|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Kádár János Társaság közleménye
"... mélységesen aggódik a jelenlegi
ellenforradalmi válság mélysége, az MSZMP-n belül tapasztalható
széthúzás és tehetetlenségi nyomaték, valamint az egyre erősödő
jobbratolódás miatt, mely tünetek kísértetiesen hasonlítanak az
1956-os tragédia előestéjén kialakult helyzethez."
BBC, Panoráma:
Ceausescu igéretei - és a valóság
"Romániában már évek óta csak jegyre lehet kapni olyan alapvető
élelmiszereket, mint a cukor, a főzőolaj, a liszt, a hús és a vaj. A
tartományokban a kenyeret is jegyre adják, csak Bukarestben nem. E
hónap elején 20 százalékkal növelték az olaj és 15 százalékkal a
cukor fejadagot, az erről szóló határozatot a párt csúcsvezetőségi
szerve, a Politikai Végrehajtó Bizottság hozta."
|
|
|
|
|
|
|
Kubai karácsony
|
Takács Zoltán, az MTI tudósítója jelenti:
Havanna, 1990. december 26. szerda (MTI-tud) - Karácsony
alkalmából - az elmúlt három évtizedben most másodszor - egyházi
rádióműsort engedélyeztek kedden a kubai hatóságok, ha csak félórás
időtartamra is.
A karácsony esti üdvözlet protestáns felekezetek imádságaiból, egyházi énekekből és prédikációkból állt. Kubában a gyakorló hívők emelkedő létszáma csak néhány százezerre rúg, bár a nem hivatalos becslések - azaz a keresztelők, esküvők és temetések - alapján a lakosság 90 százaléka a római katolikus tanokat követi.
November végén a Kommunista Párt egyik központi bizottsági titkára kijelentette, hogy a kubai kormány nem ateista. - Világi akar lenni, mivel ez felel meg annak a követelménynek, hogy ne rekessze ki a hívőket - mondta Carlos Aldana. Ezt úgy is értelmezik, hogy a jövőben a hitüket vállalók is a kormányba léphetnek. Mások szerint Kubában össznépi, a saját és a harmadik világbeli érdekek képviseletét is felvállaló pártot akarnak kialakítani a mai vezetés mögött.
A kubai ökumenikus tanács elnöke, Raul Suarez később azzal reagált erre, hogy a kommunisták és a hívők közötti távolodás a hivatalos marxista-leninista formulák miatt következett be, mint például amiatt, hogy a vallás a népek ópiuma, vagy a vallás a valóság hamis képe.
- Amíg egy marxista is lesz, aki szerint a kereszténység a felforgató ideológia része, addig nem haladhatunk együtt - nyilatkozta a vallási vezető. De megemlítette a másik oldalt is: nem haladhatunk együtt, ha a keresztények a marxistában istentagadót látnak, akivel nem férhetnek meg.
A keddi rádióműsor az említett Raul Suarez szerint az egyház és az állam között 30 éve kezdett közeledés eredménye. - Elégedettek vagyunk, mert álmaink valósággá válnak. Mindig bizalmunk volt a forradalomban. Minden nap elteltével biztosabbak vagyunk abban, hogy a szocializmus áll hitünkhöz a legközelebb.+++
1990. december 26., szerda 10:13
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek - A lázadás (1989.09.11-10.07)
"Gyors ámde viharos távozásom krónikája következik. 1989 szeprember 26-án eljutottam a cenzúraszámlálás 10. esetéig... a Pozsgay-féle nyilatkozat fennakadt a cenzúra hálóján! Tábori András főszerkesztő-helyettes és Bossányi Katalion főszekresztő-helyettesi posztvárományos - később az MSZP képviselője - közösen húzták ki a szövegből a Pozsgayra vonatkozó részt. Felháborodottan tiltakoztam. Egyrészt az ellenzéki sarokkal kapcsolatos megállapodásra hivatkoztamn, másrészt arra, hogy Pozsgayról amúgy napi 50 dicshimnusz jelenik meg, miért ne kaphatna legálább egyetlen másféle vélemény is hangot. A húzás maradt. Nem volt mit tenni, azonnali hatállyal felmondtam a Magyar Hírlapnak."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"A megállapodást aláíró pártok közül négy - a Bajcsy Zsilinszky Endre Baráti Társaság, a Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt, a Kereszténydemokrata Néppárt, a Szociáldemokrata Párt - egy jól indokolt levélben, saját nevükben külön is kérték az Országgyűléstől a sarkalatos törvények elfogadását. "
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|