|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - harmadik munkanap (12. rész)
|
Eddigi információink szerint 2 hét alatt több mint 15 millird forintnyi lakáshitelt fizettek vissza. A tömeges visszafizetés természetesen hosszú távon csökkenti a költségvetés terheit, de növeli a folyó esztendő várható hiányát. Tételesen elszámolni mindezzel majd csak a zárszámadás keretében lehet. A pénzügyminiszter arról tájékoztatta az Országgyűlést, hogy a 45 százalékos kedvezményt 25 százalékra csökkentik. A jövő évi költségvetés bevételei következetesen tükrözik az elmúlt ülésszakon hozott adótörvények hatásait. Ennek eredményeként a nyereségcentralizáció 5,3 százalékkal mérséklődött, a vállalkozói kör nyereségelvonása 50 százalék alá, 47,2 százalékra csökkent. A kedvezményekkel, mentességgekkel együtt a vállalkozói szférában az átlagos adókulcs 35 százalék. Mindez azt jelenti, hogy 11-12 százalékos nyereségdinamika, illetve 16 százalék körüli bérnövekedés esetén a vállalkozói kör több mint 40, a lakosság több mint 20 milliárd forinttal kevesebb adót fizet jövőre, mint ebben az esztendőben. Ez a 60 milliárdos felhasználható jövedelemtöbblet jelentősen csökkenti a magyar adórendszer teljesítményfékező hatását, növeli vállalkozásélénkítő effektusait. Más eszközökkel, így a hitelszféra és a különböző befektetési alapok erőforrásaival együtt ez az adó-, illetve költsévetési politika három területen komoly kitörési, növekedési esélyeket kínál a vállalkozó szférának. Ezek: a konvertibilis export termelés bővítése, az egyéni és társas vállalkozások gyarapodása, valamint a munkahelyteremtő és bővítő vállalkozások kedvezőbb feltételei. Néhány vállalkozói kör kevesli a jelentős, területükön több mint 15 százalékos adócsökkentés mértékét. Nincs igazuk, hangsúlyozta Békesi László. A parlamenti döntés - még ha kompromisszumokon alapult is - nagy jelentőségű, óriási erőforrásokhoz juttatja a vállalkozókat. A csökkenő szocialista külkereskedelmi áruforgalom miatt természetesen lényegesen mérsékeltebbek e forgalom pénzügyi hídjai is. Kevesebb a rubel támogatás és kevesebb a szocialista import alacsonyabb ára miatt fizetendő elvonás is. A költségvetés nehéz helyzete miatt nem lehet csökkenteni 1990-ben a kereskedelmi vámok általános szintjét. Sor kerülhet kisebb kiigazításokra, a legalacsonyabb és legmagasabb vámkulcsok közelítésére, de a kereskedelmi vámszint általános mérséklése csak 1991-től lehetséges. A költségvetés kiadási előirányzatai rendkívül erőteljes takarékossági kényszert közvetítenek a közkiadások szférájában, a költségvetési intézmények területén. (folyt.köv.)
1989. december 20., szerda 12:43
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|