|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Ülést tartott a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Kollégium (2.rész)
|
Ezt követően Tabajdi Csaba miniszterhelyettes, a kollégium titkárságának vezetője nyilatkozat-tervezetet terjesztett a testület elé a kelet-európai kisebbségek kollektív jogainak védelméről. Ez leszögezi: a demokrácia próbaköve az általános emberi jogok tiszteletben tartásán túlmenően az egyéni és kollektív kisebbségi jogok megnyugtató szavatolása. Minden felelős és demokratikus politikai erő alapvető kötelessége a múlttal való őszinte szembenézés, és mindazok megkövetése, akiket megsértettek e jogaik gyakorlásában.
A nyilatkozat kimondja: az áldozatoknak joguk van az erkölcsi, a jogi és a lehetőség szerinti anyagi jóvátételre. Szól arról is, hogy a Kollégium határozottan elveti az előítéleten alapuló gondolkodást, a kisebbségek bármiféle megsértését. Meggyőződése, hogy ez nemcsak a kisebbségekre, de az ország lakosságának egészére nézve sérelmes, nem fér össze sem az európai polgári, sem a valláserkölcsi értékrenddel és ellentétes nemzeti érdekeinkkel is. Ugyanakkor elutasítja a szélsőséges csoportok nézeteit, és elhatárolja magát az olyan akcióktól, amelyek az egész nemzet megbélyegzését vonják maguk után. A nyilatkozat rámutat arra, hogy a legtöbb szomszédos országban, de elsősorban Romániában és Csehszlovákiában szaporodnak a magyarellenesség nyugtalanító jelei. Ezzel kapcsolatban határozottan kinyilvánítja azt a véleményt, hogy az önrendelkezés kivétel nélkül minden népet megillet.
A nyilatkozat-tervezet több pontja is éles vitát váltott ki. Többen úgy vélték, túlságosan általánosan fogalmazza meg a felelősök körét, s követelték: a nyilatkozat tételesen sorolja fel azokat a pártokat, amelyek 1945-48 között szorgalmazták a kitelepítéseket és együttműködtek a nemzetiségek jogtiprásában. Mások nem értettek egyet ezzel, ugyanis, mint mondották: maguk a pártok is megosztottak voltak, így nem lehet a kollektív megbélyegzést alkalmazni. A kollégium történész tagjai vitatták a nyilatkozat-tervezet azon kitételét, miszerint a kitelepítésekre a győztes nagyhatalmak potsdami megállapodása alapján került sor. Az igaz, mondották, hogy nemzetközi nyomásra történt ez a jogtiprás, ám az egyezmény szövegében erre nincs utalás, így ez alól a felelősség alól a magyar kormányt nem lehet felmenteni.
A kollégium tagjai a javasolt módosításokkal végül elfogadták a nyilatkozatot, s azt március 15-én kívánják nyilvánosságra hozni. (MTI)
1990. március 12., hétfő 17:56
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|