|
|
|
|
Fotókiállítások a Budavári Palotában (1. rész)
|
1989. március 16., csütörtök - A fotográfia megszületésének 150. évfordulója alkalmából Fotó Világkiállítás, valamint Robert Capa emlékkiállítása és Jousuf Karsh portréfotó tárlata nyílt meg csütörtökön a Budavári Palota A-épületében.
Miként a nemzetközi rangú tárlatok szervezői a kiállítás megnyitóját megelőző sajtótájékoztatón elmondták, a jubileum alkalmából tavaly hírdetett nemzetközi pályázatot a MUOSZ a Nemzetközi Újságíró Szervezettel, illetve a Nemzetközi Újságíró Szövetséggel, továbbá a World Press Photoval és az Interpress Photoval karöltve. A pályázatra 44 országból több mint 700 riporter mintegy 17 ezer felvétele érkezett. E hatalmas anyagból válogatta ki a nemzetközi hírű szakemberekből álló zsűri - amelynek elnöke Keleti Éva érdemes művész volt - a tárlatra került, illetve a díjazott alkotásokat. A fotográfia történetében talán a legtöbb fotóst megmozgató pályázat alkotásai között 29 díjat osztottak ki. A két nagydíjat az USA-beli James Nachtwey, a Magnum Fotóügynökség tagja, a Háború és áldozatai című színes sorozatával, illetve a szovjetunióbeli Igor Gavrilov, az Ogonyok című hetilap fotósa a Bűnhődés című fekete-fehér ciklusával nyerte el. A pályázat, illetve a kiállítás színvonalát és nemzetközi elismerését is jelzi, hogy Cornell Capa, a New-York-i Nemzetközi Fotóközpont elnöke felajánlotta: testvérének, Robert Capanak, a világhírű magyar származású fotósnak 200 képét a budapesti tárlaton térítésmentesen bemutassák. A világ legkülönbözőbb helyszínein vándorló Robert Capa kiállítás 160 állandó fotója mellett az ő közreműködésével most 40 olyan felvétel is szerepel, amelyet eddig még sehol sem mutattak be: ezeket Robert Capa a háború utáni budapesti látogatása során készítette. Ugyancsak Cornell Capa támogatásával sikerült a jubileumi kiállításhoz megnyerni az ottawai Jousuf Karshot, a világ egyik legrangosabb portré fotósát, aki az elmúlt évtizedekben készített felvételeiből állított össze egy kollekciót. Az örmény származású Jousuf Karsh 1924 óta él Kanadában, és pályafutása során csaknem kizárólag királyokat, királynőket, diplomatákat, politikusokat, híres tudósokat, művészeket és zenészeket örökített meg. A jubileumi kiállításokat - amelyek április 17-ig látogathatók - Aczél György, az MSZMP KB Társadalomtudományi Intézetének főigazgatója és Derek Fraser, Kanada budapesti nagykövete nyitotta meg. (folyt.köv.)
1989. március 16., csütörtök 17:15
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Fotókiállítások a Budavári Palotában (2. rész)
|
Aczél György a fotótárlatokat, köztük a Robert Capa kiállítást méltató beszédében egyebek között Capa művészetének következetes humanizmusára és baloldaliságára hívta fel a figyelmet. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta: a baloldaliaknak föl kell ébredniük bénultságukból, és vállalniuk kell azt, ami mindenkor a baloldal feladata volt: szembefordulni az elidegenítő, embert lealacsonyító eszmékkel és gyakorlatokkal, szót emelni az elnyomottakért és a kisemmizettekért, a szabadságért és az alkotás jogáért, az alkotó emberért. Capa példája is segíthet újragondolni - folytatta -, hogy vajon valóban a baloldaliság szenvedett történelmi vereséget, vagy azok, akik rosszul sáfárkodtak ezzel az örökséggel? Amikor azt állítjuk, hogy ő ,,balról fényképezett,,, akkor számunkra a baloldaliság egyszerre jelent demokráciát és a szociális igazság képviseletét, szabadságjogokat és az esélyek egyenlőségét - ahogyan Capa számára sem volt szétválasztható a diktatúrák elleni indulat és az elesettek iránti mély rokonszenv - mondotta Aczél György. (MTI)
1989. március 16., csütörtök 17:19
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|