|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Egy héttel a blokád után - Közvélemény-kutatás
"... a bizalmi válság nem terjedt ki az egész hatalmi apparátusra:
miközben az emberek nagy része úgy látja, hogy a válságban érintett
miniszterek nem állták meg a helyüket, túlnyomó többségük kedvezően
ítéli meg a rendőrség szerepét.
A felmérés során a megkérdezettek legnagyobb része, 63 százaléka
a kormányt tette felelőssé a konfliktus kirobbanásáért. 19
százalékuk egyaránt hibáztatta a kormányt és a taxisokat, és csak 10
százalékuk marasztalta el pusztán a fuvarozókat. "
BBC, Késő esti Panoráma:
Orbán-interjú
" A helyzet a következő: a Fidesz az MDF-kormányba nem megy be.
Még ha be akarnánk menni, akkor sem volna erre
lehetőség, mert nem várható a kormány átalakítása, tehát koalíciós
szélesítésre nem fog sor kerülni. Ez a dolog egyik oldala. A dolog
másik oldala, hogy mindig van valami aktuális ügy, ami miatt
előkerül ez a kérdés. Az aktuális ügy most éppen a budapesti
főpolgármester és alpolgármesterség kérdése."
|
|
|
|
|
|
|
Tiszta hanggal, tiszta lélekkel - Joan Baez (1. rész)
|
1989. június 1. (MTI-PANORÁMA)
A 60-as évek nagy generációja őríz egy szép képet magában: az 1969-es woodstock-i fesztiválon egy nyurga, hollóhajú, kreol bőrű, mezitlábas, terhes nő énekel csodálatosan telt, mégis csengő hangon egy szál gitárral félmillió fiatal előtt: Joan Baez volt, az amerikai modern népénekesek nagyasszonya. A ma is tiszta hangú, tiszta lelkű Joant június 5-én Budapest is hallhatja a nemzetközi folk-rock találkozón. Joan Baez 18 éves korában, 1959-ben tünt fel a newporti folk-fesztiválon. Olyan sikert aratott, hogy az addig csak kis bostoni klubokban játszó lányt azonnal New York-ba hívták és lemezszerződést kináltak neki. Kezdetben elsősorban népdalokat énekelt, a 60-as évek elejétől azonban hamarosan csatlakozott a tiltakozó dalosok mozgalmához: ott volt, ahol a diákoknak kellett a védelmére kelni, ott volt, ahol az amerikai feketék jogaiért harcoltak - jó barátja volt Martin Luther Kingnek - , és természetesen ott volt a vietnami háború elleni tüntetések élvonalában. Pályája együtt indult Bob Dylanéval, de addig, amig Dylan-nek a protest song-éneklés csupán ,,múló divat,, volt, addig Joan számára életformává vált. Életét is egy békeharcoshoz, David Harrishez kötötte, mindkettőjüket többször le is tartóztatták. Joan legnagyobb sikereit éppen a nagy kontesztáció éveiben aratta: egy nemzedék énekelte vele a ,,Joe Hill,,-t, a ,,Don,t Think Twice It,s Alright,,-ot, a ,,We Shall Overcome,,-ot, megénekelte a szerencsétlen sorsú saigoni mennyasszonyt, a fiút, aki szerette a Beatlest és a Rolling Stones-t, de gitár helyett fegyvert kellett fognia és meghalnia. Marlene Dietrich mellett ő adta elő leginkább szívbemarkolóan a ,Hová tünt a sok virág,,-ot. Ő énekelte a legdrámaibb dalt a 69-es berkeley egyetemi mozgalom brutális szétveréséről: a dalban szereplő ,,bulldózer sofőr,, nem más, mint Ronald Reagan, Kalifornia akkori kormányzója. Ennio Morricone neki írta a ,,Sacco és Vanzetti,, című film főcímdalát, Sacco siralomházbeli levelét apjához. A lázadó idők lecsendesedésével Joan újra a népdalok, a népballadákhoz fordult, és olyan csodálatos dalokat tett halhatatlanná, mint a ,,Donna Donna,, a ,,House Of Rising Sun,, vagy a ,,Babe I,m Gonna Leave You,,. Közben szakadatlanul járta a világot, az angol mellett spanyolul, olaszul, franciául, németül és japánul is énekelt. (folyt.)
1989. június 1., csütörtök 08:45
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Joan Baez - 2. (2. rész)
|
Joan Baez soha nem adta fel a békébe, az emberi jogokba, az erőszakmentességbe vetett hitét, annak ellenére, hogy nyolc évig nem talált lemezkiadót dalaira, mert a cégek édeskés dalokat akartak, semmitmondó szövegekkel. A 80-as években azonban újra magára talált: ott volt a Live Aid-en, amit ő nevezett el fenntartásai ellenére a ,,80-as évek Woodstockjának,,. Részt vett az Amnesty International ,,Reménység összeesküvése,, nevű turnéján, valamint az ,,Emberi jogokat, most,, amerikai koncertjein is. Újabb dalaiban is főszerepet kap a politikai költészet: az emberi méltóságot követeli mindenkinek, tagadják meg azt bárkitől Chilében, Törökországban, Dél-Afrikában vagy Európa keleti felén. Ahogy 1972-ben Hanoiban, bombázás közben énekelt, a 80-as években a gdanski munkásoknak adta elő dalait. Próbálja felrázni az apatikus amerikaiakat, leleplezve az Oliver North-féle ,,nemzeti hősöket,, és emlékeztetve arra, hogy ma is husz háború folyik a világban. ,,Ha születik még valaha olyan mozgalom, mint a 60-as években, annak az lesz az oka, hogy az emberek nem hajlandóak megbarátkozni a háborúval, az erőszakkal - mondta egy tavalyi interjúban - talán az akkori lelkesedést nem lehet visszahozni soha, de a sötétben lappangó érzések napfényt hozhatnak a jövőben,,. Joan, aki ,,És hangot kaptam, hogy énekeljek,, címmel megírta önéletrajzát, már a 60-as években iskolát teremtett: őt követte annak idején Joni Mitchell, Buffy St. Marie, Melanie. Húsz évvel később olyan lányok vallják tanítómesterüknek, mint Tracy Chapman, vagy Michelle Shocked. Hogy ma sincsen társak nélkül, bizonyítja, hogy legutóbbi, ,,Recently,, című albumához Mark Knopfler, Peter Gabriel és a U2 tagjai írtak dalokat. De Baez a legbüszk ébb fiára, Gabrielre, akivel Woodstock-ban volt terhes, és aki kizárólag a nagy idők zenéjét hajlandó hallgatni....+++ Göbölyös N. László, MTI-Panoráma
1989. június 1., csütörtök 08:45
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|