Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

Az Országgyülés terv- és költségvetési bizottságának ülése (3. rész)

Példaként említette: míg a lengyel megállapodásban csaknem 20
százalékos reálbér-csökkenést irányoztak elő, addig nálunk ez két
százalék. Békesi László a valutaalap követelményei között sorolta
fel, hogy ugrásszerű egyensúlyjavítási pozíció szükséges, a belső
államháztartásban pedig nem hiánynak, hanem szerény mértékű
szufficitnek kell kialakulnia. Ezt a követelményt viszont egy
esztendő alatt lehetetlen megalapozni, mivel olyan óriási mértékű
kiadáscsökkentést jelentene, amely valószínűleg jónéhány terület
működésképtelenségét eredményezné jövőre. Így sikerült megegyezni a
10 milliárdon belüli hiányban, emellett viszont szufficitesnek kell
lennie a társadalombiztosításnak, továbbá a tanácsi pénzalapok
teljes körére fedezetet kell biztosítani. Az IMF 50 milliárdos
támogatáscsökkentést ajánlott, de a valutaalap az eddigi tárgyalások
eredményeként el tudja fogadni a 40,6 milliárdot is, ha az
megvalósítható. A legkritikusabb pont a lakástámogatások
csökkentése, amely a lakóház-fenntartás és a kedvezményes
hitelkamatok dotációját érinti.

    Békesi László kitért arra is: mi történik, ha az Országgyűlés
elveti a költségvetést. Rámutatott: olyan ex-lex állapot alakul ki,
amelynek kezelésére kétféle megoldás lehetséges; ebben az érvényben
lévő állami pénzügyekről szóló törvény széles körő szabadságot ad a
Parlamentnek.

    Az egyik, hogy a gazdálkodás teljes körűen az idei költségvetés
szabályai szerint folytatódik, a Parlament pedig ennek megfelelő
döntéseket hoz a decemberi ülésszakon. Ez konkrétan azt jelenti: fel
kell függeszteni a január elsejétől tervezett változások
bevezetését, valamint a kormányt érintő végrehajtási intézkedések
megvalósítását; hatályon kívül kell helyezni a novemberi parlamenti
ülésszakon jóváhagyott adótörvényeket. Teljes körű ár- és bérstopot
kell országosan elrendelni mindaddig, amíg az új kormány, illetve
Parlament az új költségvetést meg nem alkotja. Végül a
társadalombiztosítás körébe tartozó szolgáltatások - a nyugdíj, a
családi pótlék, és így tovább - az idei szinten maradnak.

    A másik változat az lehet, hogy az 1990-re már jóváhagyott
bevételekhez igazítják a költségvetés kiadásait. Ebben az esetben
március 31-ig lehet a költségvetést finanszírozni, azt követően
viszont összeomlik, illetve olyan drasztikus kiadáscsökkentést
kellene végrehajtani, amelyre valójában már a működésképtelenség és
az ezzel együtt járó teljes anarchia lenne a jellemző. (folyt. köv.)


1989. december 14., csütörtök 19:40


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD