|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
- Interjú Magyar Bálinttal - 2. folyt.
|
- Ezek szerint az SZDSZ programjából igen sok megvalósult. A gazdasági életből vett példából kitűnik, hogy azért van olyasmi, amiben nem ért egyet az SZDSZ, illetve az MSZMP máig is. Milyen más pontok vannak, ahol érezhető véleménykülönbség? - A politikai témák jó részében jelentős nézeteltérések vannak. Akár a választási rendszerre gondolunk, amelyben ugyan az MSZMP jelentős mértékben közeledett az SZDSZ által lefektetett és előadott választási koncepcióhoz, magyarul egy listás és egy egyéni választó kerület és választási rendszer kombinációjára épülő választási rendszerhez. Azonban az MSZMP létre kívánta hozni a köztársaság elnöki intézményét és meg akarta teremteni az alkotmánybíróságot, pont azt a két pontot, amelyet mi az eredeti alkotmánytervezetből a leginkább sérelmeztünk. Az alkotmánytervezetet, mint olyant feladta, beleegyezett abba, hogy arról az új parlament döntsön, de ezt a két hatalmi bunkert, amely jogi eszközökkel próbálja biztosítani hatalma egy részének átmentését, illetve számára nem tetsző fejlődés esetén a visszacsapás legális eszközeit, ezeket létre kívánja hozni. A köztársasági elnök személyére egy esetleges választás esetén már javaslatot is tett. Pozsgay Imre megnevezése pár nappal ezelőtt nem más, mint egy kísérlet az Ellenzéki Kerekasztal megosztására, hiszen a Magyar Demokrata Fórum vezetője, Bíró Zoltán ki is jelentette, hogy ő Pozsgay Imrét ideális köztársasági elnöknek tartja, és magát a köztársaság elnöki intézményét is elfogadja. Az SZDSZ élesen támadja az erős köztársaság elnöki intézményét, egy olyan köztársasági elnökét, amely rendkívüli állapotot is kihirdethet. Az SZDSZ erős köztársasági elnökkel szemben, amely - Franciaországtól és az USA-tól eltekintve - mindenütt diktatúrához vezetett, gyenge köztársasági elnököt kíván egy erős parlamenttel, és egy erős parlament ellenőrzése alatt álló erős kormánnyal. (folyt.)
1989. július 3., hétfő
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|