|
|
|
|
|
|
|
|
Amerika Hangj, Esti híradó:
Magyar piac Ausztriában
"Az egyik csehszlovák gazdasági lap szomorúan állapítja meg, hogy
Magyarország már nem csupán paprikát és paradicsomot exportál, hanem
gépeket is, míg Csehszlovákia megszűnt fejlett ipari ország lenni. A
bécsi szakértők ennek okát abban látják, hogy a Magyarországon már
sokkal régebben megindított gazdasági átalakulásnak most látható
eredménye van. Íme néhány adat:
Az elmúlt évtizedekben - 1970 és 1989 között - a csehszlovák
gépi termékek exportja Ausztria felé 27,8 százalékról 20,1
százalékra esett vissza. Ugyanebben az időszakban Magyarország
Ausztria felé irányított gépipari exportját 28,9 százalékról 31,5
százalékra tudta megemelni. Igaz, az elmúlt 20 évben Csehszlovákia
az Ausztriával folytatott kereskedelemben majd mindig felesleget ért
el, azonban csak azáltal, hogy egyre növelte a nyersanyag-
szállítást, egyidejűleg csökkent a kész- és félkész áruk szállítása.
"
|
|
|
|
|
|
|
A Vasutasok Szakszervezete mozdonyvezetői tagozatának
közleménye (1. rész)
(OS)
|
1990. január 15., hétfő - A Vasutasok Szakszervezete mozdonyvezetői tagozatának ügyvivő bizottsága szükségesnek tartja, hogy összefoglalja és a nyilvánosság elé tárja a mozdonyvezetők követeléseiről folytatott érdekvédelmi tárgyalások és a mozdonyvezetői figyelmeztető sztrájk tapasztalatait, valamint értékelje a mozdonyvezetők fellépésével kapcsolatos különböző véleményeket és reakciókat.
1. Mindenekelőtt leszögezi, hogy a mozdonyvezetői követelések nyomatékosítására a figyelmeztető sztrájkot a tagozat küldöttközgyűlése a saját szuverén döntése alapján hirdette meg. Megállapítja, hogy a figyelmeztető sztrájk szervezetten, fegyelmezetten, az érintettek teljes körű részvételével zajlott le. A sztrájk megmutatta, hogy a mozdonyvezetők egységes, jól szervezett erőt képviselnek, és érdekeik védelmében bármilyen törvényes eszköz igénybe vételére képesek.
Az ügyvivő bizottság köszönetét fejezi ki mindazon vasutas és vasúton kívüli dolgozóknak, dolgozói csoportoknak és szakszervezeteknek, akik szolidaritást nyilvánítottak a mozdonyvezetők akciójával. Megköszöni az utazóközönség türelmes, megértő, helyenként szolidáris magatartását, a sajtónak az érdeklődést és objektív tájékoztatást. Ugyanakkor elutasítja a sztrájkot elítélő megnyilatkozásokat, valamint azt a beállítást, hogy a mozdonyvezetők figyelmen kívül hagyják a többi vasutas érdekeit, és követeléseiket a többiek rovására akarják érvényesítetni. A tények ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét bizonyítják. A sztrájk az egész vasút és a teljes vasutasság gondjaira irányította rá a figyelmet, és alkalmat adott arra, hogy a közvélemény széles körben megismerkedjen ezekkel a gondokkal. A sztrájkot megelőzően a MÁV vezetőivel és a különböző kormányszervekkel folytatott egyeztető tárgyalásokon is többször hangsúlyt kapott, hogy a mozdonyvezetők bérkövetelésének rendezésével egyidejűleg a vasutasság általános bérelmaradását is rendezni kell, mert ellenkező esetben a különböző vasutas rétegek egymást követő fellépései következtében folyamatos vasutassztrájk állapota idézhető elő.
Az kétségkívül igaz, a mozdonyvezetők nem szabhatják meg a vasút vezetőinek, hogy a követeléseiket milyen forrásból teljesítik, ezért fennállhat annak a veszélye, hogy az csorbítaná a többiek érdekeit. Az ilyen szándékot azonban megakadályozhatja a vasutasok közös fellépése, amiben természetesen a mozdonyvezetők is részt vállalnának. (folyt. köv.)
1990. január 15., hétfő 19:49
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|