Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

Szakmai nap, üzletkötések a BNV-n - Az ipari miniszter a magyarországi személygépkocsi-gyártás esélyeiről (1. rész)

1989. május 19., péntek - Pénteken délelőtt folytatódott a szakmai napok rendezvénysorozata a tavaszi vásáron. Üzletkötésekről is érkeztek hírek, így a MOGÜRT 27 millió rubeles megállapodást írt alá lengyel partnerével, 220 csuklós Ikarus busz és 300 autóbusz-alváz idei exportjára. A MOGÜRT és a csehszlovák MOTOKOV 1,5 millió rubeles megállapodása alapján 27 nagy teljesítményű Tatra teherjárművet kapunk, ugyancsak ebben az évben. Szerződést kötöttek az indiai Maruti céggel is, így egy korábbi keretmegállapodás részeként szeptemberig újabb 330 kiskocsi érkezik az országba.

A BNV-n kiállító több számítástechnikai cég sajtótájékoztatót
tartott. Az NDK-beli Robotron cégnél elmondták, hogy a BNV-re olyan
géprendszereket hoztak el, amelyeket magyar vállalatokkal közösen
fejlesztettek ki. Látható többek között a Csepel Művekben már
alkalmazott nagy teljesítményű adatkommunikációs rendszer, valamint
a magyar Datacoop és a BHG, valamint a Robotron közösen kialakított
elektronikus áruházi pénztárgép-rendszere. Ez utóbbihoz a
felhasználói programot a Magyar Posta készítette.

    A Videoton és az egyesült államokbeli Novell cég közös
tájékoztatóján elmondták: ezentúl a székesfehérvári vállalat látja
el a neves konszern magyarországi képviseletét. Ez azért is
jelentős, mert hazánkban már ezer Novell számítástechnikai rendszert
alkalmaznak. További száz komplett rendszer behozatala engedélyezés
alatt áll az amerikai kereskedelmi minisztériumban.

    A Who,s Who svájci kiadó sajtótájékoztatóján bejelentették: új,
kétkötetes gazdasági és pénzügyi lexikonjukban 250 magyar vállalat
és 550 gazdasági szakember, illetve menedzser adatai is
megtalálhatók. A főleg üzletemberek körében népszerű kiadvány 2700
oldalán Európa 7500 legjelentősebb vállalata és 2600 menedzsere
mutatkozik be.


     x x x

    - A beruházási javak vásárán, csakúgy, mint minden más ilyen

rendezvényen a kiállítók igyekeznek legújabb termékeiket és
fejlesztéseiket bemutatni. Így van ez most is a tavaszi BNV-n, a
hazai iparvállalatok standjain. (folyt.köv.)


1989. május 19., péntek 16:03


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Szakmai nap, üzletkötések a BNV-n - Az ipari miniszter a magyarországi személygépkocsi-gyártás esélyeiről (2. rész)

A látvány azonban korántsem tükrözi a magyar gazdaság jelenlegi
kritikus állapotát, azt is mondhatnánk, hogy vállalatok vásári
részvétele sokszor elszakad a valóságtól - mondotta Horváth Ferenc
ipari miniszter az MTI-munkatársának, amikor az Országgyűlés ipari
bizottságának tagjaival együtt felkereste a BNV kiállítóit.

    A tárca vezetője szerint a mostani seregszemlén az egyik
legörvendetesebb az, hogy az ipari kiállítók egynegyede
kisvállalkozó, ami utal a gazdasági életünkben tapasztalható
változásokra. Többen közülük mint egy-egy nagyvállalat bedolgozói
vesznek részt a vásáron, közösen a partnerrel. A vállalkozók
bemutatóin lemérhető az importliberalizáció jótékony hatása is, mert
kiállított új termékeikbe és gépeikbe olyan korszerű elektronikai
egységeket szerelhettek be, amelyeket neves nyugati cégektől
vásároltak meg, mégpedig forintért. Ami általában a vásáron részt
vevő magyar vállalatok termékeinek műszaki színvonalát illeti, az -
a miniszter megítélése szerint - mérsékelt fejlődést tükröz.

    A szerkezetátalakítás eredményeinek vásári megjelenéséről szólva
Horváth Ferenc példaként hozta fel a Műszertechnika Szövetkezetet,
amely kisvállalkozásból nőtte ki magát, jelentős mérnökgárdával
rendelkező, külföldi vegyesvállalatokat létrehozó, s jól gazdálkodó
nagyvállalkozássá. A szövetkezet, a tönkrement elektronikai vállalat
megvétele után, gyorsütemű fejlesztéseket valósított meg, s most a
vásáron új versenyképes cikkeit mutatja be.

    Jó néhány magyar kiállító meghívta külföldi partnereit is a
BNV-re. Többen, mint a bajor gazdasági államminiszter, népes
üzletcsoporttal látogattak el a vásárra, közöttük volt a Siemens
több vezetője is; vegyesvállalatok alapításáról tárgyaltak, egyebek
között a magyar telefonhálózat-fejlesztés háttériparának
kialakítására. A vállalkozásokba több tízmillió márkás tőkét is
befektetnének.

    A BNV-vel kapcsolatban Horváth Ferenc elmondta, hogy az ilyen
jellegű vásárok helyett a jövőben sokkal inkább egy-egy ágazatot,
szűkebb szakmát felölelő kiállításokat kellene rendezni. A kissé már
búcsúzó félben lévő nagyvásárok költségesek a vállalatoknak, s
számukra általában nem kifizetődő a részvétel. Hibának bizonyulna,
ha az ilyen vásárok szerepe lenne sorsdöntő az iparvállalatok üzleti
munkájában; az ott kötött szerződések rendszerint amúgy is
létrejönnének, a vásári aláírások legfeljebb a jó kapcsolatok
ünnepélyes kifejezését jelentik. (folyt.köv.)


1989. május 19., péntek 16:10


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Szakmai nap, üzletkötések a BNV-n - Az ipari miniszter a magyarországi személygépkocsi-gyártás esélyeiről (3. rész)

A miniszter szólt a magyarországi gépkocsigyártás esélyeiről is.
Mint mondta, realitása inkább a különféle részegységek nagy sorozatú
előállításának van, semmint a gépkocsi-összeszerelésnek. Szó van
például egy autómotor-gyár Magyarországra való telepítéséről.
Szerinte 3-5 évig nincs sok esély a hazai gépkocsi-összeszerelés
megteremtésére, bár az arra vonatkozó, korábban megkezdett
tárgyalások nem szakadtak meg. A japán Suzuki-kocsik itthoni
szerelésének esélyei nem javultak az utóbbi időben, ráadásul az azt
előkészítő magyar vállalatokból és bankokból létrehozott konzorcium
tagjai gyakran cserélődnek. Ami a Skoda gyártásába való esetleges
bekapcsolódásunkat illeti, Horváth Ferenc elmondta: a magyar
vállalatok folyamatosan tesznek különféle részegységek gyártására
ajánlatokat a csehszlovák félnek, ám egyelőre árproblémák nehezítik
a megegyezést.

     x x x

    Szombaton és vasárnap nyitástól zárásig a közönség látogathatja
a tavaszi BNV-t. (MTI)


1989. május 19., péntek 16:11


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD