Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › november 02.
1989  1990
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. november
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Vállalkozók Pártja közleménye

"... még mindig nincs egy, a társadalombiztosítás teljes egészét új alapokra helyező, és annak önkormányzati rendszerét kimunkáló egységes koncepció előterjesztve. A Vállalkozók Pártja szeptember 7-én a sajtónak, majd azt követően szakértőknek, végül valamennyi parlamenti párt frakcióvezetőjének, a népjóléti miniszternek és dr. Antall József miniszterelnök úrnak is átadta a párt által kidolgozott társadalombiztosítási koncepciót és törvénytervezetet. "
BBC, Panoráma:

Mi lesz szovjet áram nélkül?

"..., ha kiesne a szovjet villamosenergia import teljes egészében, akkor mindennemű technikailag még behozható külföldi segítség, és a teljes magyar tartalék-kapacitás igénybevétele mellett is igen jelentős fogyasztói korlátozásokat kellene foganatosítani az országon belül azért, hogy a villamosenergia rendszer egyensúlya fennmaradhasson."

A benzináremelés hatásai


------------------------


München, 1990. október 31. (SZER, Magyar híradó) - A most
következőkben a hétvégi események közvetlen kiváltó okának, a
benzináremelésnek a gazdasági hátteréről lesz szó.

    A stúdiónkban rádiónk gazdasági szakértőjét, Vadász Jánost
kérdezem: milyen új nehézségek léptek és lépnek fel a magyar-szovjet
kereskedelemben, gazdasági kapcsolatokban?

    - Csak bevezetésként mondom azt, ami nem új. Szóval nem új
nehézségek az, hogy a Szovjetunió már évek óta, de idén fokozódó
mértékben késedelmesen, megbízhatatlanul szállít. Nem új az sem,
hogy akadoznak a szovjet olajszállítások, és természetesen az sem,
hogy júliusban az oroszok közölték: az olajszállításokat idén 30
százalékkal csökkentik. És az sem új, hogy Moszkva követelésére
január elsejétől dollárelszámolásra kell áttérni a magyar-szovjet
forgalomban - tehát világpiaci áron, keményvalutában kell majd
fizetni a szállításokért.

    Ezt az utóbbit egyébként nem a Szovjetunió rovására mondom, mert
tulajdonképpen így normális a kereskedés, ez csak ténymegállapítás,
de tény az is, hogy ez a változás most nehézségekkel jár.

    Ami új nehézség - itt hármat említhetek. Az első az, hogy
csökkent a szovjet villamosenergia szállítása, de a hiányt pótolni
tudták jugoszláv, lengyel és német kombinált közreműködéssel.

    A másik, súlyosabb nehézség az, amit a OKGT vezérigazgatója
sajtótájékoztatóján említette, az az, hogy valószínűleg most
novemberben a Szovjetunió csak 143 ezer tonna olajat fog szállítani,
ami sokkal kevesebb a már tetemesen csökkentett havi mennyiségnél
is, annak is csak egy töredéke. És közölte azt is, hogy decemberben
gyakorlatilag már csak keményvalutáért vagy azzal egyenértékű kemény
magyar áruért fognak az oroszok olajat adni, ami lényegében azt
jelenti, hogy az említett dollárelszámolásra való áttérés dátuma nem
január elseje, hanem december elseje. (folyt.)



1990. október 31., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A benzináremelés hatásai - 1. folyt.


A harmadik nehézség pedig az, hogy a szovjet fél a kereskedelmi
fizetésekben felmondta azonnali hatállyal az úgynevezett
promptinmkasszós fizetési módszer alkalmazását. Ez úgy működött,
hogy a szovjet Külgazdasági Bank a moszkvai KGST-banknak adott egy
állandó felhatalmazást, amely úgy szólt, hogy a Magyar Nemzeti
Banknak a Külgazdasági Bankkal szembeni kereskedelmi követeléseit
mihelyt beérkeznek, azonnal teljesíteni kell. Ezt a felhatalmazást
most visszavonták, ami azt jelenti, hogy nincs garancia arra, hogy a
jövőben a magyar exportszállításokat a szovjet partnerek valóban
kifizetik.

    - Ezekből a nehézségekből mire lehet következtetni a jövőre
nézve?

    - Arra kell következtetni, hogy a Szovjetunió nem megbízható
kereskedelmi partner. Itt végeredményben egy politikailag széthulló
országról és gazdaságilag is szétbomló országról van szó. És itt
nemcsak az a probléma, hogy visszaesik a szovjet termelés, hanem
elsősorban az, hogy vitássá vált, hogy ki dönti el azt, hogy mit
kell a Szovjetunióban hazai szükségletre és mit kell exportra
termelni. Ki dönti ezt el, Moszkva, a központ, vagy pedig a helyi
köztársasági, nem tudom milyen hatóság? Ez teljesen zavarossá vált.
Viszont a magyarok az oroszokkal az államközi kereskedelmi
szerződéseket azon feltételezés alapján kötötték meg, hogy ezt
Moszkva egyértelműen eldönti, ez a feltételezés most megdőlt.

    Tehát a tanúság egyrészt csak az lehet, hogy a jövőben tanácsos
a helyi szervekkel konkrétan megállapodni, köztársaságokkal,
vállalatokkal és általában tanácsos kerülni a kereskedést a
Szovjetunióval, lehetőleg csökkenteni kell és megbízhatóbb partnerek
után kell nézni. Ez nem politikai meggondolás miatt van így, hanem
egyszerűen az említett kockázat miatt. És elvégre a keményvaluta
fizetésre való áttérés ezt megkönnyíti, mert most már azok a kvázi
előnyök, amik a szovjet forgalomból származtak elesnek, a szovjet
szállításért is mindenképpen keményvalutában kell fizetni. (folyt.)



1990. október 31., szerda


Vissza »


- A benzináremelés hatásai - 2. folyt.


- Egy pillanatra térjünk vissza a benzin sokat vitatott
fogyasztói árára. Az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt
vezérigazgatója sajtótájékoztatóján támogatta azt az elvet, hogy a
benzin árának tetemes részét kitevő fogyasztási adót - ami a
költségvetési bevétel jelentős forrása - fix összegben kell
megállapítani, nem pedig a termelői ár százalékában. A kormányt
ugyanis többek között az a vád is érte, hogy a benzináremeléssel
nemcsak a nyersanyag, a kőolaj drágulását kívánta fedezni, hanem a
fogyasztási adó növelésével mintegy extra költségvetési bevételt
kívánt biztosítani. Mi erről a véleményed?

    - Ha nem is mindenütt a világon, de Nyugat-Európában
gyakorlatilag mindenütt az a helyzet, hogy a benzin árának túlnyomó
része fogyasztási adó, tehát az állami bevételek szerves része. És
ez azért van így, mert a benzin olyan áru, hogy tömegesen
vásárolják, mindenképpen, de mégsem tekinthető alapvető
létszükségleti cikknek. Tehát az adó nagy állandó bevételt
biztosíthat az államnak, anélkül, hogy kifejezetten antiszociális
lenne.

    Magyarországon még a korábbi parlament - a kommunista parlament,
ha úgy tetszik - hozott egy törvényt az adó mértékéről, ez ma is
érvényben van. Ez úgy szól, hogy a kormány a termelői ár -
lényegében a költségek, ráfordítások százalékában kifejezve -
140-től 360 százalékig terjedő mértékben vethet ki fogyasztási adót
a benzin árában.

    A mostani nagy áremelés előtt átlagos árakat számítva - az volt
a helyzet, hogy a termelői ár 205 százaléka volt fogyasztási adó -
10 forint volt az árban a termelői ár, 21 forint az adó, és néhány
forint útadó és kereskedelmi árrés - így jött ki az átlagos
fogyasztói ár. (folyt.)



1990. október 31., szerda


Vissza »


- A benzináremelés hatásai - 3. folyt.


Az eredeti nagy áremelést úgy kalkulálták, hogy megduplázódott
kényszerűen a termelői ár, 21 forint lett, és 34 forint lett az új
fogyasztási adó - a termelői árnak immár 162 százaléka. Vagyis nőtt
a fogyasztási adó, de nem olyan mértékben, mint a termelői ár -
ahhoz képest az arányhoz mérséklődött 205-ről 162 százalékra.

    Végül: a vasárnapi kompromisszum után kialkudott ár azt mutatja,
hogy továbbra is megduplázódott benne a termelői ár, de a
fogyasztási adó nem nőtt semmit - most mind a kettő 21 forint
egyaránt, az adó mértéke tehát 100 százalékos a korábbi 205 százalék
helyett.

    Ez szerintem túl kevés. Az államnak szüksége van arra, hogy a
bevételeit növelje. Itt az újj árendezésben - az én véleményem
szerint - nem egy fix adóösszegre, hanem egy fix adókulcsra van
szükség, amit a parlament megállapít, az új törvényben megfogalmaz,
és ezt időről időre,, mondjuk félévenként indokolt felülvizsgálni,
hogy ez a fix adókulcs helyes-e vagy indokolt-e a mértékét
csökkenteni vagy növelni. +++



1990. október 31., szerda


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD