|
|
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (1. rész)
|
1990. december 11., kedd - A Házbizottság hétfő esti ülésén
úgy döntött, hogy a december 17-étől kezdődő rendkívüli ülésszakon a
miniszterelnök által javasolt húsz törvénytervezet közül az első
kilencet még az idén napirendre tűzi, s azt javasolja a
képviselőknek, hogy a vonatkozó jogszabályokat az év hátralévő
napjaiban alkossa meg. Ezt Szabad György, az Országgyűlés elnöke
közölte a Parlament keddi munkanapján, hozzátéve: ha a plénum
december 23-án estig nem végez az említett törvények megalkotásával,
akkor a két ünnep között, december 27-én, 28-án és 29-én is szükség
lesz a képviselők összehívására. A rendkívüli ülésszak ezt követően
január 10-én folytatódik. Szabad György a házbizottsági határozatról
szólva elmondta, hogy a döntés a független képviselők megbízottjának
fenntartásaival született, ezt azonban közelebbről nem részletezte.
A Tisztelt Ház - immár korántsem rendhagyó módon - napirend előtti felszólalásokat hallgatott meg.
Hajdú Zoltán (SZDSZ) a lelkész képviselők nevében együttérzésének és aggodalmának adott hangot a romániai hittestvéreket ért támadások miatt. A romániai egyházak tagjaihoz, lelkészeihez, vezetőihez intézett felhívásban a parlamenti lelkész képviselők úgy ítélik meg, hogy a Tőkés László ellen irányuló vádaskodások az emberi jogokért küzdő demokratikus erőket veszik célba. Éppen ezért arra kérik őket, hogy vállaljanak szolidaritást Tőkés Lászlóval és mindazokkal, akik ,,üldöztetést szenvednek az igazságért,,, akiket bátor kiállásukért, önzetlen közéleti szerepvállalásukért zaklatnak, bántalmaznak.
Zsigmond Attila (MDF) napirend előtti felszólalásában - utalva Rajkai Zsolt közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár hétfői megnyilatkozására - arra hívta fel a figyelmet, hogy pontatlan tájékoztatást kaptak tőle a képviselők a nagymarosi vízlépcső építésének körülményeiről szóló jelentésében. Az elhangzottakkal ellentétben ugyanis adtak már ki korábban vízjogi engedélyt. A képviselő kifejezte reményét, hogy Bős-Nagymaros ügyében ez a pontatlan tájékoztatás az utolsó volt a Ház életében.
Szabad György ezt követően bejelentette, hogy a hétfői pedagógus demonstráció során az Országgyűléshez eljuttatott petícióban foglaltakkal megismertetik az illetékes bizottságokat.
A Parlament ezután elfogadta, hogy sürgősséggel tárgyalják Hack Péter (SZDSZ) javaslatát az országgyűlési képviselők választását szabályozó törvény módosításáról. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 11:06
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (2. rész)
|
Hack Péter módosító indítványának lényege: az időközi választásokon, függetlenül attól, hogy azon mennyien vesznek részt, ne legyen második forduló, vagyis az érvényesség feltételét ne kössék a résztvevők számához. Az eredményességet illetően csupán az lenne az egyetlen feltétel, hogy a jelölt a választók voksainak legalább egynegyedét kapja meg.
Ráday Mihály (SZDSZ) ugyancsak Bős-Nagymaros ügyében kért szót, érthetetlennek tartva, hogy május óta nem tárgyal a Parlament a függőben lévő határozati javaslatról. Szabad György felhívta a képviselő figyelmét arra, hogy a rendkívüli ülésszakon módjában van indítványozni a kérdés sürgős tárgyalását. Ehhez a képviselők 20 százalékának írásbeli hozzájárulását kell megszereznie.
A plénum ezután megkezdte a jövő évi költségvetési törvényjavaslat tárgyalását. A kormány előterjesztéséhez Botos Katalin pénzügyminisztériumi államtitkár fűzött szóbeli kiegészítést. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 11:08
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (3. rész)
|
Az államtitkár asszony általánosságban is, részleteiben is ismertette a kormány törekvéseit annak érdekében, hogy a magyar gazdaságra zúdult negatív hatások felét saját erejéből, másik felét nemzetközi pénzügyi hitelek segítségével feldolgozza, s ennek révén biztosítsa az ország talponmaradását, fizetőképességének fenntartását. Az előterjesztés - bár az államtitkár nem csupán a kormány szempontjait, hanem az eddig ismertté vált ellenvéleményeket is beépítette mondandójába - lényegében új információkat nem tartalmazott. A megszokottnál kétségtelenül több volt az egyes számokhoz, előirányzatokhoz kapcsolódó indoklás, magyarázat, ennek azonban az az oka - miként azt a pénzügyi tárca képviselője is elismerte -, hogy a költségvetésben nagyon sok a bizonytalansági tényező.
Az államtitkár szólt a külgazdaság változásairól, s a magyar gazdaság belső helyzetéről, amelyek együttesen rontják a költségvetés egyensúlyi helyzetét is. Mint mondotta: a kormány gazdaságpolitikájának legfőbb célja az áremelkedések és a külföldi eladósodás lehető legkisebb szintre szorítása a költségvetés eszközeivel is. Hangsúlyozta, hogy sem a gazdaság teljesítőképességében, sem az állami bevételekben nem lehet rövid idő alatt gyökeres fordulatot elérni, ezért a kormány megítélése szerint jövőre nem lehet drasztikus, az egyes jövedelemtulajdonosok helyzetét alapvetően módosító lépéseket tenni.
A kormány által megcélzott 78 milliárd forintos költségvetési hiány tartását célzó megoldások között sorolta fel az államtitkár azt, hogy a beruházások finanszírozásában megszűnik a kétcsatornás rendszer, egy sor területen folytatódik a támogatások leépítése.
A támogatások leépítésével összefüggésben az államtitkár kimerítő részletességgel foglalkozott a lakásrendszer kérdéseivel. Mint mondotta: a szociálpolitikai jellegű költségvetési kiadások némiképp mérséklődnek, ugyanis várhatóan csökken azoknak a száma, akik ezeket a kedvezményeket igénybe vehetik. A fiatalok lakáshoz jutásának támogatása ezután az önkormányzatok hatáskörébe fog tartozni, erre a célra 5 milliárd forintot irányzott elő a kormány a költségvetésben. A lakáskínálatot - és nem a keresletet - igyekszik erősíteni a forgóeszközhitelek kamattámogatásával; ezt az összeget azok kaphatják, akik az állampolgárok számára értékesítés céljára lakást építenek vagy építtetnek. Kitért arra is: a jövő év elején ki kell dolgozni egy olyan új lakáshitelrendszert, amelynek alkalmazása már nem vagy alig okoz költségvetési kiadásokat, ugyanakkor a lakásépítőknek, az új hitelfelvevőknek sem jelent elviselhetetlen terhet. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 13:47
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (4. rész)
|
Az 1989. január elseje utáni szabályok szerint folyósított hitelek törlesztési támogatására 6,2 milliárd forintot irányoztak elő, ez az összeg azonban csak akkor elegendő, ha a jövő év második felében bevezetik az új hitelrendszert.
A korábbi lakáshitelek kamattámogatása azonban már óriási terhet jelent a költségvetés számára. Ezért a kormány - a Polgári törvénykönyv egyik passzusa alapján, amely kivételes esetekben lehetővé teszi a régebben megkötött szerződések tartalmának módosítását - javasolja e hitelkamatok emelését. Az államtitkár szerint bármiféle differenciálás gyakorlatilag kivitelezhetetlen, egyrészt a feladatra alkalmatlan számítógépes nyilvántartás miatt, másrészt mert az írásos dokumentumokból sem lenne megállapítható: hogyan változtak a tulajdonosi, jövedelmi viszonyok. Ezért a kormány megítélése szerint nincs más mód, mint a havi törlesztőrészletek egységes összegű emelése. A szociális szempontok érvényesítésére pedig az egyedüli megoldásnak a konkrét családi helyzet vizsgálatát tartja.
Az államtitkár vázolta a közkiadások alakulását, tételesen magyarázta az önkormányzatok költségvetését - ez utóbbit rendkívül sok támadás érte már az országgyűlési bizottsági tárgyalásokon is -, s elemezte az államadósság kezelésének módozatait.
Szólt arról, hogy a jövő év első negyedében a kormány előterjeszti az adórendszer átfogó reformjának koncepcióját, külön törvényt javasol a munkanélküliség megoldására, a szolidaritási alap létrehozására. Beszámolójából kitűnt, hogy a kormány különösen az adórendszer reformjához fűz nagy reményeket, ennek bevezetése - prognózisa szerint - 1992-re az infláció csökkenését, s a gazdasági teljesítmény szerény mértékű növekedését eredményezheti.
Az államtitkári előterjesztést az Állami Számvevőszék véleményének ismertetése követte. Hagelmayer István, az ÁSZ elnöke is elsősorban a költségvetés bizonytalanságát hangsúlyozta, hozzátéve, hogy mindezt objektív és szubjektív okok magyarázzák. Az ÁSZ elnöke egyébként hozzászólásában némiképp enyhíteni igyekezett azt az éles kritikát, amelyet a számvevőszék a költségvetési törvényjavaslatról készített jelentésében megfogalmazott. Felhívta a figyelmet a számvevőknek az egyes költségvetési fejezetekhez kapcsolódó alternatív javaslataira, közöttük például az önkormányzatok egy másik lehetséges finanszírozási módjára. Hangot adott annak az aggályának is: a kormánynak készítenie kellene egy likviditási tervet, s azt az Országgyűlés elé kellene terjesztenie, számolva azzal a lehetőséggel, hogy nem lesz tartható a 78 milliárdos költségvetési hiány. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 13:50
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (5. rész)
|
Az Állami Számvevőszék jelentése egyébként összefoglalóan leszögezi:
,,Az 1991-es állami költségvetés megalapozottsága rossz. A parlamenti viták során módosulhatnak az előirányzatok, ez azonban nem változtat azon, hogy a beterjesztett költségvetés maradéktalan végrehajtása nehéz lesz,,. A számvevők megállapítása szerint a hagyományos tervezési és finanszírozási rend szerint készülő költségvetés gyakorlatilag közelít az ellehetetlenüléshez. Törvényi szabályozás hiányában nincs mód a kiadási struktúra érdemi módosítására, az állami feladatok felülvizsgálatára, az intézményi támogatási rendszer gyökeres megváltoztatására. A költségvetés megalapozott tervezését hátráltatta, hogy máig nincs olyan kormányprogram, amely támpontokat nyújthatott volna a legfontosabb költségvetési prioritások kijelöléséhez. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 13:52
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (6. rész)
|
A költségvetés általános vitája első szakaszában a frakciók vezérszónokai kaptak lehetőséget, hogy összegezzék pártjuk álláspontját.
Elsőként Becker Pál (MDF) kapott szót, s elöljáróban arra a nyomasztó tényre hívta fel a figyelmet, hogy a nyugati kölcsönökből megfinanszírozott viszonylagos jólét árát most kell megfizetni. Ugyancsak nehezíti a helyzetet, hogy nincs még elmélete a szocialista gazdaságból a piacgazdaságba való átmenetnek, ezt most kell kidolgozni. Az új költségvetés ennek megfelelően szerkezetében és szemléletében más, mint ez előzőek. Ma már mindenki megtudhatja, mire és mennyit költhetnek az egyes minisztériumok. Mindezek alapján az egész költségvetés jobban áttekinthető, és ami ebből következik, jobban ellenőrizhető. Egy korszerűbb költségvetés megalkotásához azonban több új törvényt kell még elfogadni.
Ezt követően részletesen elemezte az egyes új költségvetési tételek indokait, az intézményi struktúra változásából következő költségvetési módosulásokat. Külön szólt arról, hogy a korábbiaktól eltérően a költségvetés az egyes helyi önkormányzatok szintjén tervezi meg a normatív állami hozzájárulásokat, valamint a személyi jövedelemadókból származó bevételeket. Ez, ha megkésve is, de fontos segítséget nyújt a jövő évi tervezéshez. Igaz, a támogatások 32 százalékos növekedése - beszámítva a várható inflációt - egyértelműen csökkenést takar. Az önkormányzatok kasszáját gyarapíthatja azonban a volt tanácsi vállalatok privatizációjából származó 20 százalékos jövedelem, valamint a lehetőség, hogy az önkormányzatok vállalkozásokba is kezdhetnek. Kedvezőnek ítélte, hogy a költségvetés csökkenti az állami támogatások mértékét, s fokozatosan kivonul a vállalati beruházásokból. Biztatónak ítélte azt is, hogy a gazdálkodó szervezetek befizetései megközelítőleg 9 százalékkal csökkennek, mert ez azt jelenti, hogy az állam a korábbinál nagyobb lehetőséget enged a piaci viszonyok érvényesülésének. Szólt arról is, hogy ez a költségvetés súlyos terhet ró a lakosságra. Változatlan szerkezet mellett a volumen- és árváltozások eredményeként nő a fogyasztási adó, s az általános forgalmi adó is. A személyi jövedelemadó is jelentősen növeli a befizetési kötelezettségeket, a társadalom széles rétegeit sodorva ezzel nagyon nehéz helyzetbe.
A legnagyobb ellenzéki párt vezérszónoka, Pető Iván, az SZDSZ frakcióvezetője leszögezte: pártjuk semmiféle akadályt nem gördít az elé, hogy még az idén elfogadható legyen a költségvetés, azonban ezt a költségvetést megszavazni nem tudják, mert nem vállalhatják érte a felelősséget. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 17:02
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (7. rész)
|
Hozzátette: az ország gazdasági állapotától függetlenül még lehetett volna érdemibb vita a költségvetésről. Nagyon is szükségesnek kívánkozna egy részletes, alapos költségvetési vita, amelyből kiderülne a pártok különböző gazdaságpolitikai koncepciójának lényege. Ez a beterjesztett költségvetés azonban részletes vitára nem alkalmas, nem áttekinthető, és idő sincs erre. Legnagyobb gond, hogy emiatt lehetetlenné válik a Parlament ellenőrzése a költségvetés végrehajtásában. Elfogadhatatlannak tartotta egyebek mellett az önkormányzatokra vonatkozó költségvetési elképzelést, mert ebben a formában tragikus következményekkel járhat az önkormányzatokra nézve. Ezzel kapcsolatban mutatott rá, hogy még mindig hiányoznak az önkormányzatok tevékenységét szabályozó alapvető törvények, s ezek megtárgyalására az idén már nem is lesz mód.
Hozzászólásában Pető Iván utalt arra, hogy a jövő évi költségvetéssel kapcsolatosan az SZDSZ szakértőinek álláspontja több ponton is egyezik az Állami Számvevőszék írásban közreadott jelentésében foglaltakkal. Mint mondta: a szabad demokraták is úgy látják, hogy a költségvetés rosszul megalapozott, a tervezett bevételek sok helyütt bizonytalanok. Abban is egyezik véleményük az Állami Számvevőszékével, hogy a központi nagyberuházások irreális összeggel szerepelnek a költségvetésben, s ugyanakkor hiányos a ráfordítások szükségességének indokolása.
Az SZDSZ frakcióvezetője úgy vélte: az előterjesztett dokumentumból nem derül ki, hogy a kormányzat miként igyekszik megállítani a bér-ár spriál felgyorsulását. Szóvá tette azt is, hogy az Egzisztencia Alapról sincs részleteiben említés a költségvetésben.
Külön szólt arról, hogy az érdemi vita elmaradása miatt késlekedhet a párbeszéd megindulása a kormány és az ellenzék között, s ez nem növeli az egymás iránti bizalmat. Kifogásolta, hogy a költségvetés tárgyalásakor nincs az országnak pénzügyminisztere, aki felelős lesz a végrehajtásért. Utalva a miniszterelnök egy héttel ezelőtti beszédére, amely szerint az ellenzéknek sincs válságkezelő programja, elmondta: nem is kívántak ilyet kidolgozni, mert a látszatát is kerülni kívánták annak, hogy az ellenzék nem fogadja el a demokratikus módon megválasztott kormányt. Az ország gazdasági helyzete, a beterjesztett költségvetés viszont arra készteti az SZDSZ-t, hogy hozzákezdjen a válságkezelő programja kidolgozásához. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 17:07
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (8. rész)
|
Ekkor a frakcióvezetők hozzászólásait megszakítva Szabad György kért szót, s arra intette a képviselőket: ne abszolutizálják azt, hogy a kormányzati előterjesztés rossz vagy tárgyalhatatlan. Hozzátette: sem a kormány, sem az ellenzék nem formálhat magának jogot arra, hogy a demokrácia kritériumait meghatározza. Az elnöklő Szűrös Mátyás - utalva a Házszabályban foglaltakra - szokatlannak minősítette, hogy az Országgyűlés elnöke képviselői helyről tesz ilyen kijelentéseket.
A vezérszónokok sorában ezt követően a Kisgazdapárt részéről Vincze Kálmán véleményezte a költségvetést, mérföldkőnek ítélve azt az Országgyűlés életében. Véleménye szerint a tervezet nem tudott eltérni a bázisszemléletű gyakorlattól, ezt azonban egyebek között a gazdaságot érintő objektív tényezőknek tulajdonította. A lakáshitelek kamatairól szólva a kisgazdák álláspontját tolmácsolva kijelentette: részben a költségvetési kiadások között kell meghagyni, de a lakosság sem vonható ki a terhek vállalása alól. A költségvetés pozitívumaként említette, hogy a központosítás helyett a decentralizációs elvet kívánja érvényesíteni a helyi adózásnál. A képviselő hangoztatta: a frakció tagjai minden erőfeszítést megtesznek azért, hogy elfogadható költségvetése legyen az országnak.
Békesi László, az MSZP vezérszónoka elöljáróban leszögezte: a képviselők olyan csapdába kerültek, amelynek feloldására nincs lehetőségük. A költségvetési törvényjavaslat nem konzisztens. Rengeteg hibát tartalmaz, s megvitatására kevés az idő. A frakció tudatában van annak, hogy a mégoly megalapozott és konstruktív módosítások sem teszik lehetővé a tervezet alapjainak gyökeres megváltoztatását, s a Szocialista Párt képviselői megkísérelnek hozzájárulni a lehető legkisebb rosszhoz, a költségvetés elfogadásához. Békesi László a rossz előkészítésért a kormányt tette felelőssé, mert koncepcionális alap híján nem adott lehetőséget arra, hogy az Országgyűlés érdemben vitatkozzék. A jövőre nézve indokoltnak tartotta, hogy legkésőbb november végére készüljön el a költségvetés tervezete. A képviselő üdvözölte a törvényjavaslat új szerkesztési rendjét, kifogásolta azonban, hogy az alapvető állami feladatok legfontosabb funkcióinak előirányzatait nem mutatja be. A frakció álláspontja szerint a kormánynak folytatnia kell szigorú, következetes, fiskális, monetáris politikáját, a költségvetési javaslatban azonban számos ponton tetten érhető az ettől való eltérés szándéka. Békesi László az önkormányzatok helyzetét érintve annak a véleményének adott hangot, hogy a költségvetés belehajszolja őket az elviselhetetlen mértékű adók kiróvására. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 17:52
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (9. rész)
|
A költségvetés kiadásairól szólva elfogadhatatlannak nevezte a központi és területi igazgatás tervezett költségnövekedését, s a védelem kiadásainak olyan mértékű növelését, amelyet a javaslat előirányoz. A költségvetési deficit csökkentésére egyetlen lehetőséget látott: az állami tulajdon privatizációjának gyorsítását.
Békesi László frakciója álláspontját tolmácsolva elmondta: a szocialisták a személyi jövedelemadó terheinek 3 százalékos csökkentését szorgalmazzák, illetve javasolják a kormánynak, hogy a mintegy 50 milliárd forintnyi adóhátralékot mielőbb hajtsák be az adósoktól. Elhibázottnak tartotta a közigazgatási költségeket az előterjesztésben, és rámutatott, hogy az új hivatalok és apparátusok részére előirányzott 13 milliárdos többlet elfogadhatatlan. Ennek kapcsán említette meg: nem lehet komolyan venni, hogy a kormány valóban krízisköltségvetést akar akkor, ha az egyes minisztériumokban jövőre 40-50 százalékos béremeléseket kalkulál.
Végezetül azt hangsúlyozta, hogy a költségvetésben tervezett 78 milliárdos hiány csak külföldi hitelekből finanszírozható, éppen ezért alapvető érdek, hogy ezt az előirányzott összeget év közben megpróbálják lefaragni. Ennek kapcsán adott hangot annak a meggyőződésének is, hogy jövőre minden bizonnyal szükség lesz a költségvetés módosítására.
A szabad demokratákhoz és a szocialistákhoz hasonlóan a Fidesz nevében felszólaló Fodor Gábor is azon az állásponton volt, hogy az Antall-kormány a költségvetés késlekedő beterjesztésével megfosztotta az érdemi vita lehetőségétől, valamint az ellenőrzés jogának gyakorlásától az Országgyűlést.
A képviselő hozzászólásában mindvégig keményen ostorozta a jelenlegi kormányt, amely - véleménye szerint - eddig csak súlyos hibákat követett el. A Fidesz úgy vélekedik - mondotta -, hogy a kormánynak enyhén szólva fésületlen elképzelései vannak arról: itt és most mit kellene tenni. Rámutatott: a kormány konfliktuskerülő és halogató magatartásának az állami politika rangjára emelése azt jelenti, hogy a válság kezelése lehetetlenné válik, s ez alapvető bizalomvesztéssel párosul. A Fidesz-frakció megítélése szerint a költségvetési javaslat - részletek hiányában - alkalmatlan az érdemi vitára. Felhívta a figyelmet arra, hogy a Fidesz a költségvetést úgy kezeli, mint variánst, amelynek módosítására jövőre többször is sor kerülhet. Ezért jó lenne, ha kidolgozása a törvényerőre emelkedése után sem fejeződne be, hiszen a jelen előterjesztés valójában egy átmeneti finanszírozást biztosító jogszabálytervezet. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 17:53
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (10. rész)
|
Éppen ezért Fodor Gábor bejelentette, hogy a Fidesz határozati javaslatot fog beterjeszteni annak érdekében, hogy a kormány negyedévenként számoljon be a Parlamentnek a költségvetés alakulásáról.
A költségvetés elemzéséből Fodor Gábor arra a következtetésre jutott, hogy ,,az Antall-kormány voltaképpen a semittevés kormánya,,. Felidézve az év tavaszán történt kormányváltást annak a kétségének adott hangot: a következő kormányfő nem valószínű, hogy köszönetet mond majd a távozó Antall-kormánynak.
A Kereszténydemokrata Néppárt képviselői, látva a költségvetés minden ellentmondását, meg fogják szavazni azt - mondta Füzessy Tibor, a KDNP frakcióvezetője. Javasolta, hogy kildolgozatlansága, ellentmondásai miatt nagy vonalakban, általánosságában és csak egyes részleteit figyelembe véve tárgyalják a költségvetést, gondolva a sürgető időre és arra, hogy az év végéig mindenképpen dönteni kell erről a törvényről.
Beszámolt arról is, hogy a költségvetési tervezet kiadási oldalának koncepciója alapvetően eltér a KDNP rövid távú válságkezelési elképzeléseitől. A párt programja szerint a költségvetési egyensúly megteremtése és egyben az infláció megfékezése érdekében a legfontosabb intézkedés - a szociális tételek kivételével - a költségvetés kiadásainak radikális csökkentése lenne. Ez kisebb részben a támogatások csökkentésében, nagyobb részben a bürokrácia leépítésével, a pazarlások megszüntetésével, a felesleges, létjogosulatlan és túlméretezett költségvetési intézmények megszüntetésével érhető el.
Kállay Kristóf a független képviselők vezérszónokaként elsősorban azt rótta fel a költségvetés hibájául, hogy a források nem tükrözik a várható költségvetési bevételeket. Elképzelhetetlennek tartotta, hogy csökkenő termelés mellett 17 százalékkal növekedne a vállalkozási nyereségadóból származó költségvetési bevétel.
A képviselő úgy ítélte, hogy részérdekek feszítik szét a költségvetés kiadási oldalát, s a központi államapparátusnak előirányzott pénzösszegekben egyáltalán nem tükröződik a szűkösség. Mindemellett arra is felhívta a figyelmet: annak ellenére, hogy a világkiállításról még nem született végső döntés, már külön költségvetési fejezetet nyitottak rá az előterjesztők.
A költségvetés jövő évben várható hatásairól szólva Kállay Kristóf azon az állásponton volt, hogy a tervezet szerinti 8-10 százalékos reálbércsökkenés drasztikusan érinti a társadalom középrétegeit. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 17:54
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (11. rész)
|
Az ebédszünet után, az interpellációk és a kérdések előtt szót kért Rajkai Zsolt államtitkár, mert az ülésnap kezdetén egyik képviselőtársa azzal a váddal illette, hogy pontatlanul számolt be a bős-nagymarosi vízlépcső vízjogi engedélyének meglétéről. Rajkai Zsolt fenntartotta állítását: az engedély de jure nem létezett, a vízlépcső építését ugyanis 1989. május 13-án függesztették fel, s a vízjogi engedély május 24-én emelkedett volna jogerőre.
Az elnöklő Vörös Vince ezután bejelentette, hogy 13 interpelláció és 15 kérdés megtárgyalása vár a képviselőkre, ám a rendelkezésre álló két óra alatt nyilvánvalóan ezzel nem végez a plénum. A Ház alelnökének igaza lett, hiszen mindössze öt interpellációra jutott idő. Közülük a legnagyobb érdeklődés Pap János Fidesz-es képviselő felvetését kísérte, aki a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer tárgyában interpellált több tárca vezetőjéhez. Siklós Csaba közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter válaszában kijelentette: a kormány Nagymarosnál az eredeti állapot visszaállítását, Bősnél az üzembehelyezés elkerülését tűzte ki célul. Amióta az ügynek új, a nemzet érdekének és a környezetvédelemnek elkötelezett kormánybiztosa van, valamennyi tárgyalásunkat az a cél vezérli, hogy mindenkor a környezetvédelem érdekeit érvényesítsék. A miniszter véleménye szerint tárgyalófeleink nincsenek e szemlélettől áthatva, nem érzékelik a korábbi hibás döntések következményeit, így a tárgyalások csak lassan, nagy körültekintéssel, türelemmel és kitartással folytathatók.
Az új kormánybiztos az eddig eltelt rövid öt hónap alatt ennek szellemében cselekedett. Ezért vállalt kötelezettséget arra, hogy 1989-et követően a cseh és szlovák félnek újra átadja azon szakanyagot, amely a magyar kormány szándékát hivatott alátámasztani. A dokumentum a Magyar Tudományos Akadémia gondozásában, illetve felülvizsgálatával a napokban készül el, s a szakértői fórumok elemzése után azt megkapják északi szomszédaink. Remélhetőleg ezt követően felgyorsulhatnak a tárgyalások, partnereink eddigi merev álláspontja rugalmasabbá válik, s belátják: a halogatás számukra nem hozhat eredményt. A miniszter szólt arról, hogy Nagymarosnál a szakszerű helyreállításig havonta mintegy 7-8 millió forintot kell áldozni. E helyzet nem tartható fenn sokáig. Ezért is rendelte meg a kormánybiztos a helyreállítási terveket még 1990 szeptemberében, amelyek jövőre készülnek el, az érdemi helyreállítási munka pedig 1992-ben kezdhető meg. Ezzel párhuzamosan több tanulmány és kiviteli terv elkészítése is szükségessé válik, amelyekre azonban egyelőre nincs teljes körű pénzügyi fedezet. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 17:56
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (12. rész)
|
A jövő évi költségvetésben Nagymaros térségében az árvízvédelemre, a hajózóút fenntartási munkáira, illetve a táj helyreállításának előkészítésére 700 millió forint áll rendelkezésre. E feladatokra nemzetközi támogatást is remél a kormány. Jövőre várhatóan mintegy 20-30 millió dollárt kapunk e célra, s ezzel jelentősen gyorsítható a helyreállítási munka. A fejlemények alakulásában nagy szerepet játszott a kormánybiztos, illetve titkársága. A miniszter hozzátette azonban, hogy a titkársági munkát az utóbbi időben konfliktusok gátolták, amelyek a titkárság vezetőjének személyével kapcsolatban alakultak ki. Az ügy rendezése érdekében a kormánybiztosnak lépnie kellett, s ő azt tette, amit az országban bármely vezető megtett volna, ha felelősséggel viseltetik az irányítása alá tartozó területért. A miniszter megítélése szerint a titkárság vezetőjének, Szántó Györgynek a felmentése a környezetvédelmi mozgalmak érdekeit szolgáló lépés volt. Keresztes K. Sándor környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter felszólalásában a kormánybiztosi titkárság vezetőjének hibájaként azt rótta fel, hogy nem tudta sem saját, sem apparátusa munkáját hatékonyan megszervezni, s emiatt - nem pedig múltjára való tekintettel - kellett elmozdítani tisztségéből. A miniszteri válaszokat a képviselő nem fogadta el, a képviselők többsége azonban jóváhagyta.
Zsebők Lajos MDF-es képviselő a szénbányászattal összefüggő egyes szociális kérdésekkel fordult az ipari és kereskedelmi, valamint a népjóléti miniszterhez. Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter a szénárakkal kapcsolatban elmondta: a jövő évben nem indokolt a szén termelői árának változtatása. A kormány az energiahordozók támogatására 1991-ben 10 milliárd forintot irányoz elő, a költségvetés elfogadásától függ, milyen mértékű lesz jövőre a fogyasztóiár-kiegészítés. Elmondta azt is, hogy a bányászok követelését, amely nyugdíjrendszerük megváltoztatására vonatkozik, a tárca támogatja. Surján László népjóléti miniszter ehhez hozzátette: a 25 év földalatti munka után a bányászok nyugdíjazása valóban méltányos lenne. A tárca ezért a nem távoli jövőben ezt a kérdést az Érdekegyeztető Tanács elé terjeszti. A válaszokat a plénum elfogadta. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 18:01
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (13. rész)
|
Az interpellációk után - a szokásos kedd délutáni munkarend szerint - képviselői kérdések következtek. Tóth Sándor (KDNP) a kábítószeresek egészségügyi gondozásának helyzetéről érdeklődött a népjóléti miniszterhez címzett kérdésében. Surján László válaszában utalt arra, hogy az országban jelenleg öt intézményben foglalkoznak kábítószeresek rehabilitációjával. Hozzátette: újabb rehabilitációs központok, valamint drogambulanciák létesítésében a tárca számít az önkormányzatokra, illetve - a rehabilitációs kezelésben - az egyházak segítségére.
Ugyancsak Tóth Sándor tett fel kérdést a kötelező gépjárműfelelősség biztosítás tárgyában, arra hivatkozva, hogy a biztosítási rendszer tervezett változtatása az adminisztrációs kiadások miatt - információi szerint - mintegy hárommiliárd forinttal terhelné meg a költségvetést. A válaszadó Botos Katalin pénzügyminisztériumi államtitkár azonban cáfolta ezt az állítást, hangsúlyozva, hogy a szerződéses rendszer feltételeinek megteremtését, így az azzal járó költségeket is a biztosító társaságok vállalják magukra.
Horváth Lajos (MDF) a belügyminiszterhez intézett kérdésében az úgynevezett zöldhatár védelmének problémáját feszegette, különös tekintettel a közeljövőben várható újabb menekülthullám megindulására. A képviselő elsősorban a magyar-jugoszláv határ őrzésének megerősítését vetette fel, mondván: a jugoszláviai tagköztársaságok viszálya könnyen fegyveres konfliktusba, esetleg polgárháborúba torkollhat, s akkor hazánknak tízezres nagyságrendű menekültáradattal kell számolnia. Morvay István belügyi államtitkár egyetértett a képviselővel abban, hogy az ország teherbíró képessége nem visel el tízezres nagyságrendű menekülthullámot, ám felhívta a figyelmet arra: a kérdés kezelésénel tekintettel kell lenni azokra a menkültüggyel kapcsolatos nemzetközi egyezményekre, amelyekhez a közelmúltban hazánk is csatlakozott. Leszögezte ugyanakkor, hogy jelenleg normális a határforgalom a magyar-jugoszláv szakaszon, és minimális ezen a területen a zöldhatáron való átkelés. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 19:03
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (14. rész)
|
Az interpellációk és kérdések után a plénum a helyi adókról szóló - a központi adótörvények módosításához és a költségvetési törvényjavaslathoz kapcsolódó - előterjesztéssel foglalkozott. A kormány nevében ismét Botos Katalin ismertette a javaslat lényegét, hangsúlyozva, hogy a helyi adók bevezetése az önkormányzatok talpon maradásához szükséges eszközök tárházát - ha nem is kötelező jelleggel - bővíti. Kiemelte, hogy keretszabályról van szó, amelynek alapján az egyes önkormányzatok szuverén módon dönthetnek arról: élnek-e ezzel a bevételi lehetőséggel avagy sem.
Az államtitkári előterjesztésről, s magáról a törvényjavaslatról a parlamenti pártok frakciói - az MDF, illetve a függetlenek csoportja kivételével - kifejtették véleményüket: kivétel nélkül csak abban értettek egyet a kormánnyal, hogy a helyi adók rendszerének bevezetésére szükség van. Ezen túlmenően azonban a hozzászólók mindegyike csupán kifogásokat, ellenérveket sorolt fel. Mindannyiuk mondandójából kicsendült: a helyi adók bevezetése ugyan nem kötelező, de - ismerve a költségvetési előirányzatokat - kényszerű. Elhangzott az is: a kormány úgy tesz kísérletet új adófajták bevezetésére, hogy közben a korábbi adók szintjét nem mérsékli, sőt azt is emelni szándékozik. Ezzel pedig elviselhetetlen terhet ró a lakosságra, hiszen valójában nem az adórendszer korszerűsítését célzó technikai intézkedésről, hanem az adóterhek emeléséről van szó. A legtöbben az építményadó eltörlését szorgalmazták, mivel ez büntetésszámba menne azok számára, akik saját erejükből teremtettek otthont, mert az állam nem váltotta be korábbi ígéreteit, s kivonult a lakásépítésből. Helyette ajánlották a korábbi házadó fenntartását - minden kedvezményével és mentességével együtt. A telekadóról úgy vélték, hogy az legfeljebb csak a forgalmi érték alapján állapítható meg. Jónéhányan felhívták a figyelmet arra is, hogy a kommunális adó a vállalkozásélénkítési szándékot kérdőjelezheti meg.
A frakcióvéleményeket követő egyéni képviselői vitában felszólalók többnyire az önkormányzatokért aggódott. Volt aki úgy fogalmazott: a kormány előnyben részesítette rövid távú érdekeit a hosszú távúakkal szemben, lényegében a költségvetés helyzetét kívánja javítani az önkormányzatok rovására. Holott ez nemcsak az önkormányzatok, hanem a kormány számára is csapda. Többen szóvá tették, hogy az önkormányzatok szabadságfokát bővíteni kellene, s el kellene törölni a kötelező helyi adóminimumot, amellyel egyébként a költségvetés mint biztos bevételi forrással számol. Egy vélemény szerint a helyi adók bevezetése jelen formájában a taxisblokádhoz hasonló társadalmi ellenállást válthat ki. (folyt.köv.)
1990. december 11., kedd 19:56
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - keddi ülésnap (15. rész)
|
Az egyik MDF-es képviselő - korántsem meglepően - a törvényjavaslat mellett érvelt. Tagadta, hogy a törvényjavaslat elfogadásával kényszerhelyzetbe kerülnének az önkormányzatok. Sőt, számítások is végzett - az ország csaknem négyezer települése közül egyet, szerinte átlagosat kiválasztva -, bizonyítandó: szó sincs elviselhetetlenné emelkedő adóterhekről.
Egy másik kormánypárti képviselő szerint viszont a törvényjavaslatnak éppen az a hibája, hogy a korábbi közhatalmi privilégiumokat kívánja fenntartani.
Az ülésnap végén megismétlődött a korábbi ügyrendi vita: ha lezárják az általános vitát, akkor nincs mód az előre jelzett, de még írásban be nem nyújtott módosító indítványok benyújtására. Több képviselő ugyanis úgy tudta - a Házbizottság állásfoglalása alapján -, hogy módosító indítványok benyújtására december 17-ig van mód. Élesen ütközött az SZDSZ és az MDF álláspontja abban a kérdésben: van-e indoka a vita azonnali lezárásának.
Végül is az elnöklő Dornbach Alajos úgy döntött: a vita lezárásáról a következő ülésen dönt a plénum. Ezután bejelentette, hogy jövő hétfőn és kedden, a plenáris ülésen várhatóan folytatódik és lezárul a költségvetésről, valamint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényjavaslatok általános vitája. Felhívta a figyelmet, hogy nagy valószínűséggel a Ház pénteken, szombaton és vasárnap is ülésezik. A keddi ülésnap 20 óra 31 perckor fejeződött be. (MTI)
1990. december 11., kedd 20:34
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|