Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

BM sajtótájékoztató az önkormányzati törvény koncepciójáról (2. rész)

Az önkormányzatok belső szervezetalakítási szabadságáról
elmondta: az önkormányzat szuverén joga, hogy szabadon alakítsa
szervezetét, illetve hogy eldöntse, milyen irányban és hova társul.
Minden településnek legyen lehetősége önkormányzatot választani s
önálló igazgatási szervezetet kialakítani. Községek társulásával, az
anyagi terhek megosztásával körjegyzőség is kialakítható.

    A különböző típusú önkormányzatok egymáshoz való viszonyáról
szólva kiemelte annak fontosságát, hogy az önkormányzatiság nem
viseli el az egymásnak alárendelt szerepet: a községi, városi,
megyei önkormányzatok nem működhetnek egymásnak hierarchikusan
alárendelten.

    A megyék jövőbeni működésére három változatot dolgoztak ki. Az
egyik elképzelés szerint, a közjogi önkormányzatként működő megye
összefogná és hatékonyan megjelenítené a települési érdekeket. Egy
másik megoldás szerint a helyi önkormányzatok a jogszabályban
meghatározott közjogi intézmények fenntartására megyei társulást
alakítanának. A harmadik elképzelés szerint a hivatali megyében nem
működne semmilyen választott testület. A megyei hivatal a kormány
kihelyezett szerveként csak államigazgatási feladatokat látna el.

    A törvény-koncepció szerint az állampolgárok jogaik gyakorlására
helyi képviselő testületet választanak, illetve egyes ügyekben
közvetlenül helyi népszavazással döntenek.

    Az önkormányzat vezetője és képviselője az elsődlegesen
településpolitikai feladatokat ellátó polgármester lenne. Az
önkormányzati hivatal vezetőjét - pályázat útján - a képviselő
testület nevezné ki.

    Az önkormányzatok gazdasági tevékenységéről elmondta: az
önkormányzat - a törvény által meghatározott keretek között -
költségvetésével önállóan gazdálkodna, szabadon rendelkezne
tulajdonával, emellett vállalkozási tevékenységet folytathatna és
adót állapíthatna meg. Szólt arról is, hogy az államnak vissza kell
adnia a város és a falu népének régi tulajdonát, a földet, a
közműveket, az intézményeket stb.

    Verebély Imre mondanivalójának végén hangsúlyozta: az
elképzelések szerint csak törvényi szintű szabályozások lennének
kötelező érvényűek az önkormányzatok számára, illetve ha az
önkormányzat törvényességet sérétene, akkor az állam a mainál
szigorúbb eszközökkel lépne fel ellene. (folyt.köv.)


1989. október 26., csütörtök 17:36


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD