Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 02.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Vállalkozók Pártja közleménye

"... még mindig nincs egy, a társadalombiztosítás teljes egészét új alapokra helyező, és annak önkormányzati rendszerét kimunkáló egységes koncepció előterjesztve. A Vállalkozók Pártja szeptember 7-én a sajtónak, majd azt követően szakértőknek, végül valamennyi parlamenti párt frakcióvezetőjének, a népjóléti miniszternek és dr. Antall József miniszterelnök úrnak is átadta a párt által kidolgozott társadalombiztosítási koncepciót és törvénytervezetet. "
BBC, Panoráma:

Mi lesz szovjet áram nélkül?

"..., ha kiesne a szovjet villamosenergia import teljes egészében, akkor mindennemű technikailag még behozható külföldi segítség, és a teljes magyar tartalék-kapacitás igénybevétele mellett is igen jelentős fogyasztói korlátozásokat kellene foganatosítani az országon belül azért, hogy a villamosenergia rendszer egyensúlya fennmaradhasson."

A Szanáló Szervek a járműiparról (1. rész)

1990. november 2., péntek - A magyar közúti járműgyártás autóbusz-gyártási vertikumának átalakítására szeptemberben meghirdetett nemzetközi pályázatra november 20-áig küldhetik el nevezéseiket az érdekeltek. Az értékelésre várhatóan decemberben kerül sor, addig a Szanáló Szervezet - a kormányzati döntésnek megfelelően - igyekszik a járműgyártás feltételeit biztosítani. Mindezt Virág Miklós, a Szanáló Szervezet főmunkatársa mondta az MTI-nek. Közölte azt is: a Szanáló Szervezet, amely a Csepel Autógyár és az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár közös szanálásán, pénzügyi rendezésén munkálkodik, jelentős értékű, már lejárt bankhitelt ütemeztetett át, és közreműködésével lehetővé vált, hogy a két vállalat további hiteleket vegyen fel kereskedelmi bankoktól. E hitelek visszafizetésére a Szanáló Szervezet vállalt garanciát.


Mint ismeretes, csütörtökön a Rába bejelentette: leállította a
motorok és futóművek szállítását a Csepel Autógyárnak. November
1-jén már nem indították el Győrből Csepelre az esedékes
szállítmányt, mert mint mondták, a Csepel Autógyár hosszabb ideje
nagyobb összeggel tartozik a Rábának, a győri nagyvállalat pedig
képtelen tovább hitelezni. Erre reagálva a Csepel Autógyár
vezérigazgatója közölte: a vállalat 450 millió forinttal valóban
tartozik a Rábának. Hozzátette azonban: azért nem tudnak fizetni,
mert nekik is tartoznak, legnagyobb adósuk éppen az Ikarus.

    Tavasz óta tehát semmi sem változott, a vállalatok
,,körbetartoznak,, egymásnak. A több mint 100 ezer dolgozót
foglalkoztató járműipar válságban van, az összeroppanás jelei
mutatkoznak. Az alapprobléma továbbra is az, hogy a több éven át
13-14 ezer autóbuszt gyártó Ikarus az idén a rubelelszámolású piac
összeomlása miatt veszített pozíciójából. Termelési értéke a tervek
szerint ugyan eléri a tavalyi 24 milliárd forintot, ám ez csak úgy
lehetséges, hogy a korábbiaknál lényegesen drágább, értékesebb
buszokat állítanak elő. Ez még önmagában nem baj, csakhogy így nincs
szükség annyi alvázra és motorra, mint korábban. Az előzetes
megrendelések alapján - egy korábbi Ikarus-információ szerint - 9664
autóbusz szállítására kapott megrendelést a vállalat, ám máris
prognosztizálható, hogy ennél is lényegesen kevesebb jármű eladására
nyílik lehetőség a dollárelszámolásra való áttérés után.
(folyt.köv.)



1990. november 2., péntek 15:55


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A Szanáló Szervek a járműiparról (2. rész)


A járműipar helyzetének rendezésére született meg végül is a
döntés: szeptember közepén a pénzügyminiszter elrendelte az Ikarus
Karosszéria- és Járműgyár, valamint a Csepel Autógyár együttes
állami szanálását. A két cég akkori adósságállománya meghaladta a 4
milliárd forintot, a kintlevőségek összege pedig 3 milliárd forint
körül alakult. Mivel a tapasztalatok szerint a pénzügyi
egyensúlyukat vesztett vállalatok vagyonát csak nagyon alacsony áron
lehet értékesíteni, a jogutód nélküli felszámolás pedig nagy
vagyonvesztéssel járna, a pénzügyi szanálás a kézenfekvő megoldás.
Arra számít a kormányzat ugyanis, hogy mindkét cégnél javíthatók a
műszaki, a technológiai, valamint a gazdaságossági feltételek.

    Ezzel egyidejűleg a Szanáló Szervezet, az Állami Vagyonügynökség
és az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium közösen nemzetközi
versenykiírást tett közzé a magyar közúti járműgyártás autóbusz
gyártási vertikumának átalakítására.

    A jelenlegi helyzetről szólva Virág Miklós elmondta: az Ikarus
szállítókkal szembeni tartozása összesen 2,9 milliárd forint, ebből
a Csepel Autógyárnak 1,4 milliárd forinttal tartozik. Az Ikarus
vevőkkel szembeni követelése 2 milliárd forint. A Csepel Autógyár
tartozása 2,2 milliárd forint, ebből a Rábának 450 millió forinttal
tartozik. Ugyanakkor a Csepel Autó vevőkkel szembeni követelése 2
milliárd forint, ebből az Ikarus-szal szembeni követelés 1,4
milliárd forint. A Szanáló Szervezet főmunkatársa fontosnak tartotta
közölni: az óriási problémák ellenére a cégek között van pénzmozgás.
Ennek bizonyítására elmondta: szeptember 12-e óta, vagyis a szanálás
kezdetétől az Ikarus a Csepelnek 2 milliárd 65 millió forintot
fizetett, a Csepel a Rábának pedig 994 millió forintot utalt át.

    Az MTI legfrissebb, péntek délutáni, a Szanáló Szervezettől
kapott információja szerint a Rába közölte a Csepel Autógyárral:
mégis szállít partnerének. Ezt az információt a Csepel Autógyár
vezérigazgató-helyettese, Kosaras Csaba megerősítette. (MTI)



1990. november 2., péntek 15:57


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Javítás az mtib1034 és 1035 sz. hírre


A mai mtib1034 és 1035 sz. hír címe helyesen:

A Szanáló Szervezet a járműiparról
     -------------
(MTI)



1990. november 2., péntek 16:59


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD