|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Kádár János Társaság közleménye
"... mélységesen aggódik a jelenlegi
ellenforradalmi válság mélysége, az MSZMP-n belül tapasztalható
széthúzás és tehetetlenségi nyomaték, valamint az egyre erősödő
jobbratolódás miatt, mely tünetek kísértetiesen hasonlítanak az
1956-os tragédia előestéjén kialakult helyzethez."
BBC, Panoráma:
Ceausescu igéretei - és a valóság
"Romániában már évek óta csak jegyre lehet kapni olyan alapvető
élelmiszereket, mint a cukor, a főzőolaj, a liszt, a hús és a vaj. A
tartományokban a kenyeret is jegyre adják, csak Bukarestben nem. E
hónap elején 20 százalékkal növelték az olaj és 15 százalékkal a
cukor fejadagot, az erről szóló határozatot a párt csúcsvezetőségi
szerve, a Politikai Végrehajtó Bizottság hozta."
|
|
|
|
|
|
|
300 kilométeres sebességgel a síneken (1.rész)
|
Párizs, 1989. szeptember 26. kedd (MTI-Panoráma) - ,,Elértük az óránként 300 kilométeres sebességet,, - a kellemes női hang a hangszóróból szinte közömbösen mondja be az adatot. Az ülés előtt az asztalkán meg sem rezzen a víz a pohárban - a TGV, a francia szuperexpressz símán száguld a síneken, a kocsiban csak halk surrogás hallatszik, nyugodtan lehet beszélgetni, vagy szundikálni.
A szupereexpressz második. Az Atlanti Óceán partvidékére vezető pályájának első szakaszán ez az első olyan szerelvény, amelyen utasok vannak, de a Földközi tengerhez vezető pályán immár nyolc éve rohannak a szerelvények. Európában elsőnek a francia vasutak helyezték üzembe ezt a minden vonatkozásban újszerű közlekedési eszközt s azóta is az élen járnak. A több mint nyolcszáz kilométeres déli vonal után most fokozatosan, néhány év alatt átadják a nyugat felé vezető pályákat is, amelyek Párizst Bresttel és Bordeaux-val kötik majd össze, s közben már épül az északi-nyugati vonal: Brüszelen át az NSZK-ba, Hollandiába, illetve a készülő csatorna-alagúton át Nagy-Britanniába lehet mejd a TGV (Train de la Grand Vitesse, nagysebességű vonat) szerelvényein utazni. Emlékezetes, hogy Japánban már a hatvanas évek közepén megnyílt az első szuper-expressz járat. Franciaország a hetvenes években lépett a versenybe, bár kisérletek korábban is folytak: már 1955-ben világrekordot állított fel egy kísérleti szerelvény, 331 kilométeres óránkénti sebességgel. A hivatalos világcsúcsot ugyan az NSZK tartja, 406.9 kilométerrel, de az új francia vonalon már állítólag 445 kilómétert is sikerült elérni. A szerelvények utazósebessége azonban megmarad a 300 kilométernél. Így is másfél óra alatt lehet majd a fővárosból Brestbe, s alig több mint egy óra tíz perc alatt Bordeauxba eljutni. Az ilyen sebesség természetesen csak különleges pályákon érhető el. Az építés költsége rendkívül magas, de a számítások szerint tíz év alatt megtérül, mert az új vonal 25 millió franciának gyorsíthatja meg az utazást, s ez sokuknak meg is éri, még akkor is, ha a jegy ára drágább a rendes vasúti jegynél. Igaz, olcsóbb, mint a repülés és az utas megtakarítja magának a repülőtéri ki- és beutazást, a tolongást és a kínos ellenőrzéseket: a város közepéből indul, oda érkezik. Az autózáshoz viszonyítva pedig gyorsabb és természetesen sokkalta veszélytelenebb a TGV ablakából szemlélni a tájat, bár családoknak ez már a kedvezmény ellenére sem olcsó mulatság. (folyt.)
1989. szeptember 26., kedd 12:41
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
300 kilométeres sebességgel a síneken (2.resz)
|
A TGV egyik fő előnye, a nagy sebesség mellett, a kényelem. A különleges szerelvényeket két motorkocsi repíti, négy-négy villanymotorral, mindegyikük teljesítménye 1100 kilowatt, vagyis együttvéve 12 ezer lóerő. A tíz különleges kocsi felfüggesztése szinte rezzenéstelen haladást biztosít. A kocsik légkondicionáltak, van bennük klub - az első osztályon, - bár, sőt gyermekmegőrző és telefonfülke is, mert erről a vonatról menet közben is lehet telefonálni. A 237 méter hosszú szerelvény 485 utast szállít, közülük 116 első osztályú kocsikban kaphat helyet. Az első osztályú utasnak helybe viszik az ételt, a másodosztályon a büfében lehet vásárolni. ...A tudósító, munkájánál fogva, sokféle közlekedési eszközt felhasznált már, a szuperszónikus repülőtől a kutyaszánig. A tudósító, ugyancsak munkájánál fogva, sok százezer kilómétert vezetett autópályákon (s ennek ellenére még mindíg szereti ezt). A tudósító most döntött: ha lesz olyan választási lehetősége, hogy szuperexpresszen utazzék, csakis emellett szavaz. De mert a tudósító azért ismeri a személyvonat fapados osztályát is, csak fájó szívvel reméli, hogy ha nem is szuperexpresszen, de rendes, pontosan közlekedő, tiszta gyorsvonaton, vagy akár személyen Magyarországon is utazgathat majd valamikor. Kis Csaba (Párizs)
1989. szeptember 26., kedd 12:45
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek - A lázadás (1989.09.11-10.07)
"Gyors ámde viharos távozásom krónikája következik. 1989 szeprember 26-án eljutottam a cenzúraszámlálás 10. esetéig... a Pozsgay-féle nyilatkozat fennakadt a cenzúra hálóján! Tábori András főszerkesztő-helyettes és Bossányi Katalion főszekresztő-helyettesi posztvárományos - később az MSZP képviselője - közösen húzták ki a szövegből a Pozsgayra vonatkozó részt. Felháborodottan tiltakoztam. Egyrészt az ellenzéki sarokkal kapcsolatos megállapodásra hivatkoztamn, másrészt arra, hogy Pozsgayról amúgy napi 50 dicshimnusz jelenik meg, miért ne kaphatna legálább egyetlen másféle vélemény is hangot. A húzás maradt. Nem volt mit tenni, azonnali hatállyal felmondtam a Magyar Hírlapnak."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"A megállapodást aláíró pártok közül négy - a Bajcsy Zsilinszky Endre Baráti Társaság, a Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt, a Kereszténydemokrata Néppárt, a Szociáldemokrata Párt - egy jól indokolt levélben, saját nevükben külön is kérték az Országgyűléstől a sarkalatos törvények elfogadását. "
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|