|
|
|
|
Trabant: egy tündöklő karrier szomorú vége (1.rész)
|
Berlin, 1990. június 13. (MTI-Panoráma) - Alig fél évvel
ezelőtt egyedül hazájában három millióan vártak rá - sokan tíz, sőt
tizenöt éve - nem is beszélve a kelet-európai országokban számon
tartott előjegyzésekről. Az NDK-beli szabadpiacon még a 4-5 éves
példányok is az újak árán cseréltek gazdát. Mára azonban gyökeresen
megváltozott a helyzet. Százával állnak a zwickaui gyár udvarán a
többnyire pasztell színű mobilok, s még a jelentős árengedmény sem
tudta megnövelni a keletnémetek vásárlási kedvét a Trabantok iránt.
Igen, e - hajdan - roppant népszerű kisautóról van szó, amely az NDK gyártmányai közül elsőkent vérzik el a német gazdasági és pénzügyi unió oltárán. Olcsósága, igénytelensége, alacsony fogyasztása igazi kelet-európai népautóvá (Volkswagen) tette a ,,Trabit,, , amelyből 1957 óta napjainkig három millió darab hagyta el a zwickaui Sachsenring autógyárat. A jubileumi, három milliomodik kocsi május 21-ikén készült el. Ebben már Volkswagen licenc alapján gyártott Polo-motor duruzsol. Az üzem egy ideig még párhuzamosan gyártja a négy- és a kétütemű változatot - ám az utóbbiakat (napi 400 darabot) május 21. óta kizárólag exportra.
Ennek fő oka, hogy az NDK-ban szinte a nullára zuhant a műanyag karosszérias autó iránti kereslet. Márciusban - a gyarapodó raktárkészletek láttán - az IFA-Vertrieb vagyis az NDK-beli Merkur, megszüntette az előjegyzés szerinti értékesítést, majd áprilistól a zwickaui gyár is jogot kapott termékeinek forgalmazására. A legújabb hír: 3000 márkával csökkentették a belföldi fogyasztói árat - ám a vásárlók még a tízezer márkát is sokallják egy igénytelen, de műszaki és formatervezési szempontból egyaránt elavult autóért.
A kereslet visszaesése igen szorult helyzetbe juttatta a zwickaui gyárat. A 13.000 márkás ár már maga is mintegy 2500 márka szubvenciót tartalmazott, ám az árcsökkentés nyomán a ráfizetés 5500 márkára, vagyis az eladási ár több mint 50 százalékára duzzadt. A vállalat - pénzügyi nehézségeit enyhítendő - korengedménnyel nyugdíjba küldött 1000 dolgozót, és felbontotta 1000 vietnami, angolai, kubai és lengyel vendégmunkás szerződését. (folyt.)
1990. június 13., szerda 09:54
|
Vissza »
|
|
Trabant: egy tündöklő karrier szomorú vége (2.rész)
|
A megmaradó mintegy 9500 dolgozó mégsem érezheti biztonságban magát. Annál is kevésbé, mert a kormány elutasította figyelmeztető sztrájkjukkal nyomatékosított követelésüket: az állam engedje el a Sachsenring adósságait, s egyúttal engedélyezze 3500 kétütemű Trabant exportját Romániába és Bulgáriába. Az utóbbi tétel 46 millió márka bevételkieséstől mentené meg a gyárat. A kormány azonban hajthatatlan volt. Mint a pénzügyminisztérium rámutatott, a két balkáni ország kereskedelmi mérlege az NDK-val szemben máris hatalmas passzívumot mutat, s az év végéig várhatóan eléri, illetve meghaladja az 1-1 milliárd márkát. Piacképes ellentétel híján szóba sem jöhet a Trabant-export engedélyezése.
Zwickauban, a szász iparvidék legnagyobb üzemében többnyire borúlátóak a dolgozók. Tudják, hogy a négyütemű Trabant is csupán átmeneti mentőöv. Ma még vevőre találnak - többnyire közületek, vállalatok körében - a csaknem 20.000 márkába kerülő kocsik. Viszont július 1. után aligha lesz bárki is hajlandó nemhogy 20.000, de még 10.000 nyugatnémet márkát is fizetni értük. A reális, piacképes ár 6-7000 DEM lenne - ami azonban újabb ráfizetést jelent majd a gyárnak.
A kiutat a válságos helyzetből minden bizonnyal a wolfsburgi ,,sógorok,, segítsége jelenti. Május 21-én gördül ki a Zwickau melletti Moselban épített új szerelőcsarnokból az NDK-ban összeszerelt első Volkswagen Polo. A tervek szerint októbertől napi 50, 1992-ben pedig napi 400 Polo készül majd itt. 1994-től napi 1200-ra, azaz évi 250 ezerre - növekszik a termelés mennyisége. Az ár a hírek szerint megegyezik majd a Wolfsburgban készülő modellekével (13.000 DEM).
A Trabikból pedig lassanként emléktárgy lesz. Ma még mindenesetre körülbelül kétmillió gurul belőlük az NDK útjain. A tavaly őszi határnyitás nyomán mintegy nyolcezer kelt át az NSZK-ba, s talált lekes hívekre, elnyerve az év autója büszke címet az Elbától nyugatra élő németek körében. Sokan családi másodautónak használják, élve egy nyugatnémet cég ajánlatával, mely katalizátort fejlesztett ki és hozott forgalomba kifejezetten a Trabant-motorhoz. Ilyen példánnyal jár munkába például Svájc bonni nagykövete, aki - Spiegelben megjelent nyilatkozata szerint - lépést kíván tartani a korral... Lehet, hogy a Citroe:n gyár híres CV-2 modelljét utánozva a Trabi lesz a 90-es évek ,,rút kiskacsája,,? +++
Dorogman László (Berlin), MTI-Panoráma
1990. június 13., szerda 10:01
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|