Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › december 04.
1989  1990
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1990. december
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Kárpótlási Hivatal közleménye

"Felmérés céljából adatlapok készültek azok részére, akik - a 34/1990 (III. 28.) sz. Országgyűlési Határozatban foglaltak szerint - az 1938 és 1945 közötti időszakban faji, vagy nemzetiségi hovatartozásuk, nácizmus elleni magatartásuk miatt szenvedtek sérelmet. Az érdekeltek az adatlapot a Kárpótlási Hivatal ügyfélszolgálatánál (Budapest, VII. Kürt u. 6.), a Magyar Izraeliták Országos Képviselete (Budapest, VII. Síp u. 12. sz. alatti) székházának portáján, a Nácizmus Üldözöttei Bizottságánál (Budapest, V. Szabadság tér 16.), továbbá a Munkaszolgálatosok Országos Egyesületének Szombathelyen, Kaposváron, Szegeden, Debrecenben, Miskolcon, Salgótarjánban, Pécsen és Nyíregyházán működő tagozatainál vehetik át. "
Amerika Hangja, Esti Világhíradó:

Interjú Teller Edével

"1990 egy egészen különös év volt sok meglepetéssel, sok kihívással, sok nehézséggel és lehetőséggel. Ami talán a figyelmet most eltereli Magyarországról, vagy Kelet-Európáról Amerikában az legalább annyira az orosz helyzet, mint a helyzet Irakban. Ami Oroszországban történik, az egy nagy változás, ami a lehető legközvetlenebb formában befolyásolja Amerika jövőjét és a világ jövőjét. Egy óriási birodalom feloszlásban van. Talán egy teljesen mélyreható változásban van, talán visszaesik valamilyen formájú diktatúrába. Hogy az emberek zömének - például Amerikában - ez jár az eszében, az egész világos. "

Felcím: Félmilliót egy Ladáért? Főcím: A MERKUR egy lesz a sok közül


Budapest, 1990. december 4. Kedd (MTI-Press)

Közismert, hogy január 1-jétől a volt szocialista országokkal
való kereskedelemben áttérünk a dollárelszámolásra. Ennek egyik
következménye, hogy valószínűleg kevesebb kocsi érkezik hazánkba
1991-ben, és a keleti márkák valószínűleg jóval drágábbak lesznek,
mint eddig. Hogy mennyivel, azt még mindig nem tudni, csak
találgatni lehet. Az elmúlt években monopolhelyzetben lévő MERKUR
importosztályának vezetőjével, Németh Györggyel beszélgettünk a
személygépkocsi-kereskedelem jövő évi lehetőségeiről, valamint a
MERKUR elképzeléseiről.
    - A mi becslésünk szerint jövőre körülbelül 130-150 ezer új
gépkocsi adható el a hazai piacon, ezen belül a MERKUR 90-100 ezer
autó forgalmazását célozza meg - mondja Németh György. Az a
szándékunk, hogy a MERKUR bizonyos típusok kizárólagos forgalmazását
kezdje meg. Elképzelhető például, hogy egy-két éven belül alakul
majd egy LADA-részvénytársaság, amelybe a gyártón kívül a MERKUR is
beszáll. Ez az rt. foglalkozna ezután a Ladák beszerzésével,
forgalmazásával, és a szervízhálózat kiépítésével Magyarországon.
Jövőre a MERKUR szerepe várhatóan nő az alkatrész-kereskedelmen
belül is. 1991-ben - deviza hiányában - a kereskedelmi kacsolatokban
meghatározóak lesznek az úgynevezett gyártási együttműködések; tehát
áruért áruval fizetünk. A korábbi államközi megállapodások
megszünnek, a hangsúly áttevődik a közvetlen vállalati
kapcsolatokra.
    Hamarosan dönt egyébként a kormány a személygépkocsi-forgalmazás
jövő évi rendjéről, és tudomásunk szerint két változat van: vagy a
teljes liberalizálás, vagy pedig bizonyos kontingens meghatározása,
tehát egyfajta kötött keretgazdálkodás fenntartása. A MERKUR a
teljes liberalizálást veszélyesnek tartja, ugyanis olyan tulkínálat
alakulna ki az országban, mint amilyen korábban a szórakoztató
elektronikában volt. Nem beszélve arról, hogy bizonyos típusoknál
hiányozna a szervízhálózat, így a gépkocsik fenntartása az eddiginél
is többe kerülne.
    - Megkötötte már jövő évi szerződéseit a MERKUR, és mit lehet
mondani az árakról?
- Vannak már megállapodásaink és előszerződéseink is. (folyt.)



1990. december 4., kedd 13:37


Vissza »


MERKUR 2. rész


Konkrét szerződéseket azokkal a keleti gyártókkal kötöttünk,
ahol tudjuk, mit szállítunk az autókért cserébe. Például ilyen a
Maruti, a Zastava, és gyakorlatilag a LADA-import egy része is már
biztos. Szintén fixnek tekinthető a Polski 126-osnál bizonyos
hányad. Ezeknél megvan a megfelelő áruellentételezés. Az
előszerződéseknél pedig az a helyzet, hogy még meg kell keresni,
milyen árukat tudunk szállítani. De 90-100 ezer autó árukkal történő
ellentételezését valószínűleg nem lehet megoldani, ezért várjuk a
kormány döntését, amely meghatározza a jövő évi autókereskedelem
pénzügyi kereteit is. Január 1-jétől a beszerzési áraink 30-80
százalékkal nőnek. Ha megmarad a jelenlegi árképzési mechanizmus -
tehát, ha nem változnak a vám-, az illeték-, és a forgalmiadó-tételek
- akkor egy LADA ára január 1-jétől 400-500 ezer forint körül lenne.
Ugyancsak változik az ár - mégpedig felfelé -, ha például
leértékelik a forintot. /Ez pedig jövőre a tervek szerint legalább
15 százalékban megtörténik. - szerk. megj./ A legkedvezőbb esetben a
MERKUR-nál jövőre a gépkocsiárak "csak" 40 százalékkal emelkednek.
    - Mennyi a MERKUR árrése?
    - A beszerzési ár 4,3 százaléka. A cég haszna azonban kevesebb,
mint 1 százalék. Azoknál a típusoknál, ahol előjegyzésre
történik majd az értékesítés, a vállalat árrésváltozást nem tervez.
Ahol azonban a készletezési költségek növekednek, ott valószínűleg
emelkedik majd.
    - Ön szerint hogyan alakul jövőre a gépkocsik iránti kereslet
Magyarországon?
    - A gépkocsik iránti fizetőképes kereslet jövőre becslésünk
szerint közel 40-45 százalékkal esik vissza. Ennek nemcsak a
megnövekedett fogyasztói ár lesz az oka, hanem az is, hogy január
1-jével jelentősen emelkedik az autók fenntartási költsége is. Úgy
véljük, a vásárlóerő szintén megoszlik majd. Valószínűsíthető, hogy
a drágább, nyugati kocsik iránt megmarad a stabil, szűk kereslet.
Reméljük azonban, hogy lesz kereslet az 500 ezer forint körüli
keleti autókra is. Ezt a vásárlóréteget szeretné a MERKUR megnyerni
magának.
    - Hogyan alakítja a MERKUR jövőre piaci stratégiáját?
    - Cégünk piaci stratégiája jövőre a megbizhatóság és a garancia
irányába tolódik el. A jelszavunk az lesz, hogy a nálunk vásárolt
gépkocsira mi garanciát adunk, és ezzel kívánjuk felvenni a versenyt
a piacon a többi gépkocsi-forgalmazóval. (folyt.)



1990. december 4., kedd 13:38


Vissza »


MERKUR 3. rész


Gondolunk például arra, hogy az egyéves garancia legyen
kilométerkorlátozás nélküli. Szeretnénk a kötelezően előírtakon
felül többletszolgáltatást is nyújtani az autókra, például további 2
éves korlátozott garanciát.
    - Mi történik a MERKUR-nál jelenleg nyilvántartott közel 200
ezer gépkocsi-előjegyzéssel?
    - Naponta közel 300-350-en mondják fel előjegyzésüket. Arra
számítunk, hogy az év végéig 180 ezerre csökken az előjegyzések
száma, jövőre pedig tovább apad. Új előjegyzéseket már nem veszünk
fel. A régi lista pedig elfogy majd lassan, hiszen vagy megkapják
az érintettek az autót, vagy pedig visszamondják az előrendelést,
1992-ben valószínűleg már nem lesz a pénzintézeteknél
gépkocsielőjegyzés.
    - Mik a teendőik azoknak, akik jövőre a MERKUR-nál, mint az
egyik gépkocsi-forgalmazónál szeretnének autót venni?
    - Először is az előjegyzéses vásárlóinkat elégítjük ki. Ha ezek
elfogynak, akkor piaci helyzet lesz, tehát a felkínált készlet
erejéig értékesítjük az autókat. (MTI-Press)



1990. december 4., kedd 13:39


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD