|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Magyar-szovjet kereskedelmi forgalom ,91 (1. rész)
|
1990. november 23., péntek - Számos nyitott kérdésre
sikerült választ kapni a magyar-szovjet gazdasági és kereskedelmi
kapcsolatok jövőjét illetően - mondotta kétnapos moszkvai
tárgyalásainak eredményét összegezve, pénteki, hazaérkezését
követően tartott sajtótájékoztatóján Berényi Lajos, a Nemzetközi
Gazdasági Kapcsolatok Minisztériumának helyettes államtitkára.
Berényi Lajos és Alexej Kacsanov, a szovjet Össz-szövetségi, Külgazdasági Minisztérium államtitkára parafálták azt a megállapodást, amely rögzíti az 1991-ben kölcsönösen szállítandó áruk listáját, tartalmazza azoknak a termékeknek a mennyiségét is, amelyeket a két ország kész eladni egymásnak, illetve vásárolni egymástól. A listát úgy alakították ki, hogy a szovjet szövetségi kormány rendelkezésére álló valutakeretet ne lépje túl. Eszerint az indikatív (ajánlási) listán oldalanként másfél milliárd dollár értékű áru szerepel. Az idei, várhatóan mintegy 7,5 milliárd rubeles forgalomnak ez körülbelül 40 százaléka.
Elvileg 7 milliárd dollár értékű is lehet a jövő évi forgalom - mondotta Berényi Lajos - a köztársaságokkal ugyanis lehetőség van külön megállapodásokra, s mind a magyar, mind a szovjet vállalatok mindenféle kötöttség nélkül megállapodhatnak egymással kölcsönös áruszállításokban. Az NGKM már tárgyalt egyebek közt az orosz, az ukrán, az üzbég és a belorusz köztársaságok illetékeseivel.
A központi lista szerint - a magyar partnerek meglepetésére - a szovjetek 50 százalékban gépipari termékeket szeretnének vásárolni, élelmiszereket azonban nem soroltak fel. Élelmiszer-igény a Szovjetunióban természetesen lenne, de a magyar exportőröknek számolniuk kell a nyugat-európai konkurenciával. Várakozáson felül, 400 millió dollár értékben szeretnének a szovjet partnerek jövőre magyar gyógyszereket vásárolni. Igényt tartanának 300 millió dollár értékben Ikarus autóbuszokra és ezekhez 150 millió dollár értékű alkatrészre is.
Az indikatív listán felsorolt energiahordozók mennyisége igényeinknél lényegesen kevesebb. Villamosenergiából 11 milliárd kilowattórát, földgázból 5,2 milliárd köbmétert, olajból mindössze 1 millió tonnát ajánlottak fel. Úgy vélik, hogy a magyar vásárlók a köztársaságoktól további 2,5 millió tonna olajat tudnak vásárolni megfelelő árufedezet ellenében, de tiszta szabaddevizás szállításra is van hajlandóság. (folyt.köv.)
1990. november 23., péntek 17:13
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|