Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 23.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Illegalitásba szorul a keletnémet Új Fórum

"A Német Demokratikus Köztársaságban a beiktatását kérelmező Új Fórum nevű ellenzéki szervezetet, amelynek felhívását már több mint 2500-an írták alá, a pártvezetés máris illegalitásba kívánja szorítani. A kérelem elutasítását azzal indokolták, hogy a szervezet céljai nincsenek összhangban az alkotmánnyal, sőt ellenséges álláspontot képviselnek. Miután az elutasítást minden keletnémet lap közölte, az olvasók nemcsak erről, hanem ezen az úton a szervezet létéről is tudomást szerezhettek. Így korántsem biztos, hogy ez a jelenleg feszült belpolitikai helyzetben a hatalmát erősíteni szándékozó vezetés malmára hajtja a vizet. A belső ellentmondások szaporodnak. A menekülők tízezrei, a pártvezetésen belüli ellentétek, az egyházi kritikák, a szétvert tüntetések mellett, most már egy jogellenesen betiltott, de egyre erősödő ellenzéki erő is mutatja: a változások a Német Demokratikus Köztársaságban is óhatatlanul szükségesek."

Interjú Magyar Bálinttal

London, 1989. április 6. (BBC, Esti panoráma) - Magyarországon meg
csak most kezdenek kibontakozni egy - a lengyelhez hasonló -
kerekasztal-megbeszélés körvonalai. A magyar ellenzéki csoportok
közül a Szabad Demokraták Szövetsége nemrégiben részletes
programtervezettel jelentkezett. A politikai átmenettél foglalkozó
szövegrész kiemeli, hogy olyan ellenzéki kerekasztalt kell - még a
párttal folytatott párbeszédet megelőzően - kialakítani, ahol a
meghívott csoportok előzetesen egyeztetik álláspontjukat. Erről a
témáról kérdeztem a néhány napja Londonba érkezett Magyar Bálintot,
az SZDSZ tanácstagját, illetve szóvivőjét.
    
    Beszélgetésünk elején Magyar Bálint utalt rá, hogy a márciusi
programvitató közgyűlésen az SZDSZ maga is javasolta az ellenzéki
kerekasztal létrehozatalát, de végül hasznosabbnak találta, ha
csatlakozik a Független Jogász Fórum felhívásához, és a
megbeszélések lebonyolítását rájuk bízza.
    
    - Bármilyen üdvözlendő is - és helyes is -, hogy az egyes politikai
mozgalmak megpróbálják saját arculatukat kialakítani és külön-külön
megszerveződni, bizonyos kérdésekben alkalmi szövetségeket kéne
kötniük, és ezek közül a legfontosabbnak az átmenet politikai
játékszabályainak a kialakítása tűnik.
    
    Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a Független Jogász Fórum egy hasonló
felhívással fordult a közgyűlésünkön megjelent 1400 résztvevőhöz.
    
    Ekkor úgy ítélte meg a közgyűlés, hogy jobb, ha mi a saját eredeti
felhívásunktól, nyílt levelünktől elállunk, és a Független Jogász
Fórum felhívásához csatlakozunk.
    
    A Független Jogász Fórum kiváló közegnek tűnt ebből a szempontból,
hiszen nem politikai párt, nem is olyan politikai szervezet, amely
direktben közvetlenül politizálni kívánna, vagy a jövőben a
választásokon indulni kívánna, vagy politikai párttá akarna válni.
    
    A nyolc politikai szervezet, amelyet a Független Jogász Fórum
meghívott, az a Szabad Demokraták Szövetsége, a Magyar Demokrata
Fórum, a Fidesz, a Kisgazdapárt, a Szociáldemokrata Párt, a Magyar
Néppárt, a Bajcsy-Zsilinszky Társaság és a Független
Szakszervezetek Ligája.
    
    - Melyek azok a területek, ahol egyetértés várható, és melyek
lesznek a vitatott pontok?
    
    - Az egyetértés szerencsés módon a legalapvetőbb kérdésekben kezd
kialakulni, ezek közül a legfontosabb a párttal való tárgyalások
módja. Abban már a legelső találkozón is egyetértés alakult ki,
hogy próbáljuk meg magunkat, ezt a kerekasztalt egy ellenzéki
kerekasztalként megteremteni, létrehozni, fenntartani és tárgyaló
partnerré formálni.
    
    A második nagy kérdés, hogy hogyan jutunk el a szabad
választásokig, és hogyan sikerül felgyorsítani azt a folyamatot,
amelyet a politikai demokrácia kiépítési folyamatának nevezhetünk.
    
    Úgy néz ki, hogy ebben is sikerül az ellenzéki szervezeteknek
fokozatosan megállapodniuk. Ennek a megállapodásnak a körvonala az
lenne, hogy előrehozott választásokra nincsen szükség, annak
ellenére, hogy tisztában vagyunk azzal, ez a parlament se nem képes
arra, hogy valóban törvénykezzen, se nem rendelkezik azzal a
morális felhatalmazással, legitimitással, ami egy ilyesmihez kéne.
    
    A parlament feloszlatása és új választások kiírása még egy olyan
helyzetben érné a magyar társadalmat, amelyben teljesen szélsőséges
eredményekhez vezetne. Egyrészt az MSZMP kezében tartja azoknak az
eszközöknek a jó részét, amelyekkel hatékonyan tudja befolyásolni
még a helyi szavazókat, másrészt az ellenzéki pártoknak még nem
sikerült gyökeret ereszteniük a társadalomban, nem sikerült magukat
bemutatniuk, hogy valójában kit és mit, milyen programot
képviselnek ezen a politikai palettán. Ehhez kívánna egy nem
csekély adalék lenni ez a programtervezet, amit elkészítettünk.
    
    - A majdani kerekasztal-tárgyalások során, mely egyrészt az
ellenzéki kerekasztal képviselői, illetve az MSZMP között létrejön,
mik lesznek várhatóan a vitatott területek?
    
    - Már eleve feltételeket kívántunk állítani ahhoz, hogy leüljünk
tárgyalni az MSZMP-vel. Az első ilyen feltétel, miszerint nem
kerekasztalban gondolkodunk, hanem olyanban, amelynek két oldala
van, az egyiken az MSZMP és a vele szövetséges erők, a másik
oldalon pedig az ellenzékiek.
    
    Az ellenzéki kerekasztal fenntartja magának a jogot, hogy saját
oldalának a résztvevőit meghatározza és megszabja, miközben nem
kíván beleszólni abban hogy a másik oldalon kik ülnek, hogy az
MSZMP a SZOT-ot, a KISZ-t, a Münnich Ferenc Társaságot vagy az
ellenállók szövetségét kívánja-e maga mellé ültetni, miközben
tudjuk, hogy meghívta őket a tárgyalásokra. De olyan felállásba
semmiképpen nem megyünk bele, amely azt a látszatot sugallja, hogy
az MSZMP valamilyen mértéktartó, mértékadó centrumot jelentene ezen
a politikai palettán.
    
    A másik nagyobb különbség köztünk abból adódik, hogy miről is
kívánunk tárgyalni. Mi lényegében a szabad választások
előkészítésének a játékszabályait kívánjuk megtárgyalni, létre
szeretnénk hozni olyan alaptörvényeket, mint az új választási
törvény, az egyesülési törvény módosítása, amelyben a pártok
tevékenysége és létrehozása is szabályozásra kerül. Tehát nem
kívánunk külön párttörvényt, hanem a Büntető Törvénykönyv bizonyos
részeinek módosítását, a sajtótörvény vagy tömegkommunikációs
törvénytervezet létrehozását. Ezek volnának a főbb törvények, olyan
alaptörvények, amelyek valójában a szabad választásokig
elvezethetnek, és viszonylagosan egyenlő esélyeket biztosíthatnak a
résztvevőknek.
    
    A harmadik főbb különbség, hogy a kormányzat ezeknek a
tárgyalásoknak nem akar kompetenciát adni, valójában csak egy ilyen
tanácsadó szerepre kívánja ezt szorítani. Ezért nem nagyon érdemes
összeülni, hiszen arra ott a sajtó, ott vannak más nyilvános
vitalehetőségek, el lehet menni a Jurta Színházba, vagy ki lehet
bérelni a Kongresszusi Központot, föl lehet lépni, elő lehet adni a
különböző álláspontokat. Mi úgy látjuk, hogy csak akkor érdemes
leülni tárgyalni az MSZMP-vel, ha ennek a tárgyalásnak
kompetenciája van.
    
    - Magyar Bálinttal, az SZDSZ szóvivőjével beszélgettem a magyar
ellenzéki kerekasztal, illetve a kormányzattal folytatandó
tárgyalások elvi előkészítéséről. +++
    


1989. április 6., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jónapot kivánok. Szeretném megkérdezni, hogy fog kinézni az új kivándorlási törvény? Hogyan és hová lehet kivándorolni, hiszen már a magyar politikai menekülteket sem fogadja be a Nyugat írásbeli bizonyítékok nélkül, pedig vannak.Egyre több a kiutasítási határozat a magyarokkal szemben úgy Ausztriában, mint az NSZK-ban. Az Egyesült Államokba is van úgynevezett bevándorlási kvóta, úgyanúgy Ausztráliába is többször szűrik, kiszűrik a bevándorolni akarókat. Ha pedig nincs befogadó ország akkor a törvény sem ér semmit, vagy mégis? A nagy gazdasági előnyt a kisembereknek, a nagycsaládosoknak, a kisnyugdíjasoknak csak a növekvő nyomor jut osztélyrészül. És akkor azt mondják, hogy mindent szabad Magyarországon. Köszönöm."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD