Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 05.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az Értelmi Fogyatékosok Fórumának tiltakozása

"... dr. Surján László Népjóléti miniszter úr a résztvevők örömére megtett, hogy írásban üdvözölje a működési területéhez tartozó kérdésekkel foglalkozó értekezletet, amely mintegy 300 ezer ember problémáit érintette. "
SZER, Magyar híradó:

Orbán István a Gazdasági Kamara alelnöke

"Az augusztusi megalakulást követően rendkívül fontos feladat volt, hogy ügyrendünk legyen, amely tisztázza a megállapodási hatásköröket, a munkarendet, a működési szabályokat, a dolgozó munkabizottságok jellegét és a többi. Ezzel egyidejűleg azonban volt olyan téma, amelyet mi fontosnak ítéltünk és amelyben volt megállapodás az érintett felek között. Ez a minimálbér kérdése volt, szinte az elsők között. És bár látványosan nem jelent meg az Érdekegyeztető Tanács a nagyközönség előtt, az elmúlt hónapokban folyt a munka megalapozása."

Benzinár Olaszországban (1.rész)

1990. november 4. vasárnap (MTI-Panoráma) - A hét végétől újabb 20 lírával csökkent a benzinár az olasz kutaknál. Egy liter 98 oktános szuperbenzin ára jelenleg 1.535 líra (80 forint). Az ár júliusig 1.425 líra volt, tavaly még 1.350, majd az öbölválság nyomán gyakran változott: 1.485 (jul.22.), 1.510 (aug.9.) 1.550 (aug.16.), 1.560 (szept.13.), 1.575 (szept.19.), 1.605 (okt.3), 1.555 (okt.25.).


Ez az ár hatósági, a kormányközi árbizottság (CIP) állapítja
meg. A bizottság kormányszerv, és sok más cikk (tej, kenyér és
egyebek) hatóságilag rögzített árait jogosult megállapítani. A
kutaknál fizetett árnak kétharmada (ezer lírát meghaladó összeg) a
termékre kivetett forgalmi adó. Vagyis korántsem egyedülálló a hazai
helyzet, a benzin 200 százalékos adóztatása. Egyharmada a termelői
ár, amely magában foglalja az olajfeldolgozó vállalatok költségeit,
nyereségét, a szállítást, a benzinkutasok árrését és a minden
részvevőt terhelő vállalati adókat. A benzinkutasok például az egy
liter után náluk maradó 50 lírából személyi jövedelemadó és egyéb
adók, illetékek címén legalább 30-at visszafizetnek és csak a többi
a tiszta jövedelmük.

    A benzin és más üzemanyag nagymértékű adóztatása az olasz
kincstár egyik fontos bevétele, amiről nem mondhat le a hatalmas és
krónikus költségvetési hián no meg a felhalmozódott államadósság
miatt. A termelői ár viszont ingadozik és a piaci viszonyok hatására
alakul. Olaszországban nem egyetlen olajfeldolgozó vállalat működik,
noha az állami ENI-AGIP egymaga nagyobb, mint a többi együttvéve.
mégsincs monopolhelyzet, a termelői árat valódi verseny alakítja. Az
olajtermelők szövetségébe tömörülő olajtársaságok közösen állapítják
meg a termelői árat. Tehát ez is alku útján alakul, s a nagyobbak és
magas termelékenységűek járnak tulajdonképpen jól. De az alku éppen
azért alku, hogy mindenki érdekeit figyelembe vegye valamennyire. A
termelői ár megállapítását a kormányzat ellenőrzi az iparügyi
minisztérium útján, mert az így megállapított termelői ár az
adókivetés alapja. (folyt.)



1990. november 4., vasárnap 10:14


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Benzinár Olaszországban (2.rész)


A legutóbbi időkig a kormányzat azt a politikát követte, hogy a
nemzetközi olajár és a hazai termelői ár ingadozásait nem vette
figyelembe a benzinkútnál kért fogyasztói árnál, hanem az adóteher
változtatásával kiegyenlítette a kismértékű ingadozást. Így a
termelői ár gyakran változott, a kutaknál kért ár pedig csak
időnként követte ezt. A mostani iraki válság nyomán változtattak
ezen a módszeren. Nincs többé kiegyenlítés és a piaci árváltozás
azonnal tükröződik a kutaknál. Október végétől ez árcsökkenést
eredményezett immár kétszer is.

    Az adómértéket a parlament által jóváhagyott éves költségvetési
törvény felhatalmazása értelmében a kormány maga állapítja meg.
Tehát fix adó, amit bizonyos határon belül a pénzügyminisztérium
jogosult változtatni, s ennek nyomán a kormány árbizottságán
keresztül a kútnál kért árat alakítani. A dolog rendszerint a
pénzügyminisztérium és az energiakérdésben illetékes iparügyi
minisztérium közötti alku eredménye, majd a miniszterelnöki hivatal
hagyja jóvá. Miután a fogyasztói kosárban és az infláció mértékében
fontos tényező a benzinár, igyekeznek mértékkel emelni, az
adóbevételre azonban nagy szükség van. Vagyis kifejezetten
gazdaságpolitikai eszköz a benzinár és nem pusztán a piaci tényezők
alakítják.

    Jelenleg egész Európában Olaszroszágban a kerül az autósoknak a
benzin a legtöbbe a magas adóteher miatt. Ezzel együtt az 1.
500-1.600 líra 5-6 perc munkabér az átlagórabért alapul véve, és 2 -
2,5 millió lírás havi átlagfizetésekhez kell azt viszonyítani. Egy
évben 15 millió tonna benzint és 25 millió tonna gázolajat állítanak
elő. A hazai fogyasztás ennél kisebb.+++

Magyar Péter (Róma) MTI-Panoráma



1990. november 4., vasárnap 10:16


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD