|
|
|
|
Egy új amerikai intézmény
|
-------------------------
Washington, 1990. december 6. (Amerika Hangja, Esti híradó) - Új központ létesült a Kelet-Európéban zajló politikai változások tanulmányozására.
- Sanstain professzor, a politikai tudományok szakértője szerint a változások tanulmányozására korlátlan lehetőség kínálkozik. Élve a nagyszerű aalkalommal, európai és amerikai kollégáival együtt megalakították a kelet-európai alkotmányos rendszerekkel foglalkozó központot.
Sanstain professzor és munkatársai a forradalmi változások megindulása óta rendszeresen gyűjtenek adatokat, és tárgyalnak a kelet-európai kormányok vezető személyiségeivel. Mint mondotta:
- Először is szoros figyelemmel kísértük kerekasztal-megbeszéléseiket. Itt születtek meg az első javaslatok az új alkotmányok létrehozására Lengyelországban, Magyarországon, Bulgáriában és az NDK-ban, tekintettel Németország újraegyesítésére. Az információk gyűjtésénél olyan emberekre támaszkodtunk, akik maguk is részt vettek a változások folyamatában, anélkül azonban, hogy túlzottan le lettek volna kötelezve, ezáltal meg tudták tartani tárgyilagosságukat.
- A szakértők információikat - elemzés végett - központilag a chicagoi egyetem politikai tanszékének küldték meg. Sanstain professzor ezután elmondta, hogy munkatársaival tanulmányozzák a politikai alkudozások folyamatát, megvizsgálják a helyi politikai tradíciók befolyását és azt, hogy melyek azok a megfontolások, amelyek döntő szerepet játszanak egy kormány struktúrájának meghatározásakor. (folyt.)
1990. december 6., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Egy új amerikai intézmény - 1. folyt.
|
- Annak eldöntéséhez például, hogy a parlamentáris vagy az elnöki rendszer a megfelelő valamely országban, először ismernünk kell a helyi viszonyokat. Csak így tudjuk eldönteni, hogy az egyes alkotmányok tervezésénél mennyire kell figyelembe vennünk a helyi sajátosságokat és mennyiben alkalmazhatunk általános, minden országra érvényes alapelveket.
- Sanstain professzor csoportja azzal a kérdéssel is foglalkozik, hogy milyen mértékben alkalmazhatók a nyugati, amerikai vagy brit tapasztalatok. Mennyiben lehet ezeknek az országoknak az intézményeit követendő példának állítani Kelet-Európában, és hogyan garantálnák ezek a struktúrák az egyéni szabadságjogokat.
- A szólásszabadság elvének értelmezése eltér az egyes országokban. Angliában másként értelmezik mint Amerikában, és méginkább másként Németországban és Franciaországban. Ezért szeretnénk pontosabban tisztázni az egyéni szabadságjogok fogalmát, hogyan is kell annak kinézni a gyakorlatban, és milyen mértékben általánosíthatók.
- Egy további nagy érdeklődésre számottartó kérdés a föderalizmus és az etnikai feszültségek kérdése. Ezzel kapcsolatban Sanstain professzor a következőket mondotta:
- Néha úgy képzelik el a föderalizmust, mint a hatalom decentralizálását. Amikor a különböző etnikai csoportokat nem kényszerítik arra, hogy egymás ügyeivel foglalkozzanak ezáltal bizonyos mértékig önállóvá válnak. Mi most szeretnénk kidolgozni a föderalizmus bizonyos alapelveit, hogyan kell annak helyesen működni a gyakorlatban, milyen körülmények között lehet azt jól, vagy kevésbé jól alkalmazni. (folyt.)
1990. december 6., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Egy új amerikai intézmény - 2. folyt.
|
- A politikai tudományok professzora szerint a kelet-európai változások legérdekesebb aspektusa az az erőfeszítés, amellyel megpróbálják a törvény uralmát megteremteni ott, ahol korábban nem létezett. Mint mondotta: a törvényeket világosan, közérthetően meg kell fogalmazni, és azok érvényességét a társadalom egész területére ki kell terjeszteni, beleértve a közhivatalokat és a rendőrséget is. Mivel a törvények Kelet-Európában nincsenek egyértelműen, világosan meghatározva, érthető a nyugati üzleti körök bizalmatlansága a beruházásoknál. Sanstain ezután így folytatta:
- Sok nyugati országban megtalálható a jogrend, vagy annak bizonyos formája. Számomra a legérédekesebb fejlemény az az igyekezet, amellyel a stabilitás és biztonság törvényes garanciáját megpróbálják átültetni egy olyan rendszerbe, amelyben annak sohasem volt prioritása. Különösen érdekesnek tartom, mivel megmutatja, hogy milyen szoros kapcsolatban vannak egymással a politikai szabadságjogok és a gazdasági fejlődés. A törvényesség, a jogrend azt célozza, hogy az állampolgárok számára biztosítva legyen a biztonság és a függetlenség, hogy nyugodtan végezhessék dolgukat anélkül, hogy félniük kellene az államtól. A törvényesség demokratikus jog, de ugyanakkor gazdasági jog is. Nem lehet szó addig gazdasági fejlődésről, vagy beruházásról, amíg nincsenek világosan lefektetve már jó előre azok a törvények, amelyek alapján az illető kormány cselekedni kíván.
- A Chicagoban létesített kelet-európai alkotmányos rendszerekkel foglalkozó központot kizárólag akadémiai célzattal hozták létre. Ennek ellenére - mondta Sanstain professzor - ő és a Központ szakemberei hajlandók megosztani tapasztalatikat és meglátásaikat egyéni alapon a kelet-európai kormányok megbízottaival, amennyiben azok kérik. +++
1990. december 6., csütörtök
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|