![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
Amerika Hangj, Esti híradó:
Magyar piac Ausztriában
"Az egyik csehszlovák gazdasági lap szomorúan állapítja meg, hogy
Magyarország már nem csupán paprikát és paradicsomot exportál, hanem
gépeket is, míg Csehszlovákia megszűnt fejlett ipari ország lenni. A
bécsi szakértők ennek okát abban látják, hogy a Magyarországon már
sokkal régebben megindított gazdasági átalakulásnak most látható
eredménye van. Íme néhány adat:
Az elmúlt évtizedekben - 1970 és 1989 között - a csehszlovák
gépi termékek exportja Ausztria felé 27,8 százalékról 20,1
százalékra esett vissza. Ugyanebben az időszakban Magyarország
Ausztria felé irányított gépipari exportját 28,9 százalékról 31,5
százalékra tudta megemelni. Igaz, az elmúlt 20 évben Csehszlovákia
az Ausztriával folytatott kereskedelemben majd mindig felesleget ért
el, azonban csak azáltal, hogy egyre növelte a nyersanyag-
szállítást, egyidejűleg csökkent a kész- és félkész áruk szállítása.
"
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Tájékoztató az autópálya-használati díj bevezetéséről és az útalap létrehozásáról (1. rész) (OS)
|
![](../img/spacer.gif)
Budapest, 1989. április 7., péntek - A Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztérium az alábbi közlemény nyilvánosságra hozatalára kérte az OS-t. A közúthálózat fejlesztése, fenntartása évek óta elmarad a motorizációs igényektől. A forgalom évente 3-5 százalékkal növekszik. Az utak építésére és fenntartására rendelkezésre álló költségvetési források ezzel nem tartanak lépést. Különösen az autópálya építésének üteme lassult le, mivel a költségvetés kivonult a közúthálózat fejlesztésének finanszírozásából. Ezért csak pótlólagos források felhasználása teszi lehetővé az autópályahálózat továbbépítését, amely biztosítja a külföldi működő tőke bevonását a garantált pénzügyi forrásképzéssel. A Minisztertanács mérlegelve a kialakult helyzetet 1989. április 1-jei ülésén döntött az autópálya-használati díj bevezetéséről 1989. május 1-től, valamint az útalap létrehozásáról 1990. január 1-től. Az autópálya-használati díj bevezetésének jelentősége három területen mérhető le: 1. Az autópálya-használati díj évközi bevezetésével elkerülhetők a folyamatban lévő autópálya, út- és hídépítések azonnali leállításai, a beruházásokba eddig befektetett több mint 3 milliárd forint értékű munka mielőbb befejezésre kerülhet, ezáltal csökkennek a járművek üzemeltetőinek költségei. 2. A bevezetésre vonatkozó döntéssel együtt határozat született a költségvetésből elkülönített - tervalkut kizáró - útalap működtetésére is. Az autópályahálózat fejlesztésének gyorsítását csak külföldi működő tőkével lehet elérni. Az autópálya-használati díj bevezetésével megteremtődik a törlesztéshez szükséges pénzügyi forrás. Az autópálya-használati díjból az alábbi program valósítható meg: - Ez évben a nyári szezonra elkészül az M5-ös autóút Kecskemétig, így a már forgalomba helyezett szakasz további 22 km autóúttal bővül. - A jövő évben megépül az M0 autóút, a 6-os út és az M5 autópálya közötti 15 km-es szakasz. (folyt.köv.)
1989. április 7., péntek 18:59
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Tájékoztató az autópálya-használati díj bevezetéséről és az útalap létrehozásáról (2. rész) (OS)
|
![](../img/spacer.gif)
- Az autópálya-használati díj konstrukció teszi lehetővé a külföldi működő tőke bevonását a magyar autópálya-hálózat fejlesztésének gyorsítására. Még idén megkezdődnek a konkrét tárgyalások az M1 autópálya-építés külföldi vállalkozóival, akik a magyar vállalatokkal együtt a jövő évben megkezdik az építés előkészítését. Terveink szerint 1995-re Hegyeshalom és Győr között el kell készülni az autópálya-összeköttetésnek. - Most folynak az előkészületek az M0 autóút további, a 6-os számú főút M1 autópálya közötti 15 km-es szakaszának világbanki konstrukcióban történő meghosszabbítására is. Ennek a megnyitását is legkésőbb 1995-ben tervezzük. Az autópálya-használati díj mértéke differenciált, az autópályát igénybe vevő járműtípusoknak megfelelően. Az éves díj mellett negyedéves díjak is megállapításra kerültek. A díjfizetés a járműkategóriának és az időszaknak megfelelő címke megvásárlásával történik. A címkéket a határátkelőhelyeken, a benzinkutaknál, idegenforgalmi elárusító helyeken, autóklub irodákban lehet megvásárolni. A címkét a szélvédő bal alsó sarkába kell belülről felragasztani (motorkerékpárnál a sárvédőre). Az autópálya-használati díjak mértéke: Nyári (VII. VIII. IX.) idegenforgalmi idénydíj: a.) személygépkocsi: 800.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig: 2.400.-, - 6-12 tonnáig: 4.800.-, - 12 tonna felett: 7.000.-; c.) autóbusz - 10-40 férőhelyig: 5.000.-, - 40 férőhely felett: 7.000.-; d.) motorkerékpár: 200.- I. II. IV. negyedévenkénti díj: a.) személygépkocsi: 700.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig: 2.200.-, - 6-12 tonnáig: 4.200.-, - 12 tonna felett: 6.000.-; c.) autóbusz - 10-40 férőhelyig: 4.500.-, - 40 férőhely felett: 6.000.-; d.) motorkerékpár: 150.- Éves kedvezményezett díj: a.) személygépkocsi: 1.500.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig: 6.000.-, - 6-12 tonnáig: 12.000.-, - 12 tonna felett: 18.000.-; c.) autóbusz: - 10-40 férőhelyig: 12.000.-, - 40 férőhely felett: 18.000.-; d.) motorkerékpár: 500.- 1989. évben tört negyedévi díj (V. VI. hó): a.) személygépkocsi: 400.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig: 1.400.-, - 6-12 tonnáig: 2.800.-, - 12 tonna felett: 4.000.-; c.) autóbusz - 10-40 férőhelyig: 3.000.-, - 40 férőhely felett: 4.000.-; d.) motorkerékpár: 100.- (folyt.köv.)
1989. április 7., péntek 19:03
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Tájékoztató az autópálya-használati díj bevezetéséről és az útalap létrehozásáról (3. rész) (OS)
|
![](../img/spacer.gif)
Negyedévnél kisebb időszak megállapítása (napi, heti, havi díjak) már az ellenőrzést csak kapuk kiépítésével, kötelező megállással tenné lehetővé, ami jelentős többletberuházási igénye miatt nem reális. A használati díj megfizetését, a címke megvásárlását az Autópálya Igazgatóság erre felhatalmazott dolgozói fogják ellenőrizni. Az ellenőrzés során kerülni fogják a folyamatos forgalom autópályán való megállítását, ezért elsősorban a fel- és a lehajtó ágakon történik majd az ellenőrzés. Ha a gépjárművezető olyan járművel közlekedik, amely után díjat nem fizettek, pótdíjat szabnak ki. A pótdíj összege a kategóriára megállapított éves alapdíj tízszerese. Az útalap létrehozását az úthálózat-fejlesztés és -fenntartás fix pénzügyi forrásból történő - a költségvetés helyzetétől függetlenített - finanszírozása teszi szükségessé. Az útalap részletes tartalmára vonatkozóan az érintett tárcák az I. félév végéig állapodnak meg. Az útalap tervezett forrásai: - az autópálya-használati díj, - a túlsúlyos járművek közlekedése után fizetett díj, - a benzineladásból származó állami bevétel meghatározott részének átcsoportosítása. (OS)
1989. április 7., péntek 19:06
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|