Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 17.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerika Hangj, Esti híradó:

Magyar piac Ausztriában

"Az egyik csehszlovák gazdasági lap szomorúan állapítja meg, hogy Magyarország már nem csupán paprikát és paradicsomot exportál, hanem gépeket is, míg Csehszlovákia megszűnt fejlett ipari ország lenni. A bécsi szakértők ennek okát abban látják, hogy a Magyarországon már sokkal régebben megindított gazdasági átalakulásnak most látható eredménye van. Íme néhány adat: Az elmúlt évtizedekben - 1970 és 1989 között - a csehszlovák gépi termékek exportja Ausztria felé 27,8 százalékról 20,1 százalékra esett vissza. Ugyanebben az időszakban Magyarország Ausztria felé irányított gépipari exportját 28,9 százalékról 31,5 százalékra tudta megemelni. Igaz, az elmúlt 20 évben Csehszlovákia az Ausztriával folytatott kereskedelemben majd mindig felesleget ért el, azonban csak azáltal, hogy egyre növelte a nyersanyag- szállítást, egyidejűleg csökkent a kész- és félkész áruk szállítása. "

Tájékoztató az autópálya-használati díj bevezetéséről és az útalap létrehozásáról (1. rész) (OS)

Budapest, 1989. április 7., péntek - A Közlekedési, Hírközlési
és Építésügyi Minisztérium az alábbi közlemény nyilvánosságra
hozatalára kérte az OS-t.

    A közúthálózat fejlesztése, fenntartása évek óta elmarad a
motorizációs igényektől. A forgalom évente 3-5 százalékkal
növekszik. Az utak építésére és fenntartására rendelkezésre álló
költségvetési források ezzel nem tartanak lépést. Különösen az
autópálya építésének üteme lassult le, mivel a költségvetés kivonult
a közúthálózat fejlesztésének finanszírozásából. Ezért csak
pótlólagos források felhasználása teszi lehetővé az autópályahálózat
továbbépítését, amely biztosítja a külföldi működő tőke bevonását a
garantált pénzügyi forrásképzéssel.

    A Minisztertanács mérlegelve a kialakult helyzetet 1989. április
1-jei ülésén döntött az autópálya-használati díj bevezetéséről 1989.
május 1-től, valamint az útalap létrehozásáról 1990. január 1-től.

    Az autópálya-használati díj bevezetésének jelentősége három
területen mérhető le:

    1. Az autópálya-használati díj évközi bevezetésével elkerülhetők
a folyamatban lévő autópálya, út- és hídépítések azonnali
leállításai, a beruházásokba eddig befektetett több mint 3 milliárd
forint értékű munka mielőbb befejezésre kerülhet, ezáltal csökkennek
a járművek üzemeltetőinek költségei.

    2. A bevezetésre vonatkozó döntéssel együtt határozat született
a költségvetésből elkülönített - tervalkut kizáró - útalap
működtetésére is.

    Az autópályahálózat fejlesztésének gyorsítását csak külföldi
működő tőkével lehet elérni. Az autópálya-használati díj
bevezetésével megteremtődik a törlesztéshez szükséges pénzügyi
forrás.

    Az autópálya-használati díjból az alábbi program valósítható
meg:

    - Ez évben a nyári szezonra elkészül az M5-ös autóút
Kecskemétig, így a már forgalomba helyezett szakasz további 22 km
autóúttal bővül.

    - A jövő évben megépül az M0 autóút, a 6-os út és az M5
autópálya közötti 15 km-es szakasz.

(folyt.köv.)


1989. április 7., péntek 18:59


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Tájékoztató az autópálya-használati díj bevezetéséről és az útalap létrehozásáról (2. rész) (OS)

- Az autópálya-használati díj konstrukció teszi lehetővé a
külföldi működő tőke bevonását a magyar autópálya-hálózat
fejlesztésének gyorsítására. Még idén megkezdődnek a konkrét
tárgyalások az M1 autópálya-építés külföldi vállalkozóival, akik a
magyar vállalatokkal együtt a jövő évben megkezdik az építés
előkészítését. Terveink szerint 1995-re Hegyeshalom és Győr között
el kell készülni az autópálya-összeköttetésnek.

    - Most folynak az előkészületek az M0 autóút további, a 6-os
számú főút M1 autópálya közötti 15 km-es szakaszának világbanki
konstrukcióban történő meghosszabbítására is. Ennek a megnyitását is
legkésőbb 1995-ben tervezzük.

    Az autópálya-használati díj mértéke differenciált, az autópályát
igénybe vevő járműtípusoknak megfelelően. Az éves díj mellett
negyedéves díjak is megállapításra kerültek.

    A díjfizetés a járműkategóriának és az időszaknak megfelelő
címke megvásárlásával történik. A címkéket a határátkelőhelyeken, a
benzinkutaknál, idegenforgalmi elárusító helyeken, autóklub
irodákban lehet megvásárolni. A címkét a szélvédő bal alsó sarkába
kell belülről felragasztani (motorkerékpárnál a sárvédőre).

    Az autópálya-használati díjak mértéke:

    Nyári (VII. VIII. IX.) idegenforgalmi idénydíj:

    a.) személygépkocsi: 800.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig:
2.400.-, - 6-12 tonnáig: 4.800.-, - 12 tonna felett: 7.000.-; c.)
autóbusz - 10-40 férőhelyig: 5.000.-, - 40 férőhely felett: 7.000.-;
d.) motorkerékpár: 200.-

    I. II. IV. negyedévenkénti díj:

    a.) személygépkocsi: 700.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig:
2.200.-, - 6-12 tonnáig: 4.200.-, - 12 tonna felett: 6.000.-; c.)
autóbusz - 10-40 férőhelyig: 4.500.-, - 40 férőhely felett: 6.000.-;
d.) motorkerékpár: 150.-

    Éves kedvezményezett díj:

    a.) személygépkocsi: 1.500.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig:
6.000.-, - 6-12 tonnáig: 12.000.-, - 12 tonna felett: 18.000.-; c.)
autóbusz: - 10-40 férőhelyig: 12.000.-, - 40 férőhely felett:
18.000.-; d.) motorkerékpár: 500.-

    1989. évben tört negyedévi díj (V. VI. hó):

    a.) személygépkocsi: 400.-; b.) tehergépkocsi - 6 tonnáig:
1.400.-, - 6-12 tonnáig: 2.800.-, - 12 tonna felett: 4.000.-; c.)
autóbusz - 10-40 férőhelyig: 3.000.-, - 40 férőhely felett: 4.000.-;
d.) motorkerékpár: 100.-

(folyt.köv.)


1989. április 7., péntek 19:03


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Tájékoztató az autópálya-használati díj bevezetéséről és az útalap létrehozásáról (3. rész) (OS)

Negyedévnél kisebb időszak megállapítása (napi, heti, havi
díjak) már az ellenőrzést csak kapuk kiépítésével, kötelező
megállással tenné lehetővé, ami jelentős többletberuházási igénye
miatt nem reális.

    A használati díj megfizetését, a címke megvásárlását az
Autópálya Igazgatóság erre felhatalmazott dolgozói fogják
ellenőrizni.

    Az ellenőrzés során kerülni fogják a folyamatos forgalom
autópályán való megállítását, ezért elsősorban a fel- és a lehajtó
ágakon történik majd az ellenőrzés. Ha a gépjárművezető olyan
járművel közlekedik, amely után díjat nem fizettek, pótdíjat szabnak
ki. A pótdíj összege a kategóriára megállapított éves alapdíj
tízszerese.

    Az útalap létrehozását az úthálózat-fejlesztés és -fenntartás
fix pénzügyi forrásból történő - a költségvetés helyzetétől
függetlenített - finanszírozása teszi szükségessé. Az útalap
részletes tartalmára vonatkozóan az érintett tárcák az I. félév
végéig állapodnak meg.

    Az útalap tervezett forrásai: - az autópálya-használati díj, - a
túlsúlyos járművek közlekedése után fizetett díj, - a
benzineladásból származó állami bevétel meghatározott részének
átcsoportosítása.

(OS)


1989. április 7., péntek 19:06


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD