|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Kiss Gy. Csaba levele az MDF elnökségéhez
"Felelősnek érzem magam, mert nem léptem föl kellő eréllyel a
visszásságok ellen. Az utóbbi hetekben szólaltam föl az MDF
testületeiben (Elnökség, Választmány, regionális küldöttgyűlések) a
negatív jelenségekről, az okokról, néhány felelőst név szerint
említve. Választ sehol, semmilyen fórumon nem kaptam, legfeljebb
elismerő kézszorításokat, de korholó fejcsóválásokat is.
"
SZER, Magyar híradó:
Kormányátalakítás
"Kupa Mihály érthetően
nem sok konkrétumot mondott, de ebből, valamint abból a
kijelentéséből, hogy a szigorú kamatpolitika megöli a gazdaságot, ha
nincs mögötte erős piac - márpedig nálunk nincs -, tehát mindebből
egy pragmatikus pénzügyi vezetésre lehet következtetni. Célként
jelölte meg az állam szerepének a korlátozását a pénzügyekben, a
tulajdonviszonyokban és a közigazgatásban is. "
|
|
|
|
|
|
|
Benzinár - nem született megegyezés az ÉT ülésén (1. rész)
|
1990. december 14. péntek - Nem jött létre megegyezés az
Érdekegyeztető Tanács pénteki ülésén a liberalizálást követő
üzemanyag árakról, pontosabban arról, hogy az árakban mekkora legyen
a fogyasztási adó nagysága.
A kormány tervezete szerint 35 százalékkal kellene emelni január 1-től a fogyasztási adót az üzemanyagok áraiban ahhoz, hogy az 1991-es költségvetés hiánya tovább ne emelkedjék. Jelenleg a benzin különböző fajtáinak áraiban 48 százalék, a gázolajnál pedig 39 százalék az adótartalom, ami így 60 illetve 47 százalékra emelkedne. Amennyiben ezt a javaslatot elfogadja a Parlament, akkor az autótulajdonosok a jelenleginél 18 százalékkal drágábban vásárolhatnak benzint és gázolajat január elsejétől. Így a 86-os oktánszámú benzin a jelenlegi 44 Ft-ről 53.50-re, a 92-es 47 Ft-ről 55.50-re, a 98-as 50 Ft-ről 57.50-re, az ólommentes benzin 49 Ft-ről 56-ra, a gázolaj pedig 30 Ft-ról 34.10-re emelkedne. Ez az összeg április elsejétől 1.20 Ft-tal csökken - a kormány szakértői szerint - ugyanis ekkor az új biztosítási rendszer életbe lépésével ez a tétel kiesik az üzemanyagok árából.
A Pénzügyminisztérium képviselője szerint a személyi jövedelemadót és az ÁFÁ-t szociális okok miatt nem lehet módosítani, ugyanis e két adónemben minden szigorítás a legszegényebb rétegeket érintené. A vállalkozási adó emelése pedig azért nem lenne szerencsés, mert ezzel a lépéssel a gazdaság megélénkülését veszélyeztetnék. A kormány képviselője hagsúlyozta: a gazdasági vezetés is tudja, hogy a benzin árának emelése nem a legjobb megoldás, de most az ország olyan helyzetben van, hogy több rossz megoldás közül a kevésbé rosszat kell kiválasztani. Hajlandók más elképzelésről is tárgyalni, de csak akkor, ha készül javaslat a költségvetésből esetleg kieső tétel ellensúlyozására is.
Sem a munkaadók sem a munkavállalók nem fogadták el azt az érvelést, hogy az 1991. évi költségvetés hiányának növekedését a fogyasztási adó ilyen arányú növelésével állítsa meg a kormány. Nem értettek egyet azzal sem, hogy az ellentételezés módját - ha ragaszkodnak a jelenlegi fogyasztási adó nagysághoz - nekik kellene megtalálni, mivel ezt kormányzati feladatnak tekintik. A fogyasztási adó arányának növelése miatt - véleményük szerint - hasonló árakon lehetne januártól benzint vásárolni, mint amelynek bejelentése miatt a taxis blokád kirobbant. Mind a munkaadók mint a munkavállalók úgy vélik, hogy az üzemanyag-árakba beépített fogyasztási adó nagyságának a mai szinten kellene maradnia. (folyt.köv.)
1990. december 14., péntek 18:47
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|