|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az Értelmi Fogyatékosok Fórumának tiltakozása
"... dr. Surján László Népjóléti
miniszter úr a résztvevők örömére megtett, hogy írásban üdvözölje a
működési területéhez tartozó kérdésekkel foglalkozó értekezletet,
amely mintegy 300 ezer ember problémáit érintette.
"
SZER, Magyar híradó:
Orbán István a Gazdasági Kamara alelnöke
"Az augusztusi megalakulást követően rendkívül fontos feladat
volt, hogy ügyrendünk legyen, amely tisztázza a megállapodási
hatásköröket, a munkarendet, a működési szabályokat, a dolgozó
munkabizottságok jellegét és a többi. Ezzel egyidejűleg azonban volt
olyan téma, amelyet mi fontosnak ítéltünk és amelyben volt
megállapodás az érintett felek között. Ez a minimálbér kérdése volt,
szinte az elsők között. És bár látványosan nem jelent meg az
Érdekegyeztető Tanács a nagyközönség előtt, az elmúlt hónapokban
folyt a munka megalapozása."
|
|
|
|
|
|
|
Benzinár Olaszországban (1.rész)
|
1990. november 4. vasárnap (MTI-Panoráma) - A hét végétől
újabb 20 lírával csökkent a benzinár az olasz kutaknál. Egy liter 98
oktános szuperbenzin ára jelenleg 1.535 líra (80 forint). Az ár
júliusig 1.425 líra volt, tavaly még 1.350, majd az öbölválság
nyomán gyakran változott: 1.485 (jul.22.), 1.510 (aug.9.) 1.550
(aug.16.), 1.560 (szept.13.), 1.575 (szept.19.), 1.605 (okt.3),
1.555 (okt.25.).
Ez az ár hatósági, a kormányközi árbizottság (CIP) állapítja meg. A bizottság kormányszerv, és sok más cikk (tej, kenyér és egyebek) hatóságilag rögzített árait jogosult megállapítani. A kutaknál fizetett árnak kétharmada (ezer lírát meghaladó összeg) a termékre kivetett forgalmi adó. Vagyis korántsem egyedülálló a hazai helyzet, a benzin 200 százalékos adóztatása. Egyharmada a termelői ár, amely magában foglalja az olajfeldolgozó vállalatok költségeit, nyereségét, a szállítást, a benzinkutasok árrését és a minden részvevőt terhelő vállalati adókat. A benzinkutasok például az egy liter után náluk maradó 50 lírából személyi jövedelemadó és egyéb adók, illetékek címén legalább 30-at visszafizetnek és csak a többi a tiszta jövedelmük.
A benzin és más üzemanyag nagymértékű adóztatása az olasz kincstár egyik fontos bevétele, amiről nem mondhat le a hatalmas és krónikus költségvetési hián no meg a felhalmozódott államadósság miatt. A termelői ár viszont ingadozik és a piaci viszonyok hatására alakul. Olaszországban nem egyetlen olajfeldolgozó vállalat működik, noha az állami ENI-AGIP egymaga nagyobb, mint a többi együttvéve. mégsincs monopolhelyzet, a termelői árat valódi verseny alakítja. Az olajtermelők szövetségébe tömörülő olajtársaságok közösen állapítják meg a termelői árat. Tehát ez is alku útján alakul, s a nagyobbak és magas termelékenységűek járnak tulajdonképpen jól. De az alku éppen azért alku, hogy mindenki érdekeit figyelembe vegye valamennyire. A termelői ár megállapítását a kormányzat ellenőrzi az iparügyi minisztérium útján, mert az így megállapított termelői ár az adókivetés alapja. (folyt.)
1990. november 4., vasárnap 10:14
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Benzinár Olaszországban (2.rész)
|
A legutóbbi időkig a kormányzat azt a politikát követte, hogy a nemzetközi olajár és a hazai termelői ár ingadozásait nem vette figyelembe a benzinkútnál kért fogyasztói árnál, hanem az adóteher változtatásával kiegyenlítette a kismértékű ingadozást. Így a termelői ár gyakran változott, a kutaknál kért ár pedig csak időnként követte ezt. A mostani iraki válság nyomán változtattak ezen a módszeren. Nincs többé kiegyenlítés és a piaci árváltozás azonnal tükröződik a kutaknál. Október végétől ez árcsökkenést eredményezett immár kétszer is.
Az adómértéket a parlament által jóváhagyott éves költségvetési törvény felhatalmazása értelmében a kormány maga állapítja meg. Tehát fix adó, amit bizonyos határon belül a pénzügyminisztérium jogosult változtatni, s ennek nyomán a kormány árbizottságán keresztül a kútnál kért árat alakítani. A dolog rendszerint a pénzügyminisztérium és az energiakérdésben illetékes iparügyi minisztérium közötti alku eredménye, majd a miniszterelnöki hivatal hagyja jóvá. Miután a fogyasztói kosárban és az infláció mértékében fontos tényező a benzinár, igyekeznek mértékkel emelni, az adóbevételre azonban nagy szükség van. Vagyis kifejezetten gazdaságpolitikai eszköz a benzinár és nem pusztán a piaci tényezők alakítják.
Jelenleg egész Európában Olaszroszágban a kerül az autósoknak a benzin a legtöbbe a magas adóteher miatt. Ezzel együtt az 1. 500-1.600 líra 5-6 perc munkabér az átlagórabért alapul véve, és 2 - 2,5 millió lírás havi átlagfizetésekhez kell azt viszonyítani. Egy évben 15 millió tonna benzint és 25 millió tonna gázolajat állítanak elő. A hazai fogyasztás ennél kisebb.+++
Magyar Péter (Róma) MTI-Panoráma
1990. november 4., vasárnap 10:16
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|