|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Kádár János Társaság közleménye
"... mélységesen aggódik a jelenlegi
ellenforradalmi válság mélysége, az MSZMP-n belül tapasztalható
széthúzás és tehetetlenségi nyomaték, valamint az egyre erősödő
jobbratolódás miatt, mely tünetek kísértetiesen hasonlítanak az
1956-os tragédia előestéjén kialakult helyzethez."
BBC, Panoráma:
Ceausescu igéretei - és a valóság
"Romániában már évek óta csak jegyre lehet kapni olyan alapvető
élelmiszereket, mint a cukor, a főzőolaj, a liszt, a hús és a vaj. A
tartományokban a kenyeret is jegyre adják, csak Bukarestben nem. E
hónap elején 20 százalékkal növelték az olaj és 15 százalékkal a
cukor fejadagot, az erről szóló határozatot a párt csúcsvezetőségi
szerve, a Politikai Végrehajtó Bizottság hozta."
|
|
|
|
|
|
|
Nyolcvan-száz hajó várakozik - a felső dunai gázlók és jövőjük (1. rész)
|
1989. február 9., csütörtök - Kevés a víz a Duna medrében, Budapestnél mindössze 172 centiméter a vízállás. Az apadás miatt elvékonyodott a meder aljának sóder- és sziklazátonyait takaró vízréteg. Így a folyó magyar szakaszán 14 helyen keletkezett gázló és hajóút-szűkület, ebből 13 akadály Rajka és Nagymaros között nehezíti a víziközlekedést. Különösen nagy gondot okoz a gázló Dunakilitinél, ahol mindössze 150 centiméter a hajózható vízmélység. Emiatt január utolsó napjaiban négy hajó, illetve uszály - az osztrák Karrera, a román Giurgiu, a csehszlovák Zsitva és a szovjet Jaroszláv hajó - fennakadt a sóderzátonyon, s az osztrák vízijárműből kiömlött olaj átmeneti vízszennyeződést okozott, amit gyorsan hatástalanítottak. A hajókat néhány napon belül levontatták, s a helyszínre küldött kotróhajó megkezdte a meder mélyítését.
Szappanos Zoltán, a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium árvízvédelmi és folyamszabályozási főosztályvezető-helyettese a gázlókkal legjobban veszélyeztetett Rajka és Nagymaros közötti folyószakasz nemzetközi hajóútjának fenntartásáról, fejlesztéséről tájékoztatta az MTI munkatársát. Elmondta, hogy Dunakilitinél addig hajózási zárlatot tartanak fenn, amíg a bajt okozó sóderzátonyos meder mélyítését be nem fejezik. Éjjel-nappal dolgozik a kotró, ezért teljes a hajózási zárlat - előreláthatóan a hét végéig. Utána csak az éjszakai órákra korlátozzák a tilalmat, s így a várakozásra kényszerült 80-100 hajó akkor folytathatja útját. Most sürgősen, mintegy ötmillió forint értékű munkával 50-60 ezer köbméter kavicsos homokot távolítanak el, majdnem annyit, mint amennyi kotrást évente végez a magyar fél a meder nemzetközi hajóútjának fenntartására. Rajka és Nagymaros között ugyanis kétszer olyan sebesen folyik a Duna, és jóval több hordalékot szállít, mint az alsó szakaszon, s ezért nagyon gyorsan változtatja medrét, zátonyait. A Duna Bizottság - amelyben hazánkkal együtt hét folyómenti ország képviselői vesznek részt - a magyar szakasz nemzetközi hajóútján legalább 25 deciméteres vízmélység biztosítását írta elő. A Duna kisvizű időszakában, elsősorban ősszel és télen nagyon gyakori a hajózási akadály, előfordul 25-30 gázló és hajóútszűkület is, s ennek kétharmada Nagymaros és Rajka között keletkezik. (folyt.köv.)
1989. február 8., szerda 21:06
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek - A lázadás (1989.09.11-10.07)
"Gyors ámde viharos távozásom krónikája következik. 1989 szeprember 26-án eljutottam a cenzúraszámlálás 10. esetéig... a Pozsgay-féle nyilatkozat fennakadt a cenzúra hálóján! Tábori András főszerkesztő-helyettes és Bossányi Katalion főszekresztő-helyettesi posztvárományos - később az MSZP képviselője - közösen húzták ki a szövegből a Pozsgayra vonatkozó részt. Felháborodottan tiltakoztam. Egyrészt az ellenzéki sarokkal kapcsolatos megállapodásra hivatkoztamn, másrészt arra, hogy Pozsgayról amúgy napi 50 dicshimnusz jelenik meg, miért ne kaphatna legálább egyetlen másféle vélemény is hangot. A húzás maradt. Nem volt mit tenni, azonnali hatállyal felmondtam a Magyar Hírlapnak."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"A megállapodást aláíró pártok közül négy - a Bajcsy Zsilinszky Endre Baráti Társaság, a Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt, a Kereszténydemokrata Néppárt, a Szociáldemokrata Párt - egy jól indokolt levélben, saját nevükben külön is kérték az Országgyűléstől a sarkalatos törvények elfogadását. "
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|