Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 17.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az EKA nyilatkozata

"Az Ellenzéki Kerekasztal nemcsak elítéli a vagyonmentési akciókat, melyek következményeit az MSZMP-re hárítja, hanem felkéri az ellenzékben lévő pártok képviselőit, hogy a fentiek megakadályozása céljából éljenek interpellációs jogukkal, s követeljék e vagyonnmentési akciók megakadályozását, és az MSZMP, Munkásőrség, DEMISZ stb. vagyonának zárolását."
BBC:

Irányzatok és események

"Magyarországnak választania kellett: vagy hűséges marad a varsói szövetség szabályainak betűjéhez és szelleméhez, vagy lándzsát tör a nyugati világ eszméi mellett. Sietve hozzáfűzöm: nem csak eszmékről volt és van szó. Gyakorlati kérdések forognak kockán, és a tettek kockázatokkal járnak. Az odaözönlő német menekülteket vagy át kell engedni nyugatra, vagy vissza kellett volna zsuppolni őket az NDK-ba. Harmadik út nem volt, mert Magyarország nem válhat menekülttáborrá. A magyar kormány felfüggesztette az 1969 évi szerződést az NDK-val, és a menekülteket kiengedte, és továbbra is kiengedi Ausztriába."

- A privatizálásról, a tulajdonviszonyról - 1. folyt.

Felhívja a figyelmet a tanulmány a kereszt-tulajdonlás
veszélyére. Legkönnyebben ugyanis úgy vásárolhatnak részvényeket a
vállalatok, hogy maguk is részvényeket bocsátanak ki, illetve még
ennél is egyszerűbb módon, tudniillik egymás között egymás
részvényeit cserélhetik ki. Az ilyen kereszt-tulajdonlást nem
ellenőrizné a piac és a részvényárfolyamok fiktívek lennének. A
vállalati részvénytulajdonlással való kísérletezés ezért igen
veszélyes, és nemhogy elősegíteni, hanem inkább korlátozni kellene.

    Ez a meggondolás még nagyobb mértékben érvényes a bankok
részvénytulajdonára. A bankoknak ugyanis nem az a feladata, hogy
befektessenek, hanem az, hogy hitelezzenek. A két funkció keveredése
csak bajjal járhat.

    A mesterségesen létrehozott részvénytulajdonosok második
csoportja a vagyonpénztárak. Ilyenek még nincsenek, ezeket létre
kellene hozni, ami nem egyszerű dolog. Idézem Sós Mihály(sic) sorát:

    "Itt azonban gyökeresen más, összehasonlíthatatlanul nehezebb
kérdések merülnek fel, mint akkor, amikor egy már kialakult
intézményszerű piacgazdaságban hoznak létre egy-két állami
vagyonkezelő holdingot. 10, vagy 40 ilyen intézményt kell
létrehozni? Nem tudjuk megmondani, mint ahogy azt sem, hogy számuk
befolyásolja-e a rendszer működését, és ha igen: hogyan? Milyen
legyen a méretstruktúrájuk, hogyan épüljenek fel?"

    A továbbiakban arról ír Sós, hogy aligha lehetne ezeket a
vagyonpénztárakat az MSZMP-től, illetőleg többpártrendszer esetén a
politikai pártoktól függetleníteni. A vagyonpénztárak fantasztikus
gazdasági hatalommal rendelkeznének. Létrehozásuk az állam műve
lenne, hosszú időn át állami tulajdonban maradnának. Vezetőiket a
kormány, az Országgyűlés, vagy a köztársasági elnök nevezné ki és
ellenőrizné. Elképzelhetetlen, hogy a kinevezéseknél ne játsszon
döntő szerepet a politikai befolyás és az osztozkodás. (folyt.)


1989. szeptember 17., vasárnap


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

"Szeptember 16-án és 17-én csak úgy forrtak a parlament boszorkánykonyháján az indulatok... Az egykor egységesnek tűnő ellenzékben a végső hasadás akkor következett be... A dilemma az volt, belemenjen-e az ellenzék abba, hogy népszavazással még a parlamenti választások előtt köztársasági elnököt válasszanak, vagy ne. Ez, az adott körülmények ismeretében, azt jelentette volna, hogy valamikor 1989 késő őszén Pozsgay Imre lett volna Magyarország köztársasági elnöke. Az EKA ülésén kitűnt, hogy az MDF - feladva az EKA kiinduló megállapodását - hajlik egy ilyen megoldásra. Az SZDSZ és a Fidesz viszont nem. Az EKA-ülés után az egyes pártok vezetői maguk között is összedugták a fejüket. Az SZDSZ és a Fidesz külön-külön ugyan, de ugyanarra az elhatározásra jutott, vagyis hogy nem írhatják alá a készülő megállapodást, de nem is akadályozzák meg vétójukkal a szerződéskötést, mivel a többhetes tárgyalások pozitív eredményeit nem akarják veszélyeztetni."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD