|
|
|
|
Hogyan kell Forma-1 futamot rendezni? (1.rész)
|
Róma, 1989. szeptember 12.(MTI-Panoráma) - A monzai közönség - minimum 150 ezer fő - és persze egész Olaszország a piros Ferrariknak szurkolt vasárnap az olasz nagydíjon. Az eredmény csak félsiker: Berger másodiknak ért célba, míg Mansell a remélt győzelem helyett kiesett. S az is sovány vigasz, hogy a győztes Alain Prost jövőre a piros kocsik egyikében versenyez.
Egész siker viszont a rendezés. Ha a Ferrarik nem is nyernek, a Forma-1 megrendezése évről-évre szép anyagi siker - s így tulajdonképpen mindenki elégedett akkor is, ha más győz. Miután a Forma-1 versenyrendezés Magyarországon (a nem túl épületes viták mellett) sokmilliós veszteséggel járt, érdemes betekinteni, hogyan csinálják ezt a profik. Igaz, Olaszországban az autósport nem öt, hanem ötvenéves múltra tekinthet vissza. A Ferrari ,,nemzeti ügy,, - majdnem annyira, mint a futball. A száguldó gépcsodákról, a pilótákról, a műszaki és üzleti titkokról mindenki mindent tud. Megszállt fanatikusok már csütörtök hajnalban letáboroznak a versenypálya jobb helyein, és három napig hálózsákban alszanak, éjjel-nappal a versenyt taglalva. Jöttek idén Svájcból, Ausztriából, az NSZK-ból, de még Magyarországról is sokan. Ha a Ferrari esélyes, mint idén is, talán nagyobb a várakozás és a zsibvásár. Az üzlet azonban szilárd talajon áll úgy is, ha a Ferrarik a rajtrács közepe vagy vége táján találnak csak helyet maguknak. A számítás azzal kezdődik, hogy Bernie Ecclestone cirkuszigazgatónak jár 1,6 millió dollár. Ezért kapnak 30 versenyautót, pilótákkal, szerelőcsapattal. Ecclestone úr persze nem zsebre teszi ezt a pénzt. Ebből fizeti a győztesek és a versenyt végighajtó pilóták prémiumait. Ha valaki rajt-cél győzelmet arat, mint Senna Belgiumban, 200 milliót kap. A prémiumok fokozatosan és arányosan csökkennek a helyezéstől és a pilóta rangjától függően. Aki csak végig körözi a futamot, már kap valamit a látványért a főrendezőtől. Természetesen ez csak zsebpénz, hiszen a pilóták a szerződést (és a nagy pénzeket) a versenygépet kiállító cégtől és a szponzoroktól kapják. Prost 6, egyes értesülések szerint 9 millió dollárt jövőre a Ferraritól. A monzai rendezőknek az 1,6 millió nem sok, miután 2,2 milliót vesznek be csak a versenypálya mentén elhelyezett hirdetésekből. Az eladott jegyek bevétele a három nap alatt összesen 3,5 millió dollár. Panaszkodtak, hogy a pályát bekerítő téglafal és drótkerítés könnyen ,,átjárható,,, ami 2 millió dollárnyi jegy kiesését jelenti. No, de sebaj, eladják a pálya és a paddock minden négyzetméterét a Forma-1-et szponzoráló vagy érdeklődő cégeknek reklámsátrak, pavilonok számára. Komoly összeg - nem is közölték, mennyi - a televiziós közvetitések díja is. (folyt)
1989. szeptember 12., kedd 14:04
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|