|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Közlemény a filmszakma ésszerű átalakításáról
"A szeptember 15-én vitára bocsátott vázlat előtt Glatz Ferenc
művelődési miniszter a szeptember 11-ei miniszteri értekezleten
véleményezte, sőt támogatásáról biztosította a kidolgozott
tervezetet, melyet 1990. január 1-jétől kiván bevezetni.
Ennek a magyar mozgókép-gyártás egészét érintő, módszereiben
áldemokratikus, ellenőrizhetetlen zártkörű akciónak azonnali
leállítását és nyilvánosságra hozatalát követeljük."
Amerika Hangja, Világhíradó:
Stratégiai kezdeményezés
"Az amerikai szenátus úgy döntött, nem emeli meg a képviselőház által
csökkentett stratégiai védelmi kezdeményezés költségvetését. Mint
tudósítónk jelentette, ez is csak azt bizonyítja, hogy a program
népszerűsége egyre inkább csökken.
- A szenátus 2:1 arányban utasította el a stratégiai védelmi
kezdeményezés 1990. évi költségvetésének emelését. A honvédelmi
költségvetés szenátusi tervezete 4 milliárd dollárt irányoz elő erre
a célra. A képviselőház csak 3,1 milliárd dollárt szavazott meg, és
most - ahogy ez az amerikai törvényhozásban lenni szokott - egy
külön bizottság próbálja kidolgozni azt a kompromisszumot, amely az
egész kongresszusnak megfelel."
|
|
|
|
|
|
|
Ellenzéki Kerekasztal megállapodásai
|
------------------------------------ München, 1989. szeptember 28. (SZER, Világhíradó) - Az elmúlt napok jelentős eseményét, az MSZMP és az Ellenzéki Kerekasztal megállapodását Gadó György kommentálja. - Amint emlékezetes a háromszögletűre sikerült nemzeti kerekasztal tárgyalásainak első szakaszát lezáró megállapodás hátrahagyott néhány jelentős problémát, amelyek megoldását pedig az ellenzék célul tűzte ki a tárgyalások kezdetén. Három szervezet: a Szabad Demokraták Szövetsége, a Fidesz és a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája többek között emiatt nem írta alá a megállapodást. A függőben maradt kérdések rendezése nélkül nem lehet meggyőzően szavatolni a küszöbön álló választások szabadságát. Miről van szó? - A Munkásőrség feloszlatásáról, a kommunista párt vagyonának hiteles felméréséről és megosztásáról, a megyei napilapok kommunista párti irányításának megszüntetéséről és a munkahelyi pártélet felszámolásáról. A megállapodást aláíró és alá nem író ellenzéki szervezetek egyetértenek abban, hogy ezekről a fontos kérdésekről mielőbb folytatni kell a tárgyalásokat az MSZMP-vel. Az ám, de Németh Miklós a parlamentben már amiatt is szemrehányást tett az ellenzéknek, hogy az eddigi tárgyalásokon az MSZMP-t és nem a kormányt választotta partneréül. A jövőre nézve pedig hangoztatta, hogy már az újonnan megválasztandó Országgyűlés összehívása előtt is a kormány és a parlament az elsődleges és legitim döntési központ. Akármennyire helyes is, hogy kormány és törvényhozás függetlenedjék a kommunista párt gyámkodásától, nem valószínű, hogy ennek puszta kinyilvánítása meghozza a tényleges függetlenséget. És bár a politikában sokszor a szavak is a tények súlyával hatnak, valószínűtlen, hogy az óhajok és elvárások felkiáltó jelei ellensúlyoznák a tényállásból adódó kérdőjeleket. A tények állása szerint pedig a mai kormány és parlament zömében a kommunista párt tagjaiból áll. Ez a párt ugyan nem egységes, határozatlan és holnapra talán szétesik, de ma még ő az elsődleges, noha nem legitim döntési központ. (folyt.)
1989. szeptember 28., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Ellenzéki Kerekasztal megállapodásai - 1. folyt.
|
A kormányfő jónak látta, hogy hangsúlyozza, törvényt csak az Országgyűlés alkothat. Formailag nem is vonta ezt kétségbe senki, eddigi működése alapján azonban gyakorlatilag nem volt remélhető, hogy megfelelő törvényeket hoz majd anélkül, hogy az elsődleges döntési központ az MSZMP nyomást gyakorolna rá. Érthető, ha a parlament nem szívesen néz szembe saját korábbi gyöngeségével és az is érthető, szinte azt mondanám pedagógiailag indokolt, hogy a kormányfő most igyekszik erősíteni e parlament önérzetét. +++
1989. szeptember 28., csütörtök
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|