|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Mentsük meg a Természetbúvár folyóiratot
" A Természetbúvár a környezetkultúra, a természetvédelem és a
biológia mindenkihez szóló, színvonalas, függetlenné vált lapja,
amelyet sok ezer tanuló is olvas, mert segíti őt tanulmányaiban
Megszűnése pótolhatatlan vesztesége lenne kultúránknak.
"
BBC, Panoráma:
A román kivándorlás problémái
" A román kormány
statisztikái szerint 200 ezer ember hagyta el Romániát úgy, hogy
olyan útlevelet, kérvényt vett, amelyik végleges elmenésre volt
kérve. Tehát az ő számuk 200 ezer és ezen kívül mondjuk 20 ezer -
mondják ők -, akik elmentek úgy, mint turisták és nem jöttek vissza.
Elképzelhető abból, amit én tapasztaltam Romániában, hogy ez a
második szám, ez teljesen irreális, mert például azt mondták nekem
Szeben körüli falvakban az ottani német vezetők, hogy a legtöbb
német és nagyon sok német hagyta el Romániát az idén, egyszerűen úgy,
hogy kért egy turisztikai útlevelet és felült a kocsira
és elment. "
|
|
|
|
|
|
|
A kárpótlási törvénytervezetről
|
-------------------------------
München, 1990. december 5. (SZER, Magyar híradó) - Megszületett a kárpótlási törvénytervezet, amely egységes kárpótlási rendszert javasol akár a földtulajdont, akár egyéb magántulajdont ért sérelem ellensúlyozására. A tervezet összekapcsolja a kárpótlást és az államii tulajdon privatizációjának ösztönzését. A törvényjavaslaton Farkas Péter segít kiigazodni, először is a szavak jelentését tisztázva:
- Mindenekelőtt tisztázzunk egy félreértést: a törvényjavaslat nem kártérítésről, hanem kárpótlásról intézkedik. Itt nem különböző jogi kifejezésekkel való játszadozásról van szó, hanem lényegi különbségről. A kártérítés azt jelenti, hogy az anyagi sérelmet szenvedett személynek, vagy halála esetén hozzátartozójának teljes kártérítést biztosítanak a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.
A jelen esetben viszont a törvényjavaslat kárpótlás fogalma minden szempontból kevesebb, mint maga a tényleges kár. Elsősorban azért kevesebb, mert a kárpótlás mértéke tulajdoni tárgyanként, és ez lehet ingó vagy ingatlan, és személyenként nem haladhatja meg az ötmillió forintot. Ezen értékhatáron belül a törvényjavaslat azt az elvet követi, hogy minél nagyobb kára volt valakinek aránylagosan annál kevesebb kárpótlást kap.
Ha tehát valakinek 1949 június 8-ikát követően mai értékben számítva mondjuk 100 ezer forint alatti vagyoni kára keletkezett, akkor ezért 60 százalékos kárpótlást kap. Ha a kárérték 100 ezer forintnál magasabb, akkor a kárpótlás százalékban számítva kisebb, mert ha a kár 100 ezer és 300 ezer forint között van, akkor a kárpótlás 60 ezer forint, plussz a 100 ezer forinton felüli rész 40 százaléka. (folyt.)
1990. december 5., szerda
|
Vissza »
|
|
- A kárpótlási törvénytervezetről - 1. folyt.
|
A törvényjavaslatban részletes és bonyolult szabályok vannak az értékhatárokról, és arról is, hogy egy évtizedekkel ezelőtti vagyontárgy értékét hogyan lehet mai árakon kifejezni. A kárpótlás azonban nemcsak hogy kevesebb, mint a kártérítés, hanem az ellenszolgáltatás formája is más. Míg a kártérítés leggyakoribb formája a pénz, addig most a károsultak se pénzt nem kapnak, sem az eredeti vagyontárgyukhoz nem juthatnak hozzá.
A törvényjavaslat kárpótlási jegyről beszél, amely a kormány szándékai szerint az állami tulajdon privatizációját segíti. Ez a kárpótlási jegy tulajdonképpen egy speciális értékpapír, amely kamatozik, bemutatóra szól és átruházható. Az értékpapíron az állammal szemben fennálló követelés névértéke szerepel.
Ez a kárpótlási jegy az állami tulajdon privatizációja során értékesítendő vagyontárgyak, részvények, vagy pedig üzletrészek megvásárlására használható. Az ilyen jellegű felhasználást azonban a kormány a következő öt éven belül évente maximum hat hónapra felfüggesztheti. A kormány így akarja megakadályozni a kárpótlási jegyek gyors elértéktelenedését.
Nagy kérdés azonban, hogy ez sikerülni fog-e, ugyanis feltehetően sokan mielőtt pénzhez szeretnének jutni, s ha nagy a kínálat, akkor az árak jóval a névérték alá zuhanhatnak - ha egyáltalán lesz vevője ezeknek a kárpótlási jegyeknek. Másfelől az államháztartás helyzetének ismeretében alaposan feltehető, hogy a nyereséges állami cégeket a kormány igyekszik készpénzért eladni, és a kárpótlási jegyek tulajdonosai kénytelenek lesznek beérni a gyengébb vállalatok bizonytalan értékű részvényeivel. (folyt.)
1990. december 5., szerda
|
Vissza »
|
|
- A kárpótlási törvénytervezetről - 2. folyt.
|
A kormány tehát a törvényjavaslattal kettős célt követett: valamit adni akart a károsultaknak, vagy közvetlen leszármazottaiknak és egyúttal részt kívánt adni a privatizációnak. Ez a kettős célkitűzés azonban nehezen illeszthető össze egyetlen törvényben. Szükség lenne egy átfogó homogén, privatizációs törvényre, és ettől teljesen függetlenül egy, a sérelmeket valóban orvosló törvényre. ++
1990. december 5., szerda
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|