|
|
|
|
|
|
|
|
Amerika Hangj, Esti híradó:
Magyar piac Ausztriában
"Az egyik csehszlovák gazdasági lap szomorúan állapítja meg, hogy
Magyarország már nem csupán paprikát és paradicsomot exportál, hanem
gépeket is, míg Csehszlovákia megszűnt fejlett ipari ország lenni. A
bécsi szakértők ennek okát abban látják, hogy a Magyarországon már
sokkal régebben megindított gazdasági átalakulásnak most látható
eredménye van. Íme néhány adat:
Az elmúlt évtizedekben - 1970 és 1989 között - a csehszlovák
gépi termékek exportja Ausztria felé 27,8 százalékról 20,1
százalékra esett vissza. Ugyanebben az időszakban Magyarország
Ausztria felé irányított gépipari exportját 28,9 százalékról 31,5
százalékra tudta megemelni. Igaz, az elmúlt 20 évben Csehszlovákia
az Ausztriával folytatott kereskedelemben majd mindig felesleget ért
el, azonban csak azáltal, hogy egyre növelte a nyersanyag-
szállítást, egyidejűleg csökkent a kész- és félkész áruk szállítása.
"
|
|
|
|
|
|
|
BKV-sajtótájékoztató (1. rész)
|
1990. január 22., hétfő - A BKV járművei január 23-án,
kedden, a szokásos hétköznapi munkarendtől eltérően, két órával
később indulnak hajnalban-reggel, a vállalat dolgozóinak sztrájkja
miatt - jelentették be hétfőn a BKV sajtótájékoztatóján. Mint
ismeretes, a sztrájkra azért kerül sor, mert a közlekedési ágazat az
elmúlt évek során mintegy 20 százalékos bérelmaradásba került más
termelői ágazatokhoz képest, s ennek kompenzálását követelik a
dolgozók. Emellett 1990-től a kormány által deklarált 20 százalék
körüli inflációs rátának megfelelő, úgynevezett követő
bérmechanizmusra is igényt tartanak.
Zahumenszky József vezérigazgató szólt arról, hogy a vállalat vezetése nem tartja időszerűnek a dolgozók sztrájkját, mivel még folynak a tárgyalások a KÖHÉM, a Fővárosi Tanács és a BKV illetékesei között. Egyébként a vezérigazgató felhívásban fordult a vállalat dolgozóihoz a sztrájk későbbi időpontra halasztása érdekében.
A vállalat szakszervezeti bizottságának képviselői hangsúlyozták, hogy nem a szakszervezet, hanem a dolgozók szervezték a január 23-i sztrájkot, mivel az elmúlt három hónapban felvetéseikre nem kaptak számukra elfogadható magyarázatot. A mai helyzet - amikor a BKV számos szempontból (bér, gépppark, fluktuáció) kedvezőtlen körülmények közé került - nem tartható tovább. Erre kívánják felhívni a sztrájkkal az illetékesek és a társadalom figyelmét.
A vállalat gazdálkodásáról Zahumenszky József elmondta, hogy 1989-et az előzetes adatok szerint 14,7 milliárd forintos árbevétellel, 14,5 milliárd forintos kiadással teljesítették. Ezt az eredményt a negyedik negyedévben erősen visszafogott forgalmi teljesítmények, és a fenntartási költségráfordítások alacsony szinten tartása tette lehetővé. 1990-ben a vállalat 16 milliárd forintot is meghaladó tervezett kiadással számol. Várhatóan azonban kiadásaik tovább növekednek majd, mivel a tervszám nem tartalmazza például a gázolaj árának legújabb, 31 százalékos növelését. A február 1-jétől bevezetendő megemelt viteldíjak mintegy 27-28 százalékban fedezik a vállalat költségeit. A Fővárosi Tanács által január 23-án - feltehetően - megszavazandó 800 millió forintos többlet-támogatással, illetve a tarifaemelés 1,3 milliárd forintos bevételével szemben áll a béremelés, az étkezési hozzájárulás és a növekvő energiaköltség. (folyt.köv.)
1990. január 22., hétfő 18:55
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|