Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

Katonai hírmagyarázónk írja: A korszakváltás dilemmái Európában (1. rész)

1989. november 5.vasárnap (MTI-Press) - Mostanában egyre több szó esik arról, hogy felül kellene vizsgálni, a megváltozott feltételekhez kellene igazítani azokat a kétoldalu szerződéseket, amelyeket a kelet-európai országok még évtizedekkel ezelőtt a Szovjetunióval, illetve egymással kötöttek. Ugyanígy megfontolás tárgyává kellene tenni, mi legyen az integrációs szervezetek (a KGST, különösen a Varsói Szerződés) jövője.

Az e körül folyó, nem egyszer éles nézetkülönbségeket ütköztető
viták korántsem lezártak, hiszen a világpolitikai és világgazdasági
korszakváltás kihívásaiból eredő problémákat távolról sem azonos
módon ítélik meg Keleten és Nyugaton. Abban nagyjából általános az
egyetértés, hogy a nemzeti és egyetemes biztonság mibenlétét
közvetlenül érintő, befolyásoló katonai-hadászati stablitilást
rövidebb-hosszabb távon mindenképpen meg kell őrizni. Ebben az
álláspontban az a reális felismerés jut kifejezésre, hogy mind
Kelet-, mind pedig Nyugat-Európában óriási átalakulások mennek
végbe, s hozzátehetnénk: nem is kevés kockázattal és egész sor
bizonytalansági tényezőt magában rejtő kérdőjellel. Senki sem tudná
pontosan megjósolni, milyen előre nem látható fordulatokat és
buktatókat produkál majd ez a bonyolult folyamat.

    Napirenden van például az 1990-es évek első felében az egységes
nyugat-európai pénzügyi-gazdaság integráció tető alá hozása
(egyelőre nem világos, milyen katonapolitikai következményekkel). Ha
hinni lehet az előrejelzéseknek, ugyanerre az időszakra tehető a
szovjetunióbeli és a kelet-európai átfogó reformok elmélyülésének
,,kulminációs pontja,,. Nos, ebben a válságoktól sem mentes
periódusban minden azon múlik, hogyan lehet biztosítani a békés
átalakulás kölcsönös játékszabályainak betartását, szorosabbá tenni
az egymásrautaltság s a közös érdekek alapján álló kelet-nyugati
kapcsolatokat, fegyerzetkorlátozási-leszerelési tárgyalásokkal
szerves összefüggésben.

    Az máris szemmel látható, hogy a két szuperhatalom - a
Szovjetunió és az Egyesült Államok - érdekviszonyainak árnyékában
jelentősen kiszélesült mind a NATO, mind a VSZ tagországainak
mozgástere. Hogy ez a mozgástér meddig terjed és terjedhet, az
feltétlenül átgondolt, józan mérlegelést igényel. A kérdés az,
hogyan látja saját holnapját, létzésének perspektíváit az egyik
vagy másik államszövetség (a NATO és a VSZ). (folyt)


1989. november 5., vasárnap 13:19


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A korszakváltás dilemmái (2. rész)

Zbigniew Brzezinski, az ismert amerikai politológus
meggyőződéssel vallja, hogy a nagyobb szabású kelet-nyugati
kompromisszumok sem bonthatják meg az európai status quot és a
politikai-katonai egyensúlyt. Véleménye szerint a kontinentális
biztonságot nem erősítené meg a Varsói Szerződés egyoldalú
feloszlatása, vagy a két szembenálló politikai-katonai koalíciónak a
közeli vjövőben való megszüntetése. Ehhez feltehetően hosszabb út
vezet majd, de addig is, amíg egy ilyen fordulat bekövetkezik,
számos közbeeső akadályt kell leküzdeni Európa mesterséges
megosztottságának felszámolásában. Ez a megosztottság egyrészt
rendszerjellegű, másrészt például egy azonos nyelvet beszélő
földrajzi térség - az NSZK és NDK - népének életében fizikailag is
létező. Hogy miként lehet majd kettévágni ezt a gordiuszi csomót,
atekintetben pillanatnyilag senkinek sincs elfogadható megoldást
kínáló kész receptje. Miután mindkét állam a NATO, illetve a VSZ
,,harcérintkezési zónájában,, helyezkedik el, az egymás mellett
létezés, de még inkább egy lassú konvergáló folyamat mindenképpen
kényes biztonságpolitikai kérdéseket vet fel, közvetlenül érintve a
Szovjetunió és az Egyesült Államok érdekeit, de természetesen minden
európai ország biztonságérzetét is.

    Felmerül azután egy másik dilemma: Kelet-Európa és a Szovjetunió
egymáshoz való viszonyában meddig terjed és terjedhet az a ,,tűrési
határ,, , amely az egyes VSZ-tagállamok külpolitikai orientációját
is meghatározhatja. Úgy tűnik, a régebben emelt korlátok kezdenek
leomolni. A VSZ Politikai Tanácskozó Testületének legutóbbi
bukaresti ülésén - eltérően a korábbi ,,egyöntetűségtől,, - igen
markánsan a felszínre kerültek a nemzeti szuverenitás és
önrendelkezés különböző aspektusai, mindenekelőtt a belügyekbe való
katonai beavatkozást annak idején ,,megengedő,, Brezsnyev-féle
doktrínával összefüggésben.

    Ez a doktrína immár a múlté, akárcsak az egyenjogúságot csorbító
gyakorlat. A döntéshozatalban egyre inkább érvényesül a
demokratizmus elve, a továbbiakban azonban kiegészítő intézkedéseket
is kell tenni a szervezet mechanizmusának tökéletesítésére. A PTT és
a külügyminiszteri bizottság mellett példának okáért szükség lenne
egy olyan politikai koordinációs központ létrehozására, amely a
rendkívül dinamikusan módosuló nemzetközi helyzethez alkalmazkodva,
időben és szakszerűen készítené elő a testület állásfoglalásait,
javaslatait, főleg a leszerelés témakörében. Erről már javában
tartanak az eszmecserék és várható, hogy a PTT következő ülésén a
figyelem középpontjába kerülnek.+++

Serfőző László (MTI-Press)


1989. november 5., vasárnap 13:22


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD