|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MSZP Borsod megyei szervezetének felhívása
" Meggyőződésünk, hogy a tudatos területpolitika nemzetgazdasági
szinten nem kerül több pénzbe, mint amibe a spontán folyamatok
kiváltotta helyzet (felszámolás, munkanélküliség, bűnüldözés,
egészségkárosodás) társadalmi finanszírozása. De a pozitív területi
megkülönböztetést nagyon is tudatosan és összehangoltan kell
kialakítani ahhoz, hogy az jó hatásfokkal működjön, és a
piacgazdaság megfelelő gazdasági stabilizálódást eredményezzen."
SZER, Gondolatforgató:
Interjú Fodor Gáborral
"... a költségvetés, amit
a kormány kedden terjesztett az Országyűlés elé. A Fidesz nevében
Ön, Fodor Gábor mondta el, hogy csapnivalóan rossznak tartja ezt a
költségvetést és éppen ezért nem torpedózza meg. Ez egyébként egy
hármas ad hoc szövetség közös álláspontja is, a Fidesz-é, az SZDSZ-é
és az MSZP-é. Hogy van ez, hogy sem igent, sem nemet nem mondanak
egy olyan fontos kérdésben mint a költségvetés?
- Hát ez nagyon nehéz helyzet, mondhatni, hogy majdnem hogy
csapda helyzetben vagyunk, hiszen valóban ez a szituáció pontosan.
Az egyik oldalról ez a költségvetés. Hogyha egy normális látószögből
próbáljuk nézni, egyszerűen ez a költségvetés alkalmatlan arra, hogy
megoldja Magyarországnak a komoly bajait, komoly gondjait, vagy nem
is az, hogy megoldja, valamilyen módon lehetőséget nyújtson arra,
hogy valamiféle gazdasági kibontakozás elkezdődjön Magyarországon.
"
|
|
|
|
|
|
|
MSZMP-ből MSZP 3.
|
Különösen igaz ez arra a pártra nézve, amely bármennyire új is, viselni kénytelen jogelődje három (sőt négy) évtizedes országlásának súlyos terhét. alc. Kimúlt a szent tehén Éppen a számonkérhetőség teszi különösen fontossá a második pontot, a garanciát. Való igaz ugyanis, hogy egy párt - bármely párt - programja látomás, vízió, szándék-nyilatkozat. Olyan csekk, amelyet vagy sikerül beváltani vagy nem; a program megvalósítása a körülmények szabta lehetőségektől is függ, nem csak a szándékoktól. Ám pontosan ez az: ettől függ, hogy egy pártprogram légvár csupán, vagy tényleges alternatíva, cselekvési lehetőség. Hogy melyiknek bizonyul, azt a közvélemény, a választásokon szavazó állampolgár érzékeli és ítéletet is mond. Egy többpártrendszerű demokráciában - amelyre az MSZP szavát adta - a közvélemény számon kérheti a programot és a tényleges gyakorlatot. A számonkérés másik oldala azonban a párttagság és a vezetés viszonyában rejlik. Egy párt akkor kap sok szavazatot, ha erős és befolyásos, és akkor erős, ha - többek között - sok tagja van. Márpedig akkor lesz sok tagja, ha mindenki úgy érzi: a vezetés az ő akaratát képviseli, van beleszólása abba, ami történik. Tehát: a párton belüli demokrácia és akaratképzés. Az előd-pártot, az MSZMP-t ért számtalan jogos vád közül az egyik az volt, hogy a vezetés nem törődött a párttagok véleményével; azt csinált, amit akart. A szervezeti szabályzatban megjelentek ugyan némely jogok és biztosítékok, ám ez jobbára írott malaszt maradt. A demokratikus centralizmus szent tehene megakadályozta a nyílt vitát, a vélemények ütközését, a párton belüli valós erőviszonyok felmérését. Az volt erősebb, annak lett igaza, aki a párthierarchiában magasabb posztot töltött be. Mostantól ez másként lesz, másként kell lennie. Az új alapszabályban szó sincs semmiféle centralizmusról, semmilyen jelzővel: CSAK DEMOKRÁCIA van. Az MSZP különböző áramlatok önkéntes szövetségén alapuló demokratikus párt lesz. Ha nem, elbukik; leszavazza a közvélemény, az állampolgár és leszavazzák azok is, akiknek pedig tagjai között lenne a helyük. (folyt.)
1989. október 12., csütörtök 15:05
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|