|
|
|
|
Készülnek az első marsjárók
|
Seattle, 1990. november 27. kedd (MTI-Panoráma) - Harminc
évvel azután, hogy az első földiek holdjárón poroszkáltak bolygónk
legközelebbi égitest-szomszédján, megismétlődhet az esemény, de már
egy újabb nemzedék szereplőivel. Nemcsak Jim Irwin és Dave Scott
űrhajósok lennének túlkorosak az újabb kozmikus bravúrhoz, hanem
holdjárójuk is. Az újabb jármű várhatóan ismét Boeing gyártmány
lesz.
Az Egyesült Államok űrhajózási hivatalától, a NASA-tól húsz évvel az első Holdraszállás után, tavaly augusztusban kapta a megbízást a Boeing, s pár hete elkészült az új terepjáró tanulmányaival. A modell 1999-re lesz üzemképes, s két változatban készül el. Megépítésében könyebb dolga lesz a mérnököknek, mint huszonvalahány éve volt, hiszen már van tapasztalati alap, ugyanakkor számos új igény is felmerült.
A NASA tervei szerint 2001-ben kezdi meg egy Holdbázis építését, s az első két "fuvar" emberek nélkül valósulna meg. Így az új holdjárók közül az első "fecskék" földi távirányítással tennék kerekeiket a Holdra. "Embertelenül" kecmeregnek majd ki az űrhajóból, rakodnak-pakolnak és belefognak a bázis terepmunkáiba, mondhatni felvonulási épületeinek előkészítésébe. Ezek a holdjárók nyomáskiegyenlítő rendszer nélkül épülnek meg, testük alumíniumból lesz, akkumulátoraik révén a bázistól csaknem 60 kilométerre távolodhatnak el újratöltés nélkül. Élettartamukat 15 évre tervezik.
A nyomáskiegyenlítő rendszerrel is felszerelt holdjárók jóval nagyobbak lesznek mint távirányítású társaik. A bázistól sokkal messzebbre, akár ezer kilométerre is elportyázhatnak majd bennük az űrhajósok. Küldetésük időtartama fél év is lehet, annyi tartalékot halmozhat fel az ember.
A NASA várhatóan 1993-95 között ad majd végleges megrendelést a Boeing cégnek az új holdjárókra, amelyekből nem kizárt, hogy idővel a Marsra is (el)jut néhány példány. Persze, lehet, hogy ezek a harmadik nemzedékhez tartoznak majd, s az 1999-es modellek közül egy prototípus addigra már múzeumban lesz. Méltó helye mindenesetre megvan: Seattle-ben, a Boeing cég "fővárosában", a repülési múzeumban egy 1969-es gyártmányú moonrover mellett, amely már 21 éve példázza megdöbbentően, milyen gyorsan lesz a jövőből múlt. +++
Wágner B. György (Seattle), MTI-Panoráma
1990. november 27., kedd 14:43
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|