Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 07.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Nyilatkozat a debreceni pártszavazásról

"A Hajdú-Bihar Megyei Lapkiadó Vállalat párttagjainak többsége megdöbbenéssel vette tudomásul, hogy a kongresszusi küldöttek választásában Debrecen város párttagsága nem szavazott bizalmat Pozsgay Imrének. Ebben az tükröződik, hogy Debrecenben az MSZMP tagjai között meglepően sokan ellenzik a párt reformpolitikáját."
Amerika Hangja, Világhíradó:

A legnagyobb kereskedelmi kedvezmény

"... pontosan egy óra és tíz perccel ezelőtt döntötték el az amerikai törvényhozók - az alsóház tagjai -, hogy Magyarország ezentúl nem évente megújítva, hanem 3 évre egyhuzamban megkapja az Egyesült Államoktól a legnagyobb kereskedelmi kedvezmény elvét. Illetve, hogy egészen pontosak legyünk: megkaphatja."

Az Ingatlankezelési és Városgazdálkodási Dolgozók Független Szakszervezetének véleménye a lakásügyi koncepciókról (1. rész) (OS)

1989. szeptember 7., csütörtök - Az 1989-es év folyamán több
lakáspolitikai koncepció látott napvilágot. Elsőként a
Pénzügyminisztérium, a Tervhivatal és a Belügyminisztérium, majd ezt
követően a Fővárosi Tanács, a Gazdasági Kamara, a Lakásbérlők
Egyesülete, és tudomásunk szerint több ellenzéki párt is készített
koncepciót.

    Szakszervezetünk, az Ingatlankezelési és Városgazdálkodási
Dolgozók Független Szakszervezete már ez év elején felhívta az
érdekeltek figyelmét, hogy csak egy olyan koncepció képviselheti a
kívánt megoldást, amelyet az összes érdekelt fél (szakmai és
érdekképviseleti szervezetek is) alakít ki. Ennek ellenére úgy
érezzük, hogy a különféle koncepciók bírálata helyett célszerűbb, ha
nem ismét új koncepciót készítünk, hanem az összes eddigiek pozitív
tényezőit összegezve rögzítjük véleményünket a lakásgazdálkodásról,
valamint az állami bérlakásokkal kapcsolatos kezelői tevékenységről.

    Nem értünk egyet a jövő nemzedékét sújtó, visszafogott állami
lakásépítési programmal. A lakásállomány növelése érdekében fel kel
gyorsítani a tetőtér-beépítéseket, emeletráépítéseket és a
lapostetők beépítését is. Addig, amíg mindezek nem valósulnak meg,
nem beszélhetünk seemmilyen értelemben lakásgazdálkodásról.

    Az elkészült koncepciók szinte egyöntetűen az elmúlt 40 év
lakáspolitikai gyakorlatát rossznak minősítik, ugyanakkor a
lakáspiac kialakításáról beszélnek, amelyre ma lehetőség nincs. Meg
kell őrizni a lakáshoz jutás folyamatából azokat a tényezőket,
melyek - ha komolyan vesszük - továbbra is lehetőséget nyújtanak a
korrekt, bürokrácia-mentes, társadalmilag valóban ellenőrzött bérlői
kiválasztáshoz. Mindamellett a jövőben nem szabad korlátozni az
állami bérlakáshoz való jutást. Esélyegyenlőséget kell biztosítani.
Ez lehet az alapja az új lakbérkoncepció kialakításának. Kétfelé
kell választani a ,,kedvezményezetteket,,. Az egyik oldalról a
szociális jellegű bérlakás legyen továbbra is azoké, akiknél az egy
főre jutó jövedelem a társadalom tényleges létminimuma alatt van.
Akiknél a kereseti lehetőség inkább az öröklakáshoz való jutást
biztosítja, azok sem legyenek kizárva a tanácsi bérlakáshoz jutás
lehetőségéből. Ebben az esetben viszont érvényesüljön a
piacorientált gazdálkodás. (folyt.köv.)


1989. szeptember 7., csütörtök 15:16


Vissza »


Az Ingatlankezelési és Városgazdálkodási Dolgozók Független Szakszervezetének véleménye a lakásügyi koncepciókról (2. rész) (OS)

Továbbra sem értünk egyet azzal, hogy a szolgáltatás
színvonalának emelése nélkül automatikusan egységes lakbérpolitika
kerüljön kialakításra. Egy esetleges átfogó lakbéremelést a
társadalom igen komoly rétege már nem bír el. A reális lakbérszint
elérésével viszont hosszú távon azzal tudunk egyetérteni, hogy a
lakbérek megállapításánál az adott épület és lakás, valamint az
övezet legyen meghatározó. Nem szabad egy kalap alá venni a pasaréti
két szoba összkomfortot egy lakótelepi két szoba összkomfortos
lakással, vagy ugyancsak egy két szoba összkomfortos, aláducolt
belvárosi bérházzal.

    Az elmúlt évtizedek irányított, központi keretek közé
beszorított gazdálkodása lehetetlenné tette az állami lakásállomány
szükség szerinti állagmegóvási, karbantartási és felújítási
munkáinak kívánt ütemű végrehajtását. A költségvetés szűkös keretei
ellenére is elengedhetetlen a lakóépületek további állagromlásának
megakadályozása. A költségvetés tehát addig nem vonulhat ki a
bérlakás-szektorból, amíg az elmaradt, a progresszív ütemű
felújításához szükséges anyagiakat nem biztosítja, a műszaki igény
szerinti célirányos felhasználás érdekében, mert csak ebben az
esetben van lehetőség egy átfogó, piacorientált lakbérreform
megvalósítására. Ismételten javasoljuk az átalánydíjas lakossági
karbantartási rendszer bevezetését.

    Külön kell beszélni az állami bérlakások tulajdonviszonyairól.
Köztudott, hogy az 1949-ben végrehajtott államosításkor állami
tulajdonba került az akkori épületállomány döntő többsége. Ezt
követően az állam - főleg a 60-as, 70-es években - százezres
nagyságrendben épített tanácsi bérlakásokat. Különösen erre
tekintettel is tehát tévesek azon elképzelések, hogy beválhat az a
forma, miszerint az állami bérlakásokat minden áron vissza kell adni
a ,,volt tulajdonosnak,, (például Lakásbérlők Egyesületének),
illetve bérlőközösségek útján, vagy egyéb módon a lakosságnak. Az
elmúlt évek szerény számú tapasztalata bizonyította és bizonyítja
napjainkban is, hogy például bérlőközösségi forma egyes esetekben
beválhat, de csak megfelelő bérleményállomány, műszaki állapot és
nagyobb számú, nem lakásbérlemény megléte esetén. Így elképzelhető,
hogy az épület üzemeltetése és karbantartása a befolyó lakbérből
megoldható. (folyt.köv.)


1989. szeptember 7., csütörtök 15:19


Vissza »


Az Ingatlankezelési és Városgazdálkodási Dolgozók Független Szakszervezetének véleménye a lakásügyi koncepciókról (3. rész) (OS)

Szervezetünk az önkormányzati (tanácsi) tulajdont tudja ma
elképzelni, esetlegesen azt is, hogy állami kezelő szervezet esetén
e szervezet váljon a lakásbérlemény felelős gazdájává. Ennek
végrehajtása érdekében egységes és homogén ingatlankezelési
szervezetek szükségesek. Ezen szervezeteket olyan, szakmailag
felkészült felügyelet alá kell helyezni, hogy alkalmasak legyenek a
jogos igényként felmerülő feladatok ellátására és emellett
biztosított legyen e szervezetek önállósága.

    A fenti elgondolások realizálása esetén verseny kialakulásával
számolhatunk a jó műszaki állapotú, valamint a gazdaságosan
üzemeltethető, karbantartható épületekért. Szakszervezetünk
ugyanakkor aggódással gondol a kis bérleményszámú és zömében komfort
nélküli, az országosan kb. 130.000 felújítatlan lakásbérleményre,
amely a felújítatlan épületállomány része és rentábilis kezelése
önmagában semmilyen szervezettel nem megoldható, de az új alanyú
állami tulajdonjog tervezett bejegyzésének sem lehet következménye a
meglévő ingatlankezelési szervezetek szétzilálása. Ellenkező esetben
kezelési anarchia létrejöttével kell számolni. A jelenlegi kezelő
szervezeteket - a magunk részéről - viszont csak egy tiszta
nyereségérdekeltség esetén tartjuk alkalmasnak arra, hogy egy
esetleges versenyben is ,,pályán maradhassanak,,.

    Az átmeneti időszak feladatainak kérdésében a Fővárosi Tanács
Lakáspolitikai Főosztály vezető helyettesének elgondolásaiból -
többek között - helyeseljük az elidegeníthető lakások eladásának
gyorsítására irányuló gondolatokat. Véleményünk szerint is az állami
tulajdonban lévő ingatlanok elidegenítése (az ésszerűség határain
belül) szükséges és társadalmi igény, mint ahogy az eljárás
leegyszerűsítése is. Ugyanakkor ismételten felhívjuk a figyelmet,
hogy a mindenáron való elidegenítés gyakorlata előreláthatólag az
érintett házak kizárólagosan vegyes tulajdonúvá válásához vezetne,
gazdaságtalan és végrehajtása a népgazdasági szinten szükséges
bérlakásállomány mennyiségének fennmaradását veszélyezteti.

    Bármely koncepció, mely megjelent, figyelmen kívül hagyta 31 IKV
igazgató kormányhoz intézett levelét, melyben már az év elején
felvázolták a szakmailag hozzáértők véleményét. Erre a mai napig
hivatalos válasszal nem találkoztunk és semmilyen fórumon nem került
megvitatásra. (folyt.köv.)


1989. szeptember 7., csütörtök 15:22


Vissza »


Az Ingatlankezelési és Városgazdálkodási Dolgozók Független Szakszervezetének véleménye a lakásügyi koncepciókról (4. rész) (OS)

Szakszervezetünk az eddig ismert anyagok közül a Gazdasági
Kamara IKV tagozatának véleményével tud leginkább azonosulni, mely
konkretizál egy jövőbeni kezelési koncepciót, amiben nem szerepel
általános lakbéremelés, de figyelembe vesz egy műszaki állapot
szerinti új lakbér differenciált kialakításának lehetőségét.

    Az anyagban utalás történik a bérlők tulajdonosi szemléletének
és tulajdonosi gyakorlatának kialakítására oly mértékben, hogy a
bérlő ,,jó gazda,, módjára használja, üzemeltesse berendezési
tárgyait, illetve azokat saját igényei szerint cserélje.

    Egyik koncepció sem érinti a jelenlegi bérlő - bérbeadó
viszonyát megkeserítő lakbérhátralék tényét. A lakásgazdálkodás
gyakorlata és az ehhez kapcsolódó szociálpolitikai intézkedések
hatására nagy összegű, egyre növekvő lakbérhátralék alakult ki. A
hátralék felszámolása érdekében a tanácsok (vagy előljáróságok)
vizsgálják meg a nem fizető bérlők életkörülményeit, és amennyiben
szociálisan indokolt a hátralék, az államnak kell megteremteni a
felszámolást célzó hathatós intézkedést. A kormányzat döntse el,
hogy a lakbér a szociálpolitikai juttatás része, vagy meghatározott
szolgáltatások ellenértéke. Ez a javaslat természetesen csak az
átmeneti időszak ezen gondjainak megoldására irányulhat.

    Szükségesnek tartjuk a bérlők valós igényeihez igazodó
házfelügyelői rendszer kialakítását, amelyhez például a kialakult
tömbházfelügyelői rendszer nem vált be. Megoldást továbbra is
jóhiszemű jogcím nélküliek által elfoglalt, de szolgáltatást nem
nyújtó házfelügyelői lakások ,,felszabadítása,, útján látunk,
melyhez elengedhetetlenül szükséges folyamatosan megfelelő
lakáskontingens biztosítása.

    Szervezetünk csak egy olyan koncepciót tart megvalósíthatónak és
társadalmi vitára bocsáthatónak, melyet az összes érdekelt fél -
legkésőbb ez év október közepéig - közösen alakít ki, és egy
egységes irányú elvet határoz meg.

     az Ingatlankezelési és Városgazdálkodási
     Dolgozók Független Szakszervezetének
     Ideiglenes Intéző Bizottsága
     nevében

(OS)


1989. szeptember 7., csütörtök 15:24


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jó napot, kívánok! Szeretném brilliáns gazdasági elemzőjük, Vadász János szíves figyelmét felhívni az MSZMP vagyonmentési akciójának ama momentumára, mely a Heti Világgazdaság szeptember 2-i számának 7. oldalán lett publikálva. A Heti Világgazdaságból idézek. A lista: A 2000 KFT tőkeemelési kérelméhez csatolt apport jegyzék melléklete az alábbiakat tartalmazza. Apport jegyzék: "A jelen apport jegyzék szeriint ingatlanokat, illetve ingókat, mint alapító tag, a 2000 szervezés és gazdálkodási korlátolt felelősségű társaság tulajdonába és birtokába adtuk." Idézet vége. Ez alatt egy 31 tételt felsoroló kimutatás következik, melynek fejlécében ez áll: Érték (forint). Az üdülőket, szállodákat, vendégházakat, oktatási létesítményeket, műhelygarázsokat, egyetlen megyei pártszékházat, valamint számítógépéket felsoroló kimutatás értékmegjelölő adatait a listán levő pecsét tanúsága szerint az MSZMP Központi Bizottság Gazdálkodási Osztálya adta meg. A nagyságrendet illetően nagyon is megkérdőjelezendő módon, az összegek a mai magyar i gazdasági viszonyok ismeretében, szinte nevetségesen alacsonyak. Vegyünk csupán egyetlen kiragadott példát. A balatonföldvári üdülő (értsd: pártüdülő) megjelölés alatt öt darab ! felépítmény összértékeként 176 millió J98 ezer 498 forint van feltüntetve. Ez az összeg csak töredékrésze a tényleges értéknek. A balatonföldvári pártobjektum főépületének szuperluxus volta, hatalmas belső termei, széles folyosói, azok legnemesebb burkolata, a belső minden kényelemmel való felszereltség, tágasság, stb., mind azt engedi kikövetkeztetni, hogy (MEGSZAKAD..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD