az újabb válságra. Kicserélődtek időközben a benzinfaló gépkocsik, az energiaigényes fűtőberendezések olyannyira, hogy az előző olajválságokhoz képest a külső hatások ma tizedannyira érezhetők csak a gazdaságban. (1974-ben például 10 százalékos olajdrágulás még 1 százalékkal mérsékelte a gazdasági növekedés ütemét, ma már csak 0,1 százalékkal.) A kormány 150 napos tartalékot halmozott föl, így nem estek pánikba a drámai mértékű árrobbanás hatására, várhattak a piac megnyugvására. Igaz, egyes olajtársaságok az első importdrágulás hírére emelni akarták a benzinárakat, mondván, hogy a sok éves tapasztalat bizonyította: legjobb, ha a belső árak tükrözik a piaci mozgásokat. Ám a kormány azzal érvelt, hogy a tartalékokat még alacsonyabb árú olajból képezték, nem jogos tehát az áremelés. (folyt.)
1990. október 28., vasárnap 16:49
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|