|
|
|
|
Országos pedagógus fórum Pécsett (1. rész)
|
1990. december 8., szombat - A magyar iskolaszerkezet
korszerűsítését is tartalmazó egységes kormányzati oktatáspolitikai
koncepció kidolgozását sürgették a témáról rendezett országos
pedagógus fórumon Pécsett. A Független Pedagógus Fórum által
szervezett szombati tanácskozáson hangoztatták: a tantervek
folytonos korrekciója, toldozása-foldozása nem javíthatja ki az
iskolarendszer alapvető hibáit, nem segít azon, hogy a jelenlegi
intézményrendszer alapintézménye, az általános iskola képtelen
megfelelni kettős feladatának, hogy alapkészségeket fejlesszen ki és
egységes nemzeti alapműveltséget is adjon. Az előbbihez túl sok, az
utóbbihoz pedig túl kevés a nyolc éves tanulmányi idő. Emiatt sok
tehetség elkallódik, a gyengébb képességűek pedig még inkább
lemaradnak. A Független Pedagógus Fórum már augusztusban elfogadta
egy lehetséges új iskolarendszer modelljét, azt a közoktatási
miniszternek is megküldték, akitől azt a választ kapták, hogy a
kérdéssel majd a Közoktatási Tanács foglalkozik, ám ez a testület
mindmáig nem jött létre.
A pécsi fórumon ismertetett új iskolaszerkezeti modell kidolgozói abból indultak ki, hogy a rendszer megteremtésének meg kell előznie a pedagógusképzés korszerűsítését, mert az utóbbi csak akkor lehet hatásos, ha már ismertté válik, milyen iskolarendszer számára képez tanítókat, tanárokat. Az új iskolarendszerre vonatkozó elképzelés megszüntetné a nyolcosztályos általános iskolát, amely a tanulók egyforma adottságait feltételezve lényegében képtelen megvalósítani az eltérő tehetségek kibontakoztatásának megalapozását. Mint a tanácskozáson elmondták, a pályaválasztás korai - tizennégy éves korban kötelező - kényszere miatt a jelenlegi gimnáziumok jórészt oktatásügyi parkolópályák, és a szakközépiskolát végzettek 70 százaléka sem a tanult szakmájában helyezkedik el. (folyt.köv.)
1990. december 8., szombat 19:58
|
Vissza »
|
|
Országos pedagógusfórum Pécsett (2. rész)
|
A modell szerint az új oktatási rendszer bázisa a hatosztályos alapiskola, melynek fő feladata az anyanyelvi művelés, az írás-olvasás, számolás készségének fejlesztése, a gyerekek társadalmi és természeti környezetben való eligazodásának segítése, képességeik élményszerű kibontakoztatása életkori sajátosságaikhoz igazodva. Már ebből az iskolatípusból is lenne egy ,,leágazás,, a negyedik osztály végén: a legtehetségesebbek felvételi után nyolcosztályos gimnáziumban folytathatnák tanulmányaikat. A rendszer a középfokú oktatási intézményeket is differenciáltabbá teszi: a tizenkét éves korban letehető - nem kötelező, de a továbbtanuláshoz szükséges - alapvizsga után a gyerekek hatosztályos gimnáziumba - esetleg a nyolcosztályos harmadik osztályába jelentkezhetnének, választhatnák a korosztály tömeges középfokú közoktatási intézményét, a liceumot, melynek második, harmadik és negyedik osztályaiból szakközépiskolákba is mehetnének. Harmadik lehetőségként a négyosztályos alsó középiskolát választhatnák, amely sokféle alternatív programot kínálna. Az új iskolarendszer minden intézményében tizenhat évesen középvizsgát tennének a diákok, a liceumban záróvizsgával, a gimnáziumok hat és nyolcosztályos változatában pedig érettségivel fejeznék be középfokú tanulmányaikat. A modell legfontosabb vonása, hogy mind a tanulmányi idő, mind pedig az iskolatípusok közti ,,átjárhatóság,, tekintetében nagy rugalmasságot tanusít. Ezzel teszi lehetővé, hogy a diákok eltérő egyéni adottságaiknak leginkább megfelelő intézményben tanulhassanak.
Az új iskolarendszer kidolgozói hangsúlyozták, hogy tervük nem kíván a jelenleginél több iskolát, hanem azok fokozatos átszervezését célozza. Az új iskolaszerkezet részleteinek kimunkálását szakértői testületre javasolják bízni, és indítványuk szerint ugyanennek a testületnek kellene kidolgoznia az országosan egységes vizsgarendszer követelményeit. A pécsi tanácskozáson az iskolarendszer elhamarkodott, esetleg csak az egyes részleteket érintő változtatásának veszélyeire figyelmeztetve rámutattak, hogy a korszerűsítés során mind az európai mintákra, mind a hazai hagyományokra tekintettel kell lenni. (MTI)
1990. december 8., szombat 20:04
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|