Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 29.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Pedagógusok Szakszervezete Elnökségének állásfoglalása

"... megengedhetetlennek tartjuk azt, hogy a központilag biztosított bérfejlesztés realizálása az önkormányzatok döntésének függvénye legyen; ennek elkerülése érdekében - 1990-hez hasonlóan - a költségvetési törvénynek kell a bérintézkedéseket elrendelnie függetlenül attól, hogy azok a normatívákba beépültek vagy sem. "
Amerika Hangja, Esti híradó:

Rabár Ferenc lemondása

"... korábban sem nagyon érezhette, hogy olyan nagyon meghatározó módon jelen lett volna a kormányban, hiszen Matolcsy állandóan bírálta őt a sajtóban, ráadásul rendszerint azután, hogy a döntések megszülettek. Beavatkozott olyan dolgokba, amelyek nem tartoztak rá. Szóval Rabár úr állítólag saját minisztériuma ügyeiben sem érezhette magát túlzottan kompetensnek. Az ellentétek persze csak másodsorban személyesek. Az elvi szembenállást az a hároméves gazdaságpolitikai koncepció generálja, amelynek meg kellene már régen határoznia az ország működését, de amelyben egyelőre még nincs kormányegység. Matolcsy György először a taxisblokád után jelentette ki, hogy gyorsító programra van szükség, radikális változásokra, az adórendszer gyors átalakítására, amit Rabár is elfogad, de ő hosszabb időt szánna erre, a szociálpolitika kiegyenlítő hatásait is beleszámítva. Nyilvánvaló tehát, hogy a kormányt megosztó dilemmáról van szó, és nem két ember vitájáról."

Autóálmaink és a valóság 2.

Szó sincs tehát jelentős nagyságú működő tőke behozatalának
lehetőségéről, évi 50 ezer autó összeszerelése pedig a világ más
tájain sem szokott nyereséget hozni. A legújabb hírek szerint a
Suzuki már nem vállalná e lefutóban lévő modell nyugat-európai
exportját (a 800 köbcentiméteres Suzuki Altóról van szó), így
legfeljebb a Suzuki Swift összeszerelésén gondolkozhatunk. Ez
viszont 450 ezer forintnál aligha lehetne olcsóbb, pedig csak 1000
köbcentiméteres. Igaz, ha a termelés felét exportálják, egy-két évig
a maradék még ennyiért is elkelne a belföldi piacon.

    Gazdaságossá azzal válna a Suzuki együttműködés, ha némi japán
tőkével és japán technológiával egy-két részegységet és számos
alkatrészt itthon állítanánk elő, méghozzá olyan sorozatnagyságban,
hogy az elképzelt összeszerelőüzem igényein túlmenően a Suzuki -
vagy akár más cég - saját szükségletre vásároljon belőlük. Erre
vonatkozó konkrét együttműködési javaslat azonban még nincs.

    De miért nem elég, ha piacképes alkatrészeket, részegységeket
gyártunk, s azok ellenében importálhatnánk kész autókat? Sokak
szerint ez lenne a legésszerűbb fejlesztési módszer, s ha majd olyan
sokféle részegységet gyártunk itthon, hogy megéri a kész autók
összeszereléséhez hiányzó többi részegység importja, akkor kellene
csak, mintegy utolsó lépésként esetleg egy összeszerelő üzemet is
építeni. Addig is minden alkatrészt keményvalutáért kellene behozni,
s ha lenne rá devizánk, már rég nem lenne gond a hazai autóellátás.

    A szomszédos Ausztria kitünően el van látva gépkocsikkal, pedig
"csak a fontosabb részegységeket gyártja - igaz, maga a General
Motors-szal épített sebességváltó-és motorgyár mintegy 9,7 milliárd
schillingje - kereken 45 milliárd forintba - került. (A beruházásba
a GM 2 milliárd schillinggel szállt be.)

    Nálunk viszont egyelőre az a 9 milliárd forint sem akar
előkerülni, ami a Szovjetunióval körvonalazódó
Zaporozsec-kooperációhoz kellene. Ipari becslések szerint ennyibe
kerülne egy sebességváltógyár létesítése, s további 3-4 milliárd
forintért hozhatnánk létre azokat az üzemeket, amelyek termékeivel
évi 50 ezer új típusú Zaporozsecet - Tavriját - ellentételezhetnénk.
Ezek az összegek azonban sehogy sem látszanak előkerülni. (folyt.)


1989. január 12., csütörtök 14:11


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD