|
|
|
|
Az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága nem foglalt állást a
benzinárak ügyében (1. rész)
|
1990. október 31., szerda - Az energiahordozók árképzése
volt a legfontosabb - és legtöbb vitát kiváltó - témája az
Országgyűlés Gazdasági Bizottsága szerdai ülésének, végül azonban
nem döntöttek a kormány javaslatának elfogadásáról, az ülést hétfőig
elnapolták.
A képviselőtestületet Thuma József pénzügyminisztériumi helyettes államtitkár, Auth Henrik ipari és kereskedelmi minisztériumi államtitkár és Zsengellér István, az OKGT vezérigazgatója tájékoztatta az üzemanyagárak kialakításának elveiről, valamint az ellátás jelenlegi és a közeljövőben várható helyzetéről, a beszerzési lehetőségekről. A kormány javaslata értelmében az üzemanyagok lekerülnek a hatósági áras termékek listájáról, amennyiben a parlament a bizottságok állásfoglalása alapján így dönt. A képviselők elé terjesztett ártáblázat elvi számokat tartalmaz, s lényege, hogy az árba beépített adó, biztosítási díj és útalap összege meghatározott forintösszeg, eltérően a korábbiaktól, amikor mindezeket százalékos arányban határozták meg. (A tanácskozáson egyébként az is elhangozott, hogy az adó százalékos megállapítását jelenleg törvény rögzíti, tehát először ezt a törvényt kellene módosítani.) A pénzügyminisztérium képviselője azt mondta, hogy a benzinben lévő adótartalom nálunk alacsonyabb, mint sok nyugat-európai országban, a mérték meghatározása politikai alkufolyamat következménye, aminek nem sok köze van a valós közgazdasági számításokhoz.
Auth Henrik hangsúlyozta: arra mindenképpen számítani kell, hogy ha a világpiaci árak mozognak, a benzin fogyasztói ára Magyarországon is növekszik - esetleg csökkenhet. Az üzemanyagforgalmazás liberalizálása megköveteli, hogy nagyobb készletekkel rendelkezzék az ország, ezért erre kötelezni fogják mindazokat a vállalkozókat, akik a jövőben benzinkutakat építenek vagy működtetnek.
Zsengellér István tájékoztatójában elhangzott: 343 ezer tonna szovjet olajszállítmányra számított novemberre az OKGT, a legutóbbi tárgyalások szerint azonban ebből csak 143 ezer tonnát kapunk rubelért, 200 ezer tonnát pedig konvertibilis valutáért.
Szűcs István, a bizottság titkára, aki egyébként olajmérnök, a hazai olajipar jövőjét féltette az üzemanyagforgalmazás liberalizációjának tervezett módszerétől. (folyt. köv.)
1990. október 31., szerda 19:59
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|