|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása
"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag
biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének
függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan -
a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie
függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem.
"
Amerika Hangja, Esti híradó:
Rabár Ferenc lemondása
"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon
meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy
állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a
döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem
tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben
sem érezhette magát túlzottan kompetensnek.
Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi
szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja,
amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de
amelyben egyelőre még nincs kormányegység.
Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy
gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az
adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő
hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is
beleszámítva.
Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó,
és nem két ember vitájáról."
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - második nap (22. rész)
|
Fodor Sándor (Fejér m., 5. vk.), a mezőszentgyörgyi Alkotmány Tsz ------------ elnöke azokkal értett egyet, akik a tulajdonviszony tisztázásának kérdéseiben a szövetkezet tagjaira, a községekben élőkre, ott dolgozókra bízzák a döntéseket. Óva intett attól, hogy a tulajdonosok keresése közben a szélsőséges véleményekre alapozva hibát kövessenek el. A tulajdon tisztázása azonban - szerinte - nem a legfontosabb kérdés. Emlékeztetett: annak idején sokan fondorlattal érték el, hogy kimaradjanak a tsz-ek szervezéséből. Volt olyan is, aki elhagyta azt a földet, amelynek karóját ő verte le 1945-ben, vagy éppen igazolást kért a tanácstól, hogy a földet ne kelljen bevinni, most meg az örököse sorba áll a föld tulajdonjogának megszerzéséért. Ez a példa is mutatja, hogy a tulajdonkeresést rendkívül óvatosan célszerű végrehajtani. Zarnóczi József (Budapest, 27.vk.), a Belügyminisztérium --------------- Mmenekültügyi Hivatalának vezetője szerint a törvénymódosító javaslat az egyeztetések során előnyére változott. Jól illeszkedik a reformfolyamatokhoz, s a földtulajdonviszonyok korszerűsítése révén elősegítheti a gazdaság és a gazdálkodás élénkítését. A képviselő azonban felhívta a figyelmet arra: szükséges, hogy a földvédelmi járulék fizetési kötelezettsége tovább oldódjon. Ez ugyanis jelentősen növeli a telekkialakítás és a lakásépítés költségeit. Indokolt tehát, hogy kiterjesszék a földvédelmi járulék alóli mentességet mindazokra, akik lakás vagy lakótelep céljára kívánják igénybe venni a mezőgazdasági hasznosítási területet. A magánszemélyek ingatlanszerzési korlátozásának feloldására vonatkozó javaslat - a képviselő szerint - összhangban áll a gazdaság dinamizálását szolgáló, a szektorsemlegességet célzó törekvésekkel. Ám ez a rendelkezés - mutatott rá - több következménnyel jár a településfejlesztés szempontjából. Elkerülhetetlen például, hogy az állami telkek használati és igénybevételi díjának rendszerét tovább korszerűsítsék. A mai rendszer ugyanis nem ösztönöz a racionális területgazdálkodásra. Olyan differenciált szabályozásra volna szükség, amely figyelembe veszi a terület tényleges értékét, az ott folyó tevékenység társadalmi hasznosságát. Fontolóra kellene venni azt is, hogy egységes ingatlan adórendszert vezessenek be, ugyanis ez alapot teremthetne a területgazdálkodás hatékonyságának javítására. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 16:25
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|